ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

Σκηνοθέτης αναζητά επίμονα μία νέα ιστορία για να διηγηθεί και μαζί τον πρωταγωνιστή της. Ταυτόχρονα θα έρθει σε επαφή με τον πατέρα του τον Σπύρο, έναν άνθρωπο που επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από 32 χρόνια εξορίας. Τίποτα όμως δεν μπορεί να τον συνδέσει ξανά με τον τόπο του και μόνο η γυναίκα του δείχνει πως τον περίμενε και θέλει να παραμείνει δίπλα του. Θα θελήσει να απομακρυνθεί από όλους και τα πάντα μέχρι το τέλος και μέχρι το καράβι στο λιμάνι να φανεί.

Το Ταξίδι στα Κύθηρα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, γυρισμένο το 1984, αποτελεί την πρώτη ταινία της Τριλογίας της Σιωπής του σκηνοθέτη (ακολούθησε ο Μελισσοκόμος και το Τοπίο στην Ομίχλη) και είναι η πιο ανθρώπινη, συγκινητική και ταυτόχρονα ποιητική ταινία του πιο διάσημου στο εξωτερικό-μάλλον όπως δείχνει η ιστορία μέχρι τώρα-σκηνοθέτη της Ελλάδος. Με πρωταγωνιστή τον Μάνο Κατράκη και το επιβλητικό παρουσιαστικό του (στην τελευταία του εμφάνιση), αυτό το ταξίδι αποτελεί μία κινηματογραφική μυσταγωγία και μία αυθεντικότητα της ελληνικής ασφυκτικής πραγματικότητας τότε (μήπως και τώρα;) που μόνο ο Αγγελόπουλος και η δουλειά του επιτελείου του μπορούσε να αποδώσει με τον δικό του τρόπο.

Με γυρίσματα στην Αθήνα, την Φλώρινα και την Θεσσαλονίκη, το Ταξίδι στα Κύθηρα είναι μία ταινία για έναν άνθρωπο που επιστρέφει στην χώρα του για να νιώσει απλά ηττημένος από την νοσταλγία και προδωμένος από κάθε ανάμνηση. Το μόνο που δεν έχει αλλάξει είναι η αγάπη της συζύγου του (υπέροχη η Δώρα Βολανάκη με την ατάκα της “Θέλω να πάω κοντά του”) και εκεί έρχεται ο Αγγελόπουλος για να υπερτονίσει πως καμμία αγάπη δεν έχει αξία είτε για πατρίδα, είτε για ιδανικά, αν δεν υπάρχει η αληθινή αγάπη μεταξύ των ανθρώπων.

Η συνάντηση του Μάνου Κατράκη με τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο ως δύο πρώην εχθροί προκαλεί δέος, φυσικά η μουσική της Ελένης Καραίνδρου και το τραγούδι του Γιώργου Νταλάρα θεωρούνται classic σκηνές του σύγχρονου Ελληνικού σινεμά, η φωτογραφία του Γιώργου Αρβανίτη δημιουργεί την μοναδική αυτή ατμόσφαιρα στις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου και βραβείο σεναρίου και FIPRESCI στο Φεστιβάλ Καννών (το μοιράστηκε με το ΠΑΡΙΣΙ ΤΕΞΑΣ του Βιμ Βέντερς). Το ελληνικό σινεμά σε μία από τις πιο ιδιαίτερες και μεγάλες στιγμές του, και που ο χρόνος δείχνει να μεγαλώνει το βεληνεκές της συγκεκριμένης ταινίας. Γιατί οι ταινίες τελικά, και ιδίως του Θόδωρου Αγγελόπουλου, κρίνονται στον ενεστώτα τους αλλά τον τελευταίο λόγο έχει το μέλλον τους.

Η ταινία προβάλλεται αποκλειστικά από 4 Μαίου στον κινηματογράφο Studio art cinema από την New Star.

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Μια σκέψη για το “ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ

  • ο Σπύρος δεν είναι ο πατέρας του σκηνοθέτη είναι ένα ένα γεροντάκι που πουλάει ρίγανη και λεβάντα
    σ’ ένα άλλο ιντερνετικό σιτ έγραψα:
    Ένας σκηνοθέτης θέλει να κάνει μια ταινία για την παλινόστηση αλλά δεν μπορεί να βρεί τον ήρωάτου, κανένας απ’ τους δεκάδες γέρους που παρουσιάζονται στο κάστινγκ δεν είναι κατάλληλος, βλέπει όμως ένα γέρο που πουλάει βότανα, τον ακολουθάει και κατασκευάζει το έργοτου μέσα στο μυαλότου με το γερομανάβη στο ρόλο του γεροεπαναστάτη, τον εαυτότου στο ρόλο του γιου και την ερωμένητου στο ρόλο της κόρης. Πιο εγκεφαλικό δε γίνεται αλλά ούτε πιο ρεαλιστικό. Ο κόσμος του τώρα είναι ακατοικίσιμος, ούτε ο επαναστάτης μπορεί να ζήσει αλλά κι ο σκηνοθέτης δε μπορεί να κάνει το έργοτου. Στο τέλος όμως, όταν η σχεδία απομακρύνεται με το ζευγάρι ξαναενωμένο όπως πριν 30 χρόνια παραμένει μια ελπίδα: ίσως φτάσουν κάπου, σ’ ένα κατοικίσιμο τόπο

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *