ΆποψηΘΕΜΑΤΑ

Οσκαρικό φιάσκο για το Υπουργείο Πολιτισμού: Απόσυρση-διαμαρτυρία για τις ελληνικές ταινίες από τη διαδικασία επιλογής

Τις τελευταίες μέρες διαβάζουμε για το θέμα που ΄έχει προκύψει σχετικά με τις ελληνικές ταινίες που θα αξιολογηθούν για να προκριθούν στα προσεχή βραβεία Όσκαρ. Καταγγελίες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μια επιτροπή αξιολόγησης των ταινιών που τελικά αντικαταστάθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και παραίτηση μέλους της επιτροπής για λόγους ευθιξίας είναι μερικά από όσα ΄έχουν συμβεί μέχρι τώρα.

Η ξαφνική αντικατάσταση΄ της επιτροπής

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το πρόβλημα ξεκίνησε στις 11 Αυγούστου, όταν η Ακαδημία Κινηματογράφου αποκάλυψε πως τέσσερις άνθρωποι του χώρου (ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού και η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη) είχαν λάβει email επιβεβαίωσης για συμμετοχή τους στη γνωμοδοτική επιτροπή, η οποία προτείνει στο Υπουργείο Πολιτισμού την ταινία που θα μας εκπροσωπήσει στα Όσκαρ.

Ενώ τα άτομα είχαν απαντήσει θετικά, με τον Βασίλη Κεκάτο να έχει οριστεί Πρόεδρος και είχαν αποσταλεί links για θέαση όλων των ταινιών, ξαφνικά και δίχως εξήγηση το Υπουργείο αλλάζει γνώμη δύο μέρες μετά και ανακοινώνει στους ανθρώπους της επιτροπης πως όλη η επικοινωνία δύο εβδομάδων έγινε «εκ παραδρομής» και μέσα σε λίγες ώρες είχε ανακοινωθεί μια εντελώς διαφορετική επιτροπή.

Η νέα επιτροπή αποτελείται από τον σεναριογράφο Έβαν Σπηλιωτόπουλος (ο οποίος ορίστηκε Πρόεδρος), τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Δανίκα (ο οποίος έχει διαγραφεί από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου), την σεναριογράφο Χριστίνα Λαζαρίδη, τον σκηνοθέτη-animator Παναγιώτη Ράππα, τον σκηνοθέτη Σπύρο Ταραβήρα, τον ηθοποιό Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και την σκηνοθέτη Ασημίνα Προέδρου, η οποία και παραιτήθηκε κάνοντας αναφορά σε «παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες […] τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω».

Στις 19 Αυγούστου η ΕΑΚ απευθύνει ερώτημα στο ΥΠΠΟ ζητώντας να μάθει «ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες» και κατά πόσο «υπήρξε πίεση προς το Υπουργείο Πολιτισμού για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες».

Η απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού

Με τη σειρά του, το ΥΠΠΟ δημοσίευσε απαντητική επιστολή προς το ΔΣ της Ακαδημίας μέσω του Υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσωνα Φωτήλα, ωστόσο δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση στα ερωτήματα που τέθηκαν, αλλά αντιθέτως κινήθηκε σε πιο…γενικό πλαίσιο.
«Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά  του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και  στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές  διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η  αντικειμενικότητα  αλλά και το κύρος της επιτροπής. 

Πριν από την 13η Αυγούστου δεν είχε πραγματοποιηθεί ο ορισμός επιτροπής, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα  από το Νόμο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ , με μία απλή σας αναζήτηση. Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι η επιλογή των μελών της  επιτροπής για την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους  συγκροτήθηκε από πρόσωπα υψηλού κύρους σχετιζόμενα με τον θεσμό και  έχοντας επιδείξει σημαντικά δείγματα γραφής στον ίδιο το θεσμό.  Έτσι διασφαλίζεται η ακεραιότητα της διαδικασίας και της επιλογής της πλέον κατάλληλης ταινίας να εκπροσωπήσει την χώρα μας».

Η κίνηση διαμαρτυρίας της κινηματογραφικής κοινότητας

Μετά από αυτήν την επιστολή, η κινηματογραφική κοινότητα της χώρας μας προχώρησε στην σύνταξη ανοιχτής επιστολής όπου ανακοινώνει την απόσυρση 20 εκ των 23 ταινιών που πληρούν τις προϋποθέσεις για να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στα Όσκαρ ως ένδειξη διαμαρτυρίας. Οι δημιουργοί που προέβησαν στην απόσυρση των ταινιών τους είναι οι εξής:

Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)
Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Βενέτης Αγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)
Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)
Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός, πίσω απ᾽ τη μαρκίζα
Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)
Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)
Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant-Drag!)
Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)
Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)
Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)
Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)
Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)
Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)
Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)
Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)
Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)
Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)
Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες με χιόνι)
Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)
Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)
Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)

Κατερίνα Σιδηροπούλου

Οι πρώτες ταινίες ήταν τα κλασικά κινούμενα σχέδια της Disney. Έπειτα ήρθε η «Ελισάβετ» και τότε μπήκε δειλά στον κόσμο του κινηματογράφου. Ώσπου, στο πανεπιστήμιο ήρθε ο καλός βωβός κινηματογράφος και άλλα αριστουργήματα της έβδομης τέχνης. Και κάπως έτσι, ξεκίνησε ο κινηματογραφικός της εθισμός!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *