Ελεύθερη Είσοδος στην πραγματεία του Κιάνου Ριβς για το Φίλμ στο Δαναό
Μια εξαιρετική πρόταση για όσους σινεφίλ έχουν όρεξη για κάτι διαφορετικό την Κυριακή (24 Φεβρουαρίου):
Προβάλλεται στον κινηματογράφο Δαναό το ντοκιμαντέρ του Keanu Reeves “Side by Side” για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μάλιστα με είσοδο ελεύθερη.
Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στο παλιό φωτοχημικό φιλμ που σιγά σιγά έχει αντικατασταθεί από την ψηφιακή τυποποίηση με την μαζική επέλαση των ψηφιακών μηχανών τα τελευταία χρόνια. Σίγουρα η τεχνολογία είναι εύκολη και σε πολλές περιπτώσεις τα αποτελέσματα είναι πολύ ανώτερα. Υπάρχουν όμως στο χώρο της τέχνης ακόμα φανατικοί υποστηρικτές του παλαιού τρόπου που φέρει άρωμα νοσταλγίας και ιστορίας (αλλά και λίγο σκόνη και αράχνες).
Ο Keanu, που είχει χαθεί τον τελευταίο καιρό, καταπιάστηκε με το θέμα μεγάλο διάστημα, αφού εκτός από παρουσιαστής είναι και παραγωγός. Στην συζήτηση μαζί του παρελαύνουν αρκετοί αναγνωρισμένοι σκηνοθέτες, όπως Martin Scorsese, James Cameron, Steven Soderbergh, David Fincher, George Lucas,Robert Rodriguez, Danny Boyle, David Lynch, Lars Von Trier, οι διευθυντές φωτογραφίας Wally Pfister ASC, Michael Chapman ASC, John Mathieson BSC, Vittorio Storaro ASC και πολλοί άλλοι.
Ας εκμεταλλευτώ την ευκαιρία να πούμε λίγα λόγια για τον πρωταγωνιστή του ντοκιμαντέρ: τα φιλμ. Το βασικό μειονέκτημα του φωτοχημικού φιλμ είναι το υψηλό κόστος του καθώς “ό,τι γράφει δε ξεγράφει” (όπως έλεγε και μια παλιά διαφήμιση). Βασικό, το αναλογικό φιλμ πρέπει να το εμφανίσεις. Έτσι για μια μεγάλη παραγωγή καταναλώνονταν τόννοι φιλμ και το μοντάζ καθόταν με το ψαλιδάκι και έκοβε κι έραβε για να φτάσει να γίνει η κόπια ζερό. Από την άλλη ο παλιός τρόπος εκτός από την αίγλη είχε και πολύ πιο καλά αποτελέσματα αισθητικά. Τα προηγούμενα χρόνια είχε γίνει χαμός με τις επιλογές των σκηνοθετών στο φιλμ με το οποίο γυρίζουν ταινίες. Ο χαμός δημιουργήθηκε κυρίως για το πλάτος του φιλμ σε χιλιοστά. Έτσι άλλοι ήταν πορωμένοι με το Super, 8 άλλοι με το 35άρι, άλλοι στο 16άρι. Το 70mm ήταν το cinemascope που χρησιμοποιούταν για επικές κυρίως ταινίες. Υπάρχουν δυο είδη φιλμ με βάση το υλικό: Τα φιλμ νιτρικής κυτταρίνης ή νιτρικού εστέρα κυτταρίνης, το οποίο γίνεται με τον χρόνο ιδιαίτερα εύθραυστο και το φιλμ οξικής κυτταρίνης ή οξικού εστέρα της κυτταρίνης, το οποίο αντικατέστησε το φιλμ της νιτρικής κυτταρίνης. Χαρακτηριστικό αυτού του φιλμ είναι ότι έχει την τάση να συρρικνώνεται όταν αρχίζουν να εξατμίζονται τα υλικά κατασκευής του. Η ευαισθησία ενός φιλμ είναι ένα μέτρο σύγκρισης για την ποσότητα του φωτός που χρειάζεται ένα φιλμ προκειμένου να δώσει ένα ευκρινές είδωλο. Σήμερα μετριέται με σύστημα ISO και όσο μεγαλύτερο είναι τόσο πιο ευαίσθητο, άρα πιο γρήγορο αλλά χάνει σε ποιότητα εικόνας καθώς εμφανίζει μεγαλύτερο κόκκο στην εμφάνιση.
Προσωπικά πιστεύω το αν θα επικρατήσει ή όχι στο χρόνο έναντι στην εξέλιξη της τεχνολογίας είναι μια μάχη άνιση. Πάρτε το παράδειγμα του φωτογραφικού φιλμ. Πριν λίγα όλοι φωτογραφίζαμε με φιλμ και τρέχαμε να τα εμφανίσουμε στα φωτογραφία και μετά κλαίγαμε “αχ, γιατί έκλεισες τα μάτια τελευταία στιγμή“, “πως με έβγαλες έτσι“, “κάηκε η πόζα και δεν έχω άλλη” και πολλές άλλες ατάκες πλέον αποτελούν παρελθόν. Τώρα με τις ψηφιακές μηχανές ή τα κινητά τραβάς, το βλέπεις, το σβήνεις, το ξανατραβάς, το επεξεργάζεσαι επιτόπου, βάζεις εφέ, σβήνεις ατέλειες, το στέλνεις με msm, mms, το ποστάρεις στο facebook ή το σώζεις στο σκληρό δίσκο του υπολογιστή. Υπάρχουν ακόμα λίγοι που χρησιμοποιούν φωτογραφικά φιλμ αλλά τους λέμε μποέμ και ρομαντικούς!
Το ντοκιμαντέρ Side By Side η Επιστήμη, η Τέχνη και ο Αντίκτυπος του Ψηφιακού Κινηματογράφου έκανε επίσημη πρεμιέρα στο 62ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο. Την σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Chris Kenneally.
Keanu Reeves: Side By Side
The Science, Art, And Impact of Digital Cinema
Feature Documentary | 99 min | 2012
Παραγωγή: Keanu Reeves, Justin Szlasa
Παρουσίαση: Keanu Reeves
Ημερομηνία Προβολής: Κυριακή, 24 Φεβρουαρίου 2013
Κινηματογράφος: Δαναός, Λ.Κηφισίας 109 & Πανόρμου, Αμπελόκηποι, Αθήνα.
Ώρα Προβολής: 15:30
Είσοδος: Ελεύθερη