ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Το αμερικανικό περιθώριο στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης

Ένα μίνι αφιέρωμα σε ταινίες που παρουσιάζουν ήρωες περιθωριακούς, πραγματοποιεί η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Το αφιέρωμα με τίτλο «Αμερικάνικο περιθώριο: εξέγερση και πειθαναγκασμός», θα πραγματοποιηθεί από τις 28 Νοεμβρίου έως την 1η Δεκεμβρίου στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος (Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, Αποθήκη Α΄, Λιμάνι).

  • Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τέσσερις ταινίες: Οι μπάσταρδοι / Bloody Mama του Ρότζερ Κόρμαν (ΗΠΑ, 1970), Οι ξεγραμμένοι / Out of the Blue του Ντένις Χόπερ (Καναδάς, 1980), Μπόνι και Κλάιντ του Άρθουρ Πεν (ΗΠΑ, 1967) και Πάγος του Ρόμπερτ Κρέιμερ (ΗΠΑ, 1969).

  • Την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου, πριν από την προβολή της ταινίας Οι ξεγραμμένοι θα πραγματοποιηθεί ομιλία του ποιητή – εκδότη Γιώργου Αλισάνογλου με θέμα «Η αφηγηματική ιστορία μιας υπερδύναμης».

Πώληση εισιτηρίων: Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α΄, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr)

Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).

Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.

Ώρα προβολών: 18:30, 21:00

Πρόγραμμα προβολών

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου

18.30 Οι μπάσταρδοι

21.00 Πάγος

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου

18.30 Μπόνι και Κλάιντ

21.00 Οι ξεγραμμένοι

Σάββατο 30 Νοεμβρίου

18.30 Πάγος

21.00 Μπόνι και Κλάιντ

Κυριακή 1 Δεκεμβρίου

18.30 Οι ξεγραμμένοι

21.00 Οι μπάσταρδοι

Οι μπάσταρδοι εκτυλίσσονται την περίοδο της Μεγάλης Ύφεσης. Η Μα Μπάρκερ ηγείται με σιδερένια πυγμή μιας οικογενειακής εγκληματικής συμμορίας που αποτελείται από τους Άρθουρ, Χέρμαν, Φρεντ και Λόιντ, τους τέσσερις γιους της. Τρομοκρατούν, εκβιάζουν, αρπάζουν, ληστεύουν τράπεζες και επιδίδονται σε κάθε μορφή ανομίας. Όλη η οικογένεια είναι βουτηγμένη στη διαστροφή και τη διαφθορά: από την μητέρα που έχει κακοποιηθεί σεξουαλικά όταν ήταν νεαρή κοπέλα από πατέρα και αδερφούς, μέχρι τους γιους – ο ένας σαδιστής, ο άλλος ψυχωτικός, ο τρίτος διεστραμμένος ερωτομανής και ο τέταρτος ναρκομανής, ενώ και οι σχέσεις ανάμεσα τους είναι διφορούμενες και ανοίκειες. Αργότερα μπαίνουν στην συμμορία ο Κέβιν και μια πόρνη, η Μόνα, και κάποια στιγμή όλοι μαζί φτάνουν στο Τενεσί, όπου η απαγωγή και η ομηρία ενός πλούσιου επιχειρηματία δημιουργεί τις πρώτες ρωγμές στην συνοχή της  ομάδας.

Ανατρέποντας μια από τις βασικές συμβάσεις του γκάνγκστερ φιλμ και  δίνοντας τον ρόλο του αρχηγού σε μια γυναίκα (ερμηνευμένη από  την Σέλλεϊ Γουίντερς), ο πατριάρχης των b-movies Ρότζερ Κόρμαν κινηματογραφεί τον διχασμένο πυρήνα στην καρδιά της αμερικανικής κοινωνίας (και οικογένειας), σε μια εποχή βαθιάς κρίσης, κατάρρευσης κάθε αξιακού συστήματος και ακραίας κρατικής καταστολής. Στην ταινία συναντάμε και δύο παντελώς άγνωστους, τότε, ηθοποιούς: τον Μπρους Ντερν στο ρόλο του Κέβιν και τον 27χρονο Ρόμπερτ  ντε Νίρο στο ρόλο του Λόιντ, στην τέταρτη κινηματογραφική του εμφάνιση.

Οι ξεγραμμένοι περιστρέφονται γύρω από τη Σιμπί (Λίντα Μαντζ), ένα μοναχικό δεκαπεντάχρονο κορίτσι, μέλος μια διαλυμένης οικογένειας που ζει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη του Τέξας. Ο πατέρας της είναι ένας μηχανόβιος πρώην κατάδικος και η μητέρα της ναρκομανής. Η νεαρή έφηβη, σε κατάσταση ψυχικής σύγχυσης και αποπροσανατολισμού, προσπαθεί να ξεφύγει από το κοινωνικό και οικογενειακό της αδιέξοδο, υιοθετώντας μια βίαιη και επιθετική στάση ζωής στα πρότυπα του πανκ κινήματος.

Ένα οργισμένο φιλμ που εστιάζει στις προβληματικές όσο και επικίνδυνες διαδρομές προς την ενηλικίωση, αποκαλύπτοντας με  ωμότητα αλλά και ειλικρίνεια  την σκοτεινή πλευρά της οικογένειας και την πλάνη του αμερικανικού ονείρου.  Σκηνοθετεί και παίζει τον ρόλο του πατέρα ο «ξένοιαστος καβαλάρης» Ντένις Χόπερ.

Βασισμένη στην αληθινή ιστορία των Μπόνι Πάρκερ και Κλάιντ Μπάροουζ, του πιο διάσημου και καταζητούμενου ζευγαριού ληστών στη Αμερική της Μεγάλης Ύφεσης, το Μπόνι και Κλάιντ του Άρθουρ Πεν είναι μια από τις καλύτερες γκανγκστερικές ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ – ένα κλασικό και αξεπέραστο κινηματογραφικό αρχέτυπο. Ο ασυνήθιστος συνδυασμός σκληρής γκανγκστερικής ταινίας και παθιασμένου ερωτικού δράματος, καθώς και η εμπνευσμένη σκηνοθεσία, διατηρούν ανέπαφη – 47 ολόκληρα χρόνια μετά- τη δύναμη της ταινίας. Το φιλμ διαθέτει σεκάνς που έχουν περάσει στην κινηματογραφική ανθολογία, όπως η τελική ενέδρα, στην οποία οι αστυνομικοί γαζώνουν με χιλιάδες σφαίρες (κινηματογραφημένη έξοχα σε «ρελαντί» – πλάνα γυρισμένα σε αργό ρυθμό), το αυτοκίνητο του καταζητούμενου ζευγαριού. Η ταινία έγινε απρόβλεπτη επιτυχία, κάνοντας εν μία νυκτί αδιαφιλονίκητους σταρ τους πρωταγωνιστές της, αλλά και εκατομμυριούχο τον Γουόρεν Μπίτι, που ήταν ένας από τους παραγωγούς της. Ο ίδιος και η Φέι Ντάναγουεϊ συνιστούν ένα εκρηκτικό όσο και εγκληματικό δίδυμο.

Ο Πάγος διαδραματίζεται σε ένα πολύ κοντινό μέλλον, μια επανάσταση έχει ξεσπάσει στο Μεξικό και στη Νέα Υόρκη και η Εθνική Επιτροπή των Ανεξάρτητων Επαναστατικών Οργανώσεων βάζει σε εφαρμογή το πρώτο μέρος του σχεδίου για ένοπλη σύρραξη με το Κράτος. Έχει γίνει πλέον αντιληπτό ότι το Κράτος είναι ο απόλυτος εχθρός και ότι κάθε μορφή θεσμοθετημένης εξουσίας πρέπει να καταλυθεί. Η επαναστατική επιτροπή αρχίζει να οργανώνει το πώς θα διεξαχθεί ο ανταρτοπόλεμος στις πόλεις με σκοπό την ανατροπή του καταπιεστικού καθεστώτος.  Παρά τις απώλειες, η επιτροπή είναι αποφασισμένη να συνεχίσει τον ένοπλο αγώνα, ώσπου και «ο τελευταίος γραφειοκράτης να πνιγεί στο αίμα του τελευταίου καπιταλιστή» και να λιώσει ο πάγος…

Θρυλική πολιτική ταινία επιστημονικής φαντασίας, ο Πάγος του Ρόμπερτ Κρέιμερ, γυρισμένος στην Νέα Υόρκη, είναι το μανιφέστο μιας φανταστικής επανάστασης που συμπυκνώνει, αναμιγνύοντας ιδιοφυώς στοιχεία ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, τις πιο ακραίες ιδεολογικές συγκρούσεις, εσωτερικές αντιφάσεις, πολιτικές πεποιθήσεις, αμφισβητήσεις και εξεγέρσεις μια ολόκληρης εποχής (δεκαετία του ’60) και μιας γενιάς που πίστεψε ότι μπορούσε -ακόμα και με την βία- να αλλάξει τον κόσμο.

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *