ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΟΥ ΕΞΠΡΕΣ (STRANGERS ON A TRAIN)

O Γκάι Χέινς επιτυχημένος τενίστας, πέφτει κυριολεκτικά πάνω στον συνεπιβάτη του Μπρούνο Άντονι, έναν εκκεντρικό και ευέξαπτο ξένο. Και οι δύο θέλουν να απαλλαγούν από ένα πρόσωπο στη ζωή τους. Ο Γκάι θέλει να απαλλαγεί από την γυναίκα του και ο Μπρούνο από τον καταπιεστικό πατέρα του. Έτσι, ο Μπρούνο σχεδιάζει τον τέλειο φόνο που θα λύσει το πρόβλημα και των δύο: απλώς θα ανταλλάξουν τα θύματα. Ο Γκάι απορρίπτει την ιδέα ως τρελή, ενώ ο Μπρούνο θα τον εκβιάσει να πραγματοποιήσει το δικό του μέρος της συμφωνίας.

Ένα από τα πιο επιτυχημένα έργα του Άλφρεντ Χίτσκοκ , ο Άγνωστος του Εξπρές αποτελεί ελεύθερη διασκευή του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ σε σενάριο του αστυνομικού συγγραφέα Ρέιμοντ Τσάντλερ. Ο μετρ δεν έχασε ευκαιρία να αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου εφόσον αναγνώρισε σε αυτό τους αγαπημένους του προβληματισμούς. Μπερδεμένες καταστάσεις, εμμονή με τον φόνο, καταπιεσμένα σεξουαλικά (εδώ ομοφυλοφιλικά) ένστικτα και δύο χαρακτήρες που λειτουργούν σαν το θετικό και το αρνητικό της ίδιας συνείδησης. Ολόκληρη η ταινία οικοδομείται πάνω στην αριθμητική έννοια του αριθμού δύο. Δ΄ύο άντρες (που λειτουργούν σαν μία διχασμένη προσωπικότητα), δύο θύματα, δύο αντίπαλοι σε έναν αγώνα τένις που δίνει στον Χίτσκοκ να πραγματοποιήσει τον σκηνοθετικό περφεξιονισμό του βάζοντας τον πρωταγωνιστή να κοιτάει κατάματα την κάμερα (θεατή) ενώ όλα τα κεφάλια ακολουθούν δεξιά αριστερά την μπάλα (παραβιάζοντας τον μεγάλο κανόνα του ντεκουπάζ), όλα μέσα σε ένα κύκλο, όλα στρογγυλά από το μπαλόνικαι τα γυαλιά που αντικατοπτρίζουν τον στραγγαλισμό, μέχρι το στρογγυλό απειλητικό καρουζέλ.

Ο χαρακτήρας του Μπρούνο λειτουργεί ΄ως Θεός μέσα στην ταινία. Εμφανίζεται παντού και ως υποκείμενο της παράστασης, μπορεί να προβληθεί ΄όποτε θελήσει μέσα στην μυθοπλασία-σενάριο. Ο Γκάι από την άλλη τον θαυμάζει αλλά και τον φοβάται ταυτόχρονα. Η σχέση τους ειναι σχεδόν ερωτική αλλά η τελική μάχη θα δοθεί σε ένα φρενήρη καρουζέλ, την πιο επικίνδυνη στην πραγματικότητα σκηνή που γύρισε ποτέ ο Χίτσκοκ. Η υποψήφια για Oscar φωτογραφία του Ρόμπερτ Μπερκς, τον έχρισε ως μόνιμο συνεργάτη του Χίτσκοκ για τα επόμενα χρόνια ενώ η ταινία το 1951 αποτέλεσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία την οποία ο Χίτσκοκ ήθελε μετά από ένα σερί αποτυχιών στο box office.

Ο Άγνωστος του Εξπρές άνοιξε τον δρόμο για το Ψυχώ ( 9 χρόνια μετά) αναλύοντας το οιδιπόδειο και την διαταραγμένη (διχασμένη) προσωπικότητα, αποτελεί όμως μία από τις πολλές κορυφαίες ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ που η προβολή της επιβάλλεται, τόσο για την κατανόηση του Χιτσκοκικού έργου, όσο και για την σπουδαιότητας της στο είδος του θρίλερ και του όρου ίντριγκα στο σινεμά. Μία σπουδαία ταινία, που αγαπάει να στραγγαλίζει κάθε κλισέ στο είδος της και που παραμένει η κορυφή των ταινιών με θέμα τα προμελετημένα εγκλήματα. Ταυτόχρονα διασκεδαστικό, προσιτό και ελκυστικό για κάθε θεατή, ένα ταλέντο που μόνο ο Χίτσκοκ κατάφερε να πραγματοποιήσει ακόμα και στις πιο δύσκολες ταινίες του. Μεγάλες στιγμές του σινεμά από τον σπουδαιότερο όλων.

H ταινία κυκλοφορεί στα θερινά σινεμά σε διανομή Summer Classics

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Μια σκέψη για το “Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΟΥ ΕΞΠΡΕΣ (STRANGERS ON A TRAIN)

  • Και να ξαναξαναδεις…
    Αυτη η εταιρεία δεν εχει προφανώς πρόσβαση στην Θεσσαλονίκη οποτε αναγκαστικά οικιακή μεγάλη οθόνη. Τέλεια η κριτική σου Ακυλα!

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *