This Is Classic

This is Classic: Αποστροφή (1965)

repul_stl_5_h1-636x395

1965: Η πρώτη ταινία του Ρόμαν Πολάνσκι στην Αγγλική γλώσσα παραμένει η πιο τρομακτική ταινία του. Το πρώτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας, αυτής της απομόνωσης και της κλειστοφοβίας που συνεχίστηκε με το Μωρό της Ρόζμαρι και ολοκληρώθηκε με τον Ένοικο. Κυρίες και Κύριοι, υποδεχθείτε έναν εξπρεσιονιστικό κινηματογραφικό εφιάλτη, την Κατρίν Ντενέβ κλεισμένη μέσα σε διαμέρισμα που σταδιακά παίρνει την μορφή της βασανισμένης συνείδησης και της σεξουαλικής καταπίεσης, δηλαδή την Αποστροφή του Ρόμαν Πολάνσκι.

Η Καρόλ Λεντού-Κατρίν Ντενέβ, μια Βελγίδα μανικιουρίστα ζει στο Λονδίνο με την αδελφή της. Όταν η αδελφή της και ο φίλος της, των οποίων οι ερωτικές περιπτύξεις στο διπλανό δωμάτιο της προκαλούν ταραχή και τρόμο, αποφασίζουν να φύγουν για διακοπές η ίδια θα απομονωθεί στο διαμέρισμα παθαίνοντας αποστροφή, οι φοβίες της θα ενταθούν, πραγματικότητα-όνειρα-φαντασία και καθημερινότητα θα μπερδευτούν και σταδιακά η βία και η τρέλα θα κάνουν την εμφάνιση τους. Τοίχοι σκίζονται, διάδρομοι επιμηκύνονται, απειλητικά χέρια βγαίνουν απο τους διαδρόμους προκειμένου να αρπάξουν την ίδια, απόκοσμοι ήχοι κατακλύζουν τα πάντα κι όμως το σπίτι αυτό είναι το μέρος στο οποίο η Καρόλ νιώθει ασφάλεια. Σε αντίθεση, οποιαδήποτε εισβολή του έξω κόσμου, θεωρείται γι’αυτήν απειλή. Εραστής και σπιτονοικοκύρης θα καταλήξουν νεκροί απο τα χέρια της Καρόλ, εφόσον τόλμησαν να εισβάλουν στο σπίτι. Γυρνώντας στο σπίτι η αδελφή και ο εραστής της θα αντικρίσουν μια μικρή παιδούλα που δεν έχει καμία απολύτως συναίσθηση του τι έκανε!

repulsion-hallway-copy

Ο Ρόμαν Πολάνσκι είναι ένας σκηνοθέτης που αντιμετώπιζε τον τρόμο με πολύ διαφορετικό τρόπο απ’ότι ο Χίτσκοκ του Ψυχώ. Αφήνει το πρώτο μέρος της ταινίας να κυλήσει υπερβολικά αργά, με την ανιαρή ζωή της πρωταγωνίστριας στην εργασία της και στο σπίτι. Και ξαφνικά όταν θα ξεκινήσουν οι φαντασιώσεις, η Αποστροφή θα αλλάξει εντελώς τόνο. Ο ρεαλισμός δίνει την θέση του σε έναν εντελώς εφιαλτικό και υποκειμενικό κόσμο, στον οποίο χώρος και χρόνος αρχίζουν να μπερδεύονται. Μάλιστα απο την στιγμή της απομόνωσης και μετά, ακόμα και εμείς ως θεατές χάνουμε την αίσθηση του χρόνου, ο χώρος γίνεται ρευστός και το σπίτι ένας λαβύρινθος στον οποίον περιπλανιέται η σχεδόν ονειρική μορφή της Κατρίν Ντενέβ. Μεγάλο ρόλο και η χρήση του ήχου στην ταινία, ο οποίος είναι πρωταγωνιστής στην δημιουργία της εφιαλτικής ατμόσφαιρας. Κομπρεσέρ και ερωτικές κραυγές δίνουν σιγά σιγά την θέση τους σε απόκοσμους ήχους μέσα στο σπίτι που προκαλούν τρόμο και στον πιο απαιτητικό θεατή.

Ο Πολάνσκι έδωσε μεγάλο αγώνα για να πείσει τους παραγωγούς να προσλάβουν την Κατρίν Ντενέβ, μόλις 22 ετών τότε, η οποία έδωσε μια απο τις πιο εντυπωσιακές ερμηνείες της. Επινόησε μόνος όλα τα τρικάζ της ταινίας λόγω έλλειψης χρημάτων για την πρόσληψη ειδικών, και λόγω του περφεξιονισμού του καθυστέρησε υπερβολικά τα γυρίσματα με αποτέλεσμα οι παραγωγοί να τον πιέσουν να ολοκληρώσει εσπευσμένα την ταινία. Ο ίδιος θεωρεί την ταινία την λιγότερο ολοκληρωμένη ταινία του, έναν καλλιτεχνικό συμβιβασμό που δεν έφτασε ποτέ στο ποθητό ποιοτικό αποτέλεσμα. Η Αποστροφή όμως προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1965 ,κέρδισε την Αργυρή Άρκτο, συνάντησε εμπορική επιτυχία όπου και αν προβλήθηκε εκτός απο την Γαλλία όπου πήρε κάκιστες κριτικές και στέφθηκε με εμπορική αποτυχία.

Η Αποστροφή είναι μια εξαιρετική κινηματογραφική δουλειά. Σε συνδυασμό με τις ελεγχόμενες σκηνές σοκ και το σταδιακά αυξανόμενο κλίμα φόβου,αυτό το θρίλερ αποτέλεσε ένα είδος πρότυπου για τις επόμενες ταινίες τρόμου του Πολάνσκι.Και φυσικά για το είδος ολόκληρο. Ανεπανάληπτο!

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *