ΆποψηΘΕΜΑΤΑ

Editorial: Ο Γούντι Άλεν και η υποκρισία του Χόλιγουντ

hannah-her-sisters-woody-allen-2

Ο ένας μετά τον άλλο, διάσημοι σταρ αρχίζουν και «αδειάζουν» τον Γούντι Άλεν. Ο Κόλιν Φερθ δήλωσε την Παρασκευή ότι δεν θα ξανασυνεργαστεί με τον γνωστό σκηνοθέτη.

Πριν από αυτόν η Γκέρτα Γκέργουικ και η Μίρα Σορβίνο έσπευσαν να δηλώσουν ότι «λυπούνται» που δούλεψαν μαζί του, ενώ η Ρεμπέκα Χολ και ο Τιμοτέ Σαλαμέ (πρωταγωνιστής στην επερχόμενη ταινία του Γούντι Άλεν) αποφάσισαν να δωρίσουν όλο τον μισθό τους από τα γυρίσματα των ταινιών τους με τον Άλεν για τους σκοπούς του Time’s Up που μάχεται κατά της σεξουαλικής κακοποίησης στον χώρο εργασίας.

Παράλληλα, άρθρα διακηρύσσουν ότι «η καριέρα του Γούντι Άλεν έφτασε στο τέλος της» και αναρωτιούνται «γιατί χρειάστηκε τόσος καιρός» για να γίνει αυτό.

Υποκινημένη από το κίνημα #MeToo -μέρος της αποκάλυψης του οποίου ήταν ο Ρόναν Φάροου, γιος του Γούντι Άλεν-, η οικογένεια Φάροοου έσπευσε να εκμεταλλευτεί τη δυναμική και να στραφεί ξανά κατά του σκηνοθέτη, καταφέροντας αυτή τη φορά ένα ισχυρό πλήγμα στην εικόνα του.

Το πρόβλημα είναι, όμως, ότι η υπόθεση του Γούντι Άλεν υποδεικνύει μια από τις βασικές αδυναμίες του κινήματος #MeToo: τη βαθιά υποκρισία που υπάρχει στους κόλπους του Χόλιγουντ. Φυσικά και είναι απολύτως σημαντική η δημοσιοποίηση περιστατικών σεξουαλικής παρενόχλησης, το να εκφράσουν τα θύματα τις ιστορίες τους, τη φωνή τους. Από την άλλη, ο βιαστικός τρόπος με τον οποίο καταστρέφονται καριέρες, χωρίς να έχει προηγηθεί οποιουδήποτε τύπου νομική διαδικασία που να αποδεικνύει το έγκλημα αποτελεί καταστρατήγηση ενός βασικού δικαιώματος. Εκείνου που ορίζει ότι όλοι είναι αθώοι μέχρι αποδείξεως του εναντίου.

woody alen

Η υπόθεση του Γούντι Άλεν είναι πιο μπερδεμένη από την υπόθεση Κέβιν Σπέισι ή Χάρβεϊ Γουάινστιν. Υπάρχουν μαρτυρίες που από τη μία επιβεβαιώνουν τα λεγόμενα της Μία Φάροου, από την άλλη τα καταρρίπτουν, λέγοντας ότι η μικρή Ντίλαν Φάροου έλαβε μαθήματα από τη μητέρα της για να πει τα όσα είπε. Σίγουρα δεν βοηθάει το γεγονός ότι ο Άλεν έσπευσε να παντρευτεί την έτερη υιοθετημένη κόρη της Φάροου, τη Σουν Γι. Ηθικά μεμπτό; Σίγουρα. Εγκληματικό; Εδώ η απάντηση είναι πιο μπερδεμένη.

Το θύμα σε αυτή την υπόθεση είναι σε κάθε περίπτωση η Ντίλαν Φάροου. Είτε έτσι, είτε αλλιώς είναι ένα κορίτσι σημαδεμένο. Από ένα έγκλημα που διέπραξε ο θετός πατέρας της εναντίον της ή από ένα που διέπραξε η μητέρα της -σίγουρα δεν βοήθησε το ότι εκείνη συνέδεσε την υπόθεση με την «αδικία» που της έκανε ο σκηνοθέτης και την καταστροφή της καριέρας της-, κανείς δεν ξέρει και ίσως να μη μάθει ποτέ.

Όλα αυτά όμως -όσο φρικιαστικά και αν είναι- δεν έχουν σχέση με τον τρόπο που συμπεριφέρεται το Χόλιγουντ.

Κι αυτό γιατί οι καταγγελίες κατά του Γούντι Άλεν δεν είναι καινούριες. Κάθε άλλο. Μάλιστα, το 2014 η Ντίλαν Φάροου είχε κάνει ξανά έκκληση στους σταρ να σταματήσουν να συνεργάζονται με τον σκηνοθέτη. Τότε όλοι έσπευσαν να χαρακτηρίσουν το θέμα «ιδιωτικό» ή να πουν ότι οι κατηγορίες δεν έχουν αποδειχθεί. Απλά και μόνο επειδή δεν τους συνέφερε η πτώση του Γούντι Άλεν. Τώρα τα πράγματα άλλαξαν. Τώρα το να μη μιλήσεις μπορεί να σου στοιχίσει την καριέρα σου.

magic-moonlight4

Το να βγαίνουν οι σταρ, ο ένας μετά τον άλλο, έχοντας πρώτα εκμεταλλευτεί τη δημοφιλία και το prestige μιας ταινίας που φέρει την υπογραφή του Νεοϋορκέζου σκηνοθέτη και να αποκηρύσσουν τη δουλειά μαζί του, όχι γιατί υπήρξε μια νέα εξέλιξη στην υπόθεση, αλλά απλά και μόνο επειδή το κίνημα #MeToo βρίσκεται παντού, επειδή ανησυχούν ότι το να συνδεθεί το όνομά τους με εκείνο του Γούντι Άλεν θα κάνει κακό στη δική τους καριέρα, είναι τουλάχιστον υποκριτικό.

Εάν πίστευαν ή έστω είχαν την υποψία ότι όλες αυτές οι καταγγελίες είναι αληθινές, απλά δεν θα έπρεπε ποτέ να είχαν συνεργαστεί με τον Γούντι Άλεν εξαρχής. Τα mea culpa τους που ακούγονται δεξιά και αριστερά -και πάντα εκ των υστέρων- δεν πείθουν κανέναν. Δεν θα μπορούσαν να προσφέρουν ηθική ικανοποίηση στη Ντίλαν -έκαναν τις ταινίες, πήραν τα Όσκαρ και τους μισθούς τους- και σίγουρα δεν βρίσκουν λύση νομικής φύσεως.

Η πτώση ενός ισχυρού άνδρα θα μπορούσε να έχει ένα νόημα εάν αρκετοί ηθοποιοί αποφάσιζαν απλά ότι δεν θα ήθελαν πλέον να δουλέψουν μαζί του -χωρίς τις μεγαλοστομίες και τις βαρύγδουπες δηλώσεις. Αυτό είναι δικαίωμά τους. Τι θα συμβεί, όμως, με τον Γούντι Άλεν; Θα σταματήσουν πραγματικά οι σταρ να συνεργάζονται μαζί του; Αυτό μοιάζει ως μία υπερβολικά «τίμια» αντιμετώπιση από μέρους του Χόλιγουντ. Ή μήπως θα κάνουν αυτό που ξέρουν καλύτερα; Θα συνεχίσουν, δηλαδή, να εμφανίζονται σε ταινίες του Γούντι Άλεν όποτε τους βολεύει και θα βγαίνουν εκ των υστέρων να υποστηρίζουν ότι «λυπούνται» που το έκαναν;

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *