ΘΕΜΑΤΑΦεστιβάλ

58o ΦΚΘ: Ο τρομερός Σουδός, Το Τετράγωνο και η πλατεία Αριστοτέλους

 

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Με sold out προβολή του Χρυσού Φοίνικα, Το Τετράγωνο, υποδέχθηκε η Θεσσαλονίκη τον Σουηδό σκηνοθέτη, Ρούμπεν Έστλουντ.

Απόλυτα δίκαια βραβευμένη με το μεγάλο βραβείο στις Κάννες, η ταινία του Έστλουντ είναι ένα σύγχρονο αριστούργημα, με την σατιρική φλέβα που διέθετε και «Η Ανωτέρα Βία», η προηγούμενη ταινία του σκηνοθέτη. Κεντρικός χαρακτήρας της είναι ο Κρίστιαν, ο καλλιτεχνικός διευθυντής ενός μουσείου μοντέρνας τέχνης. Ο Κρίστιαν θα πέσει θύμα κλοπής και αυτό θα τον κάνει να αναθεωρήσει την έκθεση που ετοιμάζει με αφορμή ένα έργο τέχνης με τίτλο «Το Τετράγωνο».

the-square00003

Ισοπεδωτικό χιούμορ και ματιά στη σύγχρονη τέχνη και στις σύγχρονες σχέσεις από έναν σκηνοθέτη που δεν αφήνει τίποτα όρθιο στο πέρασμά του. Η ταιινία διαθέτει πολυεπίπεδο σενάριο, μπόλικες δόσεις ειρωνίας, εξαιρετικές ερμηνείες από ηθοποιούς που προέρχονται τόσο από τη σκανδιναβική χερσόνησο, όσο και από τις ΗΠΑ και με τον Έστλουντ να τοποθετεί συχνά τετράγωνα στα κάδρα του (όπως το δάπεδο των γυμναστικών ασκήσεων όπου η κόρη του Κρίστιαν παρουσιάζει το πρόγραμμά της). Δεν θα συμφωνήσω, ωστόσο, ,καθόλου με όσους έσπευσαν να παρομοιάσουν το σινεμά του Έστλουντ με εκείνο του Μίκαελ Χάνεκε. Κι αυτό γιατί μπορεί ο Σουηδός σκηνοθέτης να θέλει να φέρνει τους χαρακτήρες του σε δύσκολες θέσεις και αμήχανες καταστάσεις, αλλά κατανοείς ότι τούς συμπαθεί και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα ατού του σινεμά του Έστλουντ.

Όπως δήλωσε ο σκηνοθέτης στη συζήτηση που είχε με το κοινό στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, η ταινία ξεκίνησε από ένα πραγματικό πρότζεκτ που στήθηκε σε κεντρικό σημείο μιας πόλης και είχε το σχήμα του τετραγώνου. Ένα τέτοιο τετράγωνο είδαμε χθες βράδυ έξω από το Ολύμπιον, στην πλατεία Αριστοτέλους, ένα τετράγωνο φόρος τιμής στον τιμώμενο σκηνοθέτη του Φεστιβάλ.

23432210_10155967706077577_1702101018_o

Στη συζήτηση στον Παύλο Ζάννα, ο Έστλουντ δεν δίστασε να δείξει βιντεάκια και φωτογραφίες που ο ίδιος βρίσκει ενδιαφέρουσες, ενώ επέμεινε ότι προτιμά να χρησιμοποιεί τον όρο «κινούμενες εικόνες» αντί για ταινίες, γιατί ο όρος αυτός περιλαμβάνει λιγότερες προσδοκίες.

«Αυτό που μου αρέσει είναι να “στριμώχνω” τον εαυτό μου και να τον αναγκάζω να ταυτιστεί με τη λάθος απόφαση. Βάζω παγίδες στον εαυτό μου για να δω τι θα συμβεί εάν απογοητεύσω την ηθική μου» είπε ο Έστλουντ.

Ο Σουηδός σκηνοθέτης μίλησε και για την επόμενη ταινία του που θα έχει τίτλο Triangle of Sadness. «Αστειευόμασταν με τη σύζυγό μου ότι θα κάνω και μία τρίτη ταινία που θα έχει τίτλο “Το Οκτάγωνο της Σύγχυσης” και ότι θα είναι μία ταινία που θα κάνω 12 χρόνια να ολοκληρώσω και τα παιδιά θα ρωτάνε: “Πότε θα γίνει ο μπαμπάς χαρούμενος;” για να πάρουν την απάντηση: “Όταν τελειώσει το Οκτάγωνο της Σύγχυσης”».

Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στην ρυτίδα που σχηματίζεται ανάμεσα στα φρύδια και όπως δήλωσε ο σκηνοθέτης, θα αναφέρεται στον κόσμο της μόδας. Θα έχει ως ήρωα ένα μοντέλο που χάνει τα μαλλιά του και που ταυτόχρονα ο ατζέντης του τού προτείνει να κάνει σχέση με ένα σουπερμόντελ, προκειμένου η καριέρα του να απογειωθεί και πάλι. «Μόνο που αυτός θέλει να ερωτευτεί και αυτό θα του δημιουργήσει διάφορα προβλήματα» σημειώνει. «Θα επιτεθώ στην βιομηχανία της ομορφιάς και της μόδας, αλλά θα πρόκειται για ένα γλυκό πορτρέτο» πρόσθεσε.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *