ΕΠΙΚΑΙΡΑΚινηματογραφικά Νέα

19o ΦΝΘ: Τα βραβεία

Το βράδυ της Κυριακής απονεμήθηκαν τα βραβεία του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος -που καθιερώθηκε φέτος για πρώτη φορά- κέρδισε το ντοκιμαντέρ του Ντέιβιντ Μπόρενσταϊν (Δανία), «Αυτοκρατορία Ονείρων». Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 5.000 ευρώ (ποσό που χορηγείται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης).

Στην «Αυτοκρατορία Ονείρων» μια 24χρονη Κινέζα εσωτερική μετανάστρια μετοικεί στην Τσονγκτσίνγκ για να κυνηγήσει το «κινεζικό όνειρο». Μαγεμένη από τον εύκολο πλουτισμό της έκρηξης της αγοράς ακινήτων στην Κίνα, ανοίγει ένα μεσιτικό γραφείο για ξένους. Αλλά η επιχείρησή της παίρνει τον λάθος δρόμο όταν οι ξένοι που την επισκέπτονται χρησιμοποιούνται σ’ ένα σουρεαλιστικό εγχείρημα μεταμόρφωσης των έρημων πόλεων της επαρχίας σε «παγκοσμιοποιημένες, ακμάζουσες πόλεις» τις μέρες που τις επισκέπτονται επενδυτές και πολιτικοί ηγέτες. Μια προσωπική ιστορία που αποτελεί μαζί και χρονικό ενός από τα πιο κρίσιμα οικονομικά ζητήματα της εποχής μας και είναι δοσμένη με λεπτοφυή ειρωνεία και σεβασμό από έναν σκηνοθέτη-ανθρωπολόγο.

empire-dreams001

Ειδικό βραβείο της Επιτροπής έλαβε το ντοκιμαντέρ του Ραχούλ Τζέιν «Μηχανές». Το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ (το ποσό χορηγείται από την ΕΡΤ). Το ντοκιμαντέρ ρίχνει μια ματιά στο εσωτερικό ενός γιγαντιαίου εργοστασίου κλωστοϋφαντουργίας στην Ινδία, που διερευνεί το νόημα της σύγχρονης εργασίας, της εκμετάλλευσης, και του ανθρώπινου κόστους της μαζικής παραγωγής στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας. Μέσα απ’ τους διαδρόμους και τα έγκατα του τεράστιου, χαοτικού κτιρίου, η κάμερα ταξιδεύει τον θεατή σ’ έναν τόπο μηχανοποιημένης σωματικής εργασίας και φοβερών κακουχιών, προβληματίζοντάς τον σχετικά με τις προβιομηχανικές συνθήκες εργασίας και το τεράστιο χάσμα ανάμεσα στον πρώτο κόσμο και στις υπό ανάπτυξη χώρες.

Η κριτική επιτροπή με πρόεδρο τον Πολ Πάουελς (διευθυντή του ευρωπαϊκού δικτύου ντοκιμαντέρ EDN) απένειμε, επίσης, ειδική μνεία στο ντοκιμαντέρ «Πού είσαι Σινγκάλ;» του Άγγελου Ράλλη.

Στις «Μηχανές» του Ραχούλ Τζέιν απονεμήθηκε και το βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI).

machines0001

Το βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες» που απονέμεται από τον τηλεοπτικό σταθμό της Βουλής των Ελλήνων απονεμήθηκε και αυτό στο ντοκιμαντέρ «Μηχανές».

Στο πρότζεκτ The Watchmen σε σκηνοθεσία Μαντλέν Λερογιέ απονεμήθηκε το βραβείο Doc on Air, το οποίο απονέμει η ΕΡΤ στο καλύτερο πρότζεκτ του Pitching Forum. Η επιλογή έγινε από επιτροπή του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ EDN και το βραβείο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ (που χορηγείται από την ΕΡΤ).

Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας -το οποίο απονέμεται σε ντοκιμαντέρ της ενότητας «Ανθρώπινα Δικαιώματα»- απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Δεν είμαι ο νέγρος σου» του Ραούλ Πεκ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ντοκιμαντέρ υπήρξε και υποψήφιο για Όσκαρ.

Το βραβείο της WWF για ντοκιμαντέρ της ενότητας «Περιβάλλον» απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Μέρες της Λίμνης» της Πανδώρας Μουρίκη.

Στο «Village Potemkin» του Δομήνικου Ιγνατιάδη απονεμήθηκε το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου.

Village-Potemkin

Όπως κάθε χρόνο απονεμήθηκαν και τα βραβεία του κοινού Fischer.

Για ελληνική παραγωγή άνω των 50 λεπτών, το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Στρίγγλες» του Άγγελου Κοβότσου.

Για ξένη παραγωγή άνω των 50 λεπτών το βραβείο κοινού απονεμήθηκε στο «Πουθενά να κρυφτείς» του Ζαραντάστ Άχμεντ.

Για ελληνική παραγωγή κάτω των 50 λεπτών, το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Ο γυάλινος δράκος» της Κωνσταντίνας Ουρούμη.

Για ξένη παραγωγή κάτω των 50 λεπτών, το βραβείο απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Τα μαλλιά του Αμάντ» σε σκηνοθεσία Σούζαν Κένεν (Ολλανδία).

Βραβεία απένειμε και επιτροπή φοιτητών των Πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης. Η επιτροπή απένειμε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο ντοκιμαντέρ «The Snake Charmer» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου, ενώ το ειδικό βραβείο της επιτροπής απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Eyes of Exodus» σε σκηνοθεσία Αλεξάνδρας Λιβέρις.

Η κριτική επιτροπή των Docs in Progress της Αγοράς Ντοκιμαντέρ του 19ου ΦΝΘ απονεμήθηκε στο Castle του Χαμέντ Ζολφαγκάρι (αφορά υπηρεσίες post production αξίας 15.000 ευρώ).

Για υπηρεσίες ήχου και μουσικής αξίας έως 6.500 ευρώ απονέμεται στην ταινία Kiruna 2.0 σε σκηνοθεσία Γκρέτα Στοκλάσα.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *