ΘΕΜΑΤΑΦεστιβάλ

15 ντοκιμαντέρ που περιμένουμε να δούμε στο 18ο ΦΝΘ

Ήρθε εκείνη η ώρα του χρόνου. Το αγαπημένο μας κινηματογραφικό Φεστιβάλ επιστρέφει στη συμπρωτεύουσα. Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ είναι ένα παράθυρο στον κόσμο και εμείς ανυπομονούμε να το ανοίξουμε ξανά και ξανά από τις 11 έως τις 20 Μαρτίου.

Οι Cinepivates επιλέγουν 15 ταινίες που περιμένουν με ανυπομονησία να δουν:

Η Λαμπεντούζα τον Χειμώνα του Γιάκομπ Μπρόσμαν

Η Λαμπεντούζα είναι βυθισμένη για τα καλά στη θλίψη του χειμώνα. Οι τουρίστες έχουν φύγει και οι πρόσφυγες αγωνίζονται να περάσουν στην ηπειρωτική Ιταλία. Καθώς μια φωτιά καταστρέφει το ταλαιπωρημένο πλοίο που συνδέει το νησί με την Ιταλία, ο δήμαρχος και οι ψαράδες της περιοχής προσπαθούν να βρουν ένα νέο πλοίο. Ενώ οι πρόσφυγες μεταφέρονται αεροπορικώς, οι ψαράδες κάνουν κατάληψη στο λιμάνι για να διαμαρτυρηθούν. Καθώς τα τρόφιμα εξαντλούνται, οι διαδηλωτές αρχίζουν να διαφωνούν μεταξύ τους. Η ακτοφυλακή προσπαθεί να προλάβει τις τραγωδίες στη θάλασσα, ενώ πολλοί νησιώτες προσπαθούν να περιγράψουν τον ρόλο που διαδραματίζει η Λαμπεντούζα στο ατελείωτο ρεύμα των δημοσιογράφων που επισκέπτονται το νησί. Αυτή η μικροσκοπική κοινωνία στην άκρη της Ευρώπης μάχεται απεγνωσμένα για αξιοπρέπεια και αλληλεγγύη μαζί με εκείνους που για πολλούς είναι η αιτία της συνεχιζόμενης κρίσης: τους Αφρικανούς «boat people» (σ.σ. ανθρώπους των καραβιών).

Μια Οικογενειακή Υπόθεση του Τομ Φάσερτ

Στα 30ά του γενέθλια, ο σκηνοθέτης Τομ Φάσερτ λαμβάνει μία μυστήρια πρόσκληση από την 95χρονη γιαγιά του, τη Μαριάνε, για να την επισκεφτεί στη Νότια Αφρική. Εκείνη την εποχή, το μόνο που γνωρίζει για εκείνη είναι οι μύθοι και οι αρνητικές, κυρίως, ιστορίες που του έχει διηγηθεί ο πατέρας του. Υπήρξε μια μοιραία γυναίκα που πέρασε από αναρίθμητους άντρες, διάσημο μοντέλο τη δεκαετία του 1950 και μια μητέρα που έβαλε τους δύο γιους της σε ίδρυμα. Ο Φάσερτ αποφασίζει να δεχθεί την πρόσκλησή της. Αλλά όταν η γιαγιά του τού κάνει μια απρόσμενη εξομολόγηση, το εγχείρημά του γίνεται πολύ πιο πολύπλοκο απ’ ό,τι θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί.

Τρου Μπλου του Χάρη Ραφτογιάννη

true_blue

Σε μια χώρα που καταρρέει, ένα υπέργηρο και αειθαλές ζευγάρι, ο Σταμάτης και η «πιτσιρίκα», απολαμβάνει την ζωή στην Ικαρία, στο νησί όπου είναι γνωστό για το ότι οι άνθρωποι «ξεχνούν» να πεθάνουν. Ωστόσο, ο θάνατος ενός ηλικιωμένου γείτονα, τους υπενθυμίζει ότι το τέλος είναι πιο κοντά.

Ραγδαίος Αφανισμός του Λούι Ψυχογιού

Κάποιοι επιστήμονες προβλέπουν πως το αποτύπωμα της ανθρωπότητας μπορεί να οδηγήσει στην εξαφάνιση του 50% των ειδών του πλανήτη μέχρι το τέλος του αιώνα. Πιστεύουν πως διανύουμε την έκτη μεγάλη περίοδο αφανισμού στην ιστορία της Γης, μετά την πέμπτη που οδήγησε στην εξαφάνιση των δεινοσαύρων. Η εποχή μας ονομάζεται Ανθρωπόκαινος ή «Εποχή του Ανθρώπου», επειδή φαίνεται πως η ανθρωπότητα έχει πυροδοτήσει κατακλυσμιαίες αλλαγές για το φυσικό περιβάλλον και την πανίδα. Παρ’ όλα αυτά, μόνο εμείς μπορούμε να σταματήσουμε την αλλαγή που φέραμε. Η Oceanic Preservation Society (OPS), η οργάνωση πίσω από τη βραβευμένη με Όσκαρ ταινία Ο όρμος, επιστρέφει με ένα ρηξικέλευθο ντοκιμαντέρ. Αυτή η δραστήρια, παθιασμένη κολεκτίβα ακτιβιστών, στους κόλπους της οποίας έχουν μπει νέοι πιονιέροι δίνει φωνή σε χιλιάδες είδη που κινδυνεύουν. Αποστολή του σκηνοθέτη είναι να προβάλει με δεξιοτεχνία και σαφήνεια πώς επηρεάζουμε τον πλανήτη, εμπνέοντάς μας παράλληλα να εφαρμόσουμε τις λύσεις που θα διασφαλίσουν έναν εύρωστο κόσμο βιοποικιλότητας για τις επόμενες γενιές.

Μια Ιστορία Αγάπης από τη Συρία του Σον Μακάλιστερ

a_syrian_love_storyΟι σύντροφοι και εραστές Αμέρ και Ραγκντά συναντήθηκαν σε ένα κελί φυλακής στη Συρία πριν από 15 χρόνια. Όταν ο σκηνοθέτης συναντά για πρώτη φορά την οικογένειά τους το 2009, ο Ραγκντά είναι και πάλι στη φυλακή, ενώ η Αμέρ έχει μείνει να φροντίζει μόνη της τα τέσσερα αγόρια τους. Καθώς όμως η Αραβική Άνοιξη σαρώνει την περιοχή, η μοίρα της οικογένειας αλλάζει αμετάκλητα. Ύστερα από πέντε χρόνια γυρισμάτων, η ταινία καταγράφει την απίστευτη οδύσσειά τους προς την πολιτική ελευθερία. Για τον Ραγκντά και την Αμέρ, είναι ένα ταξίδι ελπίδας, ονείρων και απελπισίας: για την επανάσταση, την πατρίδα τους και τους δυο τους ως ζευγάρι.

Το Μυαλό του Μαρκ Ντεφρίστ του Γκάμπριελ Λόντον

Γνωστός κάποτε και ως «Χουντίνι» για τις πολλές και απίθανες αποδράσεις του, ο Μαρκ Ντεφρίστ καταδικάστηκε να ζει φυλακισμένος στις χειρότερες φυλακές της Φλόριντα όταν ένας και μόνο ψυχίατρος ανέτρεψε τη γνώμη τεσσάρων διορισμένων από το δικαστήριο ψυχιάτρων και δήλωσε ότι ο Μαρκ δεν ήταν πραγματικά ψυχικά ασθενής. Πάνω από 30 χρόνια μετά, ο Μαρκ εξακολουθεί να προσπαθεί να καταλάβει πώς μπορεί κανείς να επιβιώσει μέσα σε ένα άτεγκτο και ανίκανο να συγχωρήσει σύστημα, ενώ οι εναπομείναντες υποστηρικτές του δημιουργούν μια απίθανη συμμαχία για να ζητήσουν να αφεθεί ελεύθερος από την Επιτροπή Αποφυλακίσεων της Φλόριντα. Στην πορεία, φέρνουν στο φως αναπάντητα ερωτήματα, όπως το αν ο Μαρκ έπρεπε καταρχάς να μπει στη φυλακή, αλλά καλούνται επίσης να εξηγήσουν γιατί ένας διαβόητος ταραχοποιός δικαιούται να αφεθεί ελεύθερος.

Χρυσή Αυγή: Προσωπική Υπόθεση της Ανζελίκ Κουρούνη

Τί έχει στο κεφάλι του ο νεοναζί της διπλανής πόρτας; «Ο σύντροφός μου είναι Εβραίος, ο ένας γιος μου γκέι, ο άλλος αναρχικός κι εγώ αριστερή φεμινίστρια, κόρη μεταναστών. Αν η Χρυσή Αυγή έρθει στα πράγματα το μόνο μας πρόβλημα θα είναι σε ποιο βαγόνι θα μας βάλουν». Μια δημοσιογράφος ερευνά για χρόνια την οργάνωση του ελληνικού νεοναζιστικού κόμματος Χρυσή Αυγή. Η οικονομική κατάρρευση, η πολιτική αστάθεια και οι οικογενειακές σχέσεις έρχονται σε πρώτο πλάνο καθώς το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να ανακαλύψει «τι έχουν στο κεφάλι τους οι Χρυσαυγίτες, που παρουσιάζονται ως θύματα του συστήματος».

Ευρώπη Αγαπημένη του Γιάν Γκάσμαν

Τέσσερα ζευγάρια αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα στις παρυφές της «μητέρας» Ευρώπης. Μέσα σε οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις, βαδίζουν στη ζωή με χάρη, σεξ και πολύ πάθος. Στη Σεβίλλη, ο 21χρονος Χουάν και η 23χρονη Κάρο ζουν το θαύμα μιας νεανικής αγάπης. Ο Χουάν, όμως, δεν έχει κανένα σχέδιο για τη ζωή, κάτι που εκείνη χρειάζεται απεγνωσμένα. Η 28χρονη Σιβόν και ο 23χρονος Τέρι ζουν στο Δουβλίνο. Όταν πρωτοσυναντήθηκαν, ερωτεύτηκαν και την πάτησαν με την ηρωίνη, όπως και άλλοι νέοι αυτής της παγωμένης πόλης. Στο Ταλίν, η Βερόνικα, μια χορεύτρια 29 ετών και ο σύντροφός της, ο 31χρονος Χάρι, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με μια οικογένεια «patchwork», ενώ στη Θεσσαλονίκη, η Πένυ, 23 ετών, ετοιμάζεται να αφήσει τον αγαπημένο της, τον 31χρονο Νίκο, για να πάει να δουλέψει στην Ιταλία. Τέσσερα ζευγάρια, απομακρυσμένα γεωγραφικά, αγαπιούνται σε ταραγμένους καιρούς. Μια σπονδυλωτή και περιπλεγμένη παραβολή για μια ήπειρο και τις γυναίκες της.

Η σκιά ενός ήρωα του Λάουριτς Μουνκ Πέτερσεν

Ο σκηνοθέτης ξεκινά να ανακαλύψει πώς ο θάνατος του παππού του στον Ισπανικό Εμφύλιο κατάφερε να διαλύσει ολόκληρη την οικογένειά του για τρεις γενιές. Όπως πολλοί άλλοι διανοούμενοι της εποχής, ο Γκούσταβ Μουνκ Πέτερσεν επέλεξε να καταταχθεί εθελοντικά στις Διεθνείς Ταξιαρχίες για τα ιδεαλιστικά πιστεύω του. Άφησε την έγκυο γυναίκα και τη μικρή κόρη του μέσα στη νύχτα χωρίς καν να τις αποχαιρετίσει. Ήταν ήρωας ή δειλός; Φιλοδοξώντας να σπάσει το ταμπού και να επανασυνδέσει την οικογένειά του, ο σκηνοθέτης μάς ταξιδεύει στα οικογενειακά μυστικά τριών γενιών.

33.333 Η Οδύσσεια του Νίκου Καζαντζάκη του Μένιου Καραγιάννη

Ο Νίκος Καζαντζάκης είναι παγκοσμίως γνωστός για τα μυθιστορήματά του. Λίγοι όμως γνωρίζουν, και ακόμη λιγότεροι έχουν διαβάσει τηνΟδύσσεια, ένα επικό ποίημα 33.333 στίχων, το πιο σπουδαίο, κατά τον ίδιο, έργο του. Στη Σουηδία, ένας άντρας 102 ετών, μαθαίνει ελληνικά και μεταφράζει την Οδύσσεια. Το ντοκιμαντέρ ταξιδεύει στη Σουηδία, στην Αμερική, στην Κρήτη, στην Αθήνα, στην Τήνο. Είναι ένα ταξίδι αναζήτησης, τόσο στις πτυχές του άγνωστου αυτού έργου, όσο και στην προσωπικότητα του συγγραφέα. H Οδύσσεια συγκινεί, θυμώνει, προβληματίζει. Φιλοσοφικές, φιλολογικές, υπαρξιακές και ψυχολογικές προσεγγίσεις επιχειρούν να φωτίσουν ένα έργο που, αν διαβαστεί προσεκτικά, μπορεί να αλλάξει την ψυχή του αναγνώστη…

Είμαι το Μπέλφαστ του Μαρκ Κάζινς

Μια μοναδική ταινία για μια διαβόητη πόλη, την πρωτεύουσα της βόρειας Ιρλανδίας. Μια γυναίκα δέκα χιλιάδων ετών που ισχυρίζεται πως είναι η ίδια η πόλη, μας δείχνει τα κάλλη της και τα τραύματά της, ανθρώπους και τοποθεσίες. Μέσα από τις υπαινικτικές εικόνες του διευθυντή φωτογραφίας Κρίστοφερ Ντόιλ και με την υποβλητική μουσική του Ντέιβιντ Χόλμς (γραμμένη για την ταινία), η ταινία ξεδιπλώνει την ονειρική ζωή του Μπέλφαστ. Γεμάτη στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, εκπλήξεις και συγκινήσεις, η ταινία αντλεί επιρροές από τον σοβιετικό κινηματογράφο, το ποπ τραγούδι και τις αφηγήσεις των γιαγιάδων όλου του κόσμου.

Επόμενος Σταθμός: Ουτοπία του Απόστολου Καρακάση

Όταν το εργοστάσιο της ΒΙΟ.ΜΕ. στη Θεσσαλονίκη κλείνει, μερικοί εργάτες αποφασίζουν να κάνουν κάτι επαναστατικό: να το καταλάβουν και να το λειτουργήσουν μόνοι τους με τις αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Το εγχείρημά τους εμπνέει ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο, ενώ η πρώην διευθύντρια έκπληκτη παρακολουθεί την οικογενειακή επιχείρηση να μετατρέπεται σε σύμβολο της ριζοσπαστικής αριστεράς. Για τους εργάτες, η αυτοδιαχείριση εξελίσσεται σε μια περιπέτεια επιβίωσης γεμάτη συγκρούσεις. Σύντομα θα συνειδητοποιήσουν ότι για να τα καταφέρουν, θα πρέπει να αλλάξουν πρώτα οι ίδιοι…

Σιωπηλός Μάρτυρας του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου

To 2006 η Φυλακή Τρικάλων κλείνει ύστερα από 110 χρόνια λειτουργίας. Επτά πρόσωπα που συνδέθηκαν καθοριστικά με τη φυλακή, επιστρέφουν σ’ αυτήν για να ανασυνθέσουν το παρελθόν της, φωτίζοντας με τις προσωπικές τους αφηγήσεις διαφορετικές όψεις της ιστορίας της νεώτερης Ελλάδας. Τι επιφυλάσσει το μέλλον για το ιστορικό συγκρότημα της φυλακής; Ποια θα είναι η νέα χρήση του; Μια απροσδόκητη ανακάλυψη φέρνει στο φως το κρυμμένο μυστικό του μνημείου και θέτει ένα καίριο ερώτημα: πώς διαχειριζόμαστε την ιστορική μνήμη;

Ονειρεύομαι τη Δανία του Μίκαελ Γκράβερσεν

Ο Γιασουλάχ ήρθε στη Δανία ολομόναχος, από το Αφγανιστάν, όταν ήταν 15 χρονών. Αν και βλέπει εφιάλτες με τον θείο του να προσπαθεί να τον σκοτώσει, στη Δανία έχει βρει ασφάλεια και φίλους. Όταν η αίτησή του για άσυλο απορρίπτεται και αυτός γίνεται 18, εξαφανίζεται από το κέντρο ασύλου, καθώς ετοιμάζονται να τον στείλουν πίσω στο Αφγανιστάν. Ζώντας παράνομα στην Κοπεγχάγη, αποφασίζει να φύγει για την Ιταλία με την ελπίδα ότι θα πάρει την άδεια παραμονής που θα του επιτρέψει να επιστρέψει στη Δανία που θεωρεί ότι είναι το σπίτι του. Αλλά η ζωή στην Ιταλία είναι πολύ διαφορετική απ’ ό,τι περίμενε… Μια σκληρή ματιά στο τι συμβαίνει σε ένα από τα πολλά ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που εξαφανίζονται από τα κέντρα ασύλου της Δανίας και καταλήγουν στη σκοτεινή πλευρά της Ευρώπης.

Μη Ερασιτεχνικό Βίντεο της Σαντάλ Άκερμαν

no_home_movie

Δήλωση της σκηνοθέτριας: «Η ταινία αυτή είναι πάνω από όλα για τη μακαρίτισσα τη μητέρα μου. Γι’ αυτήν τη γυναίκα που ήρθε στο Βέλγιο το 1938, δραπετεύοντας από την Πολωνία, τα πογκρόμ και την κακοποίηση. Αυτήν τη γυναίκα που βλέπουμε μόνο στο διαμέρισμά της στις Βρυξέλλες. Είναι μια ταινία για τον κόσμο που αλλάζει και η μητέρα μου δεν βλέπει.»

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *