ΜΗΧΑΝΗ ΠΡΟΒΟΛΗΣΣαββατιάτικες Προβολές

Σαββατιάτικες προβολές:H απόβαση των συμμάχων στον κινηματογράφο

Με αφορμή την συμπλήρωση των 70 χρόνων από την απόβαση των Συμμάχων στην Νορμανδία, που ήταν η αρχή της απελευθέρωσης της Ευρώπης και του τέλους του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου, αποφασίσαμε να σας παρουσιάσουμε δυο διαφορετικές εκδοχές κινηματογράφησης της σημαντικής αυτής μέρας. Θα ξεκινήσουμε με την παλαιότερη ταινία που κυκλοφόρησε το 1962 με το τίτλο  Η πιο μεγάλη μέρα του πολέμου, σε σκηνοθεσία Κεν Άνακιν για τις σκηνές με τους Βρετανούς, Άντριου Μόρτον για τις σκηνές με τους Αμερικανούς και Μπερνχάρτ Βίκι για τις σκηνές με τους Γερμανούς. Ένας σκηνοθέτης ανά εθνικότητα σκηνοθετεί τους ηθοποιούς της χώρας του για να δώσει ένα πιο ρεαλιστικό τόνο στην ταινία. Οι σκηνές της απόβασης στις ακτές είναι σκηνοθετημένες δεξιοτεχνικά με την αγωνία να κορυφώνεται όσο αφορά την έκβαση της μάχης, ενώ οι ηθοποιοί μιλούν ο καθένας την μητρική του γλώσσα κάτι που μας αλλάζει από τους ηθοποιούς που μιλάνε αγγλικά με μια γελοία προφορά. Η άλλη ιδιαιτερότητα της ταινίας είναι το πολυεθνικό κάστ. Παίζουν από πλευράς Χόλιγουντ οι Ρόμπερτ Μίτσαμ, Χένρι Φόντα, Τζον Γουέιν, Ρόμπερτ Ράιαν, Ρόμπερτ Βάγκνερ, Ροντ Στάιγκερ και ο τραγουδιστής Πολ Άνκα. Οι Σον Κόνερι, Ρίτσαρντ Μπάρτον, Πίτερ Λόφορντ και Τρέβορ Ρίντ εκπροσωπούν την Βρετανία,  ενώ οι γνωστοί Γάλλοι ηθοποιοί Αρλετύ, Μπουρβίλ και Κριστιάν Μαρκάντ παίζουν ρόλους πολιτών και στρατιωτικών. Τέλος οι Γερμανοί ηθοποιοί Κούρτ Γιούργκενς, Έρνστ Σρέντερ και Πίτερ Βαν Εικ έχουν τους άχαρους ρόλους των Γερμανών αξιωματικών.

Η απόβαση στην Ομάχα Μπίτς 

H βρετανική απόβαση στην Σουόρντ Μπίτς 

Η ανάβαση των Ρέιντζερς στον Βράχο Πουάντ Ντοκ

Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν του Στίβεν Σπίλμπεργκ περιέχει μια από τις ρεαλιστικότερες σκηνές πολέμου στην ιστορία του κινηματογράφου αν και το θέμα της ταινίας δεν είναι η απόβαση αλλά η προσπάθεια διάσωσης του στρατιώτη Ράιαν από μια ομάδα στρατιωτών που συγκροτείται μετά την απόβαση. Γυρισμένη με κάμερα στο χέρι και με σφιχτό μοντάζ η προέλαση των αμερικανικών στρατευμάτων σου σφίγγει το στομάχι, οι σφαίρες διαπερνούν τα σώματα μέσα από τον νερό, ένας στρατιώτης ψάχνει το κομμένο χέρι του, μια οβίδα κόβει στην μέση ένα στρατιώτη.Ο σκηνοθέτης μας δείχνει την ρεαλιστική πλευρά του πολέμου, οι στρατιώτες κλαίνε, ουρλιάζουν από πόνο και δείχνουν πιο προσιτοί από τις κλασσικές μορφές του παλιού Χόλιγουντ. Χωρίς αμφιβολία μια σκηνή που μένει στην μνήμη μας την οποία ακολουθεί μια μακριά περίοδος αναζήτησης του στρατιώτη Ράιαν που είναι ο τελευταίος επιζήσας από τα τέσσερα αδέρφια και τελειώνει με μια μεγάλη μάχη σε ένα γαλλικό χωριό. Πρωταγωνιστούν οι Τομ Χάνκς, Ματ Ντέιμον, Έντουαρντ Μπέρνς, Μπάρι Πέπερ, Τομ Σαίζμορ, και Τζιοβανι Ρίμπιζι.

Η απόβαση 

Κωνσταντίνος Σκαρμούτσος

Παρά το γαλλικό μου ψευδώνυμο που είναι και το φιλμικό alter ego του Francois Truffaut, γεννήθηκα στην Αλεξανδρούπολη στης οποίας τους κινηματογράφους είχα τις πρώτες επαφές με τον κινηματογράφο. Από τη μια «Ο πόλεμος των άστρων» και από την άλλη ο «Τοίχος» του Γιλμάζ Γκιουνέι συνέστησαν το δίπολο πού με κυνηγάει. Τα άστρα του Χόλιγουντ και τα διακριτικά φώτα του cinéma d’auteur με οδήγησαν στην Γαλλία όπου ανδρώθηκα στην κινηματογραφική σκέψη. Τι μ’αρέσει; Απλό: όλες οι καλές ταινίες από όλα τα είδη εκτός από τις ρομαντικές κομεντί. Ιδιαίτερη προτίμηση σε ευρωπαïκό, ανεξάρτητο αμερικάνικο και ασιατικό κινηματογράφο. Κλείνω εδώ γιατί ως γνήσιος λάτρης του γαλλικού νέου κύματος μου αρέσει να μιλάω με τις ώρες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *