ΘΕΜΑΤΑΦεστιβάλ

Γνωριμία με τον ισραηλινό κινηματογράφο τον Μάιο στην Αθήνα

ebdomada-israilinou-kinimatografouΓια πέμπτη χρονιά επιστρέφει στην Αθήνα η «5η Εβδομάδα Ισραηλινού Κινηματογράφου» στις 3-7 Μαΐου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, προσφέροντας μια σπάνια ευκαιρία στους Έλληνες κινηματογραφόφιλους να γνωρίσουν τον σύγχρονο κινηματογράφο του Ισραήλ.

Στόχος είναι ο θεατής να γνωρίσει το Ισραήλ πέρα από στερεότυπα και προκαταλήψεις μέσα από ταινίες που καλύπτουν μια ευρεία θεματική γκάμα: από την συνύπαρξη Εβραίων και Αράβων, μέχρι τις επιπτώσεις του Ολοκαυτώματος και διαχρονικά πανανθρώπινα ζητήματα όπως η απώλεια και ο έρωτας.

Το αφιέρωμα φιλοδοξεί να παρουσιάσει την ποικιλομορφία του σύγχρονου ισραηλινού κινηματογράφου, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα και μια νέα γενιά αραβόφωνων κινηματογραφιστών που τα τελευταία χρόνια έρχεται δυναμικά στο προσκήνιο.

Αξίζει να αναφέρουμε πως τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες ισραηλινές ταινίες συμμετέχουν και βραβεύονται σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στην Ελλάδα και σε όλον τον κόσμο, και αποκτούν διανομή στην μικρή και την μεγάλη οθόνη γνωρίζοντας όλο και μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία. Ως παράδειγμα θα μπορούσαμε να φέρουμε τον διεθνώς αναγνωρισμένο σκηνοθέτη Άμος Γκιτάι αλλά και την ισραηλινή σταρ Ρονίτ Ελκαμπέτς. Η τελευταία, λάμπει στην ταινία «Το Διαζύγιο: Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ» που θα προβληθεί στην Θεσσαλονίκη, ενσαρκώνοντας μια παντρεμένη γυναίκα που πασχίζει για χρόνια να πάρει διαζύγιο από τον σύζυγό της ερχόμενη αντιμέτωπη με μια παράλογη διαδικασία. Το φιλμ υπήρξε υποψήφιο για το Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας το 2015, όμως η ηθοποιός έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Απρίλιο…

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά 14 ταινίες πρόσφατης παραγωγής (2010-2016). Οι περισσότερες δεν έχουν ακόμα εξασφαλίσει διανομή στην Ελλάδα, ενώ αρκετές από αυτές έρχονται στην χώρα μας μετά την πρεμιέρα τους σε μεγάλα ξένα φεστιβάλ. Στην Αθήνα θα παρουσιαστούν οι 11 από αυτές (8 μυθοπλασίας και 3 ντοκιμαντέρ).

Η έναρξη του αφιερώματος στην Αθήνα θα γίνει με την πρεμιέρα της ταινίας «Μπεν Γκουριόν, επίλογος» του Γιαρίβ Μόζερ. Βασισμένο σε μια εξάωρη κινηματογραφημένη συνέντευξη που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, το ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί την προσωπικότητα του Νταβίντ Μπεν Γκουριόν, ιδρυτή του Κράτους του Ισραήλ και επί 14 χρόνια πρωθυπουργό της χώρας.

Η προβολή θα παρουσιάσει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς θα παρευρεθεί η παραγωγός της ταινίας Γιαέλ Πέρλοβ, η οποία θα συζητήσει με το κοινό.

Οι ταινίες του αφιερώματος:

«Πέρα από τα βουνά και τους λόφους» / Beyond the Mountains and Hills

beyond the mountains and hills

Δραματική, Ισραήλ, 2016, 90’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία: Εράν Κολίριν
Πρωταγωνιστούν: Μίλι Έσετ, Νόαμ Ίμπερ, Σίρι Ναντάβ-Nαόρ, Αλόν Πντουτ

Υστέρα από μια καριέρα 27 ετών στον στρατό, ο Νταβίντ επιστρέφει στη ζωή του πολίτη και στην οικογένειά του. Ελπίζοντας ότι θα του ανοίξουν οι πόρτες του επιχειρηματικού κόσμου και θα πετύχει, προσλαμβάνεται σε μια εταιρεία που πωλεί συμπληρώματα διατροφής. Σταδιακά όμως συνειδητοποιεί ότι ο ίδιος και η οικογένειά του είναι παγιδευμένοι σε αόρατους κοινωνικούς μηχανισμούς.

«Μπεν Γκουριόν, επίλογος» / Ben Gurion, Epilogue

Israeli Prime Minister David Ben-Gurion on the set of the 1968 i
Σκηνοθεσία και παραγωγή: Γιαρίβ Μόζερ, Γιαέλ Πέρλοβ

Ντοκιμαντέρ, Ισραήλ/Γαλλία, 2016, 61’

Στα εβραϊκά και αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους

Βασισμένο σε μια εξάωρη κινηματογραφημένη συνέντευξη που ανακαλύφθηκε πρόσφατα, το ντοκιμαντέρ σκιαγραφεί τον Νταβίντ Μπεν Γκουριόν, ιδρυτή του Κράτους του Ισραήλ και επί 14 χρόνια πρωθυπουργό. Βρισκόμαστε το 1968, ο Μπεν Γκουριόν είναι 82 ετών, ζει απομονωμένος στην έρημο, έχοντας αποσυρθεί από την πολιτική. Με εντυπωσιακή πνευματική διαύγεια αποτιμά το παρελθόν και θέτει τα προβλήματα του μέλλοντος. Ένα διαχρονικό μάθημα πολιτικής.

«Μία ημέρα και μία εβδομάδα» / One Week and A Day

Δραματική, Ισραήλ, 2016, 98’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς και υπότιτλους
Σκηνοθεσία: Ασάφ Πολόνσκι
Πρωταγωνιστούν: Σάι Αβίβι, Εβγκένια Ντοντίνα, Τόμερ Καπόν

Πατέρας ανακαλύπτει τις ευεργετικές ιδιότητες της μαριχουάνας και την ξέφρενη παρέα ενός νεαρού γείτονα, στην προσπάθειά του να ξεπεράσει τον χαμό του γιου του. Ταινία αντίδοτο στη μελαγχολία, το πολλά υποσχόμενο αυτό ντεμπούτο εφευρίσκει έναν ανακουφιστικό και βαθιά ανθρώπινο τρόπο προκειμένου να μιλήσει για τη ζωή, το θάνατο και την ανάγκη τού να συμφιλιώνεσαι ακόμη και με εκείνα τα πράγματα που σε τρομάζουν περισσότερο.

«Προσωπικές υποθέσεις»/ Personal Affairs

Personal Affairs1

Δραματική, Ισραήλ, 2016, 90’

Στα αραβικά με ελληνικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία: Μάχα Χατζ
Πρωταγωνιστούν: Μάισα Αμπντ Ελχάντι, Ζιάντ Μπάκρι, Τζιχάν Ντερμελκονιάν, Χανάν Χίλο

Στη Ναζαρέτ, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι ζει στο ρυθμό της καθημερινής ρουτίνας. Από την άλλη πλευρά των συνόρων, στη Ραμάλα, ο γιος τους Τάρεκ θέλει να μείνει ανύπαντρος, η κόρη τους είναι ετοιμόγεννη, ενώ ο άντρας της βρίσκει ένα ρόλο σε μια ταινία, και η γιαγιά τρελαίνεται. Ανάμεσα σε όνειρα και συνοριακούς ελέγχους, ελαφρότητες και πολιτική, όλοι έχουν τις προσωπικές τους υποθέσεις.

«Στο κομμωτήριο» / Women in Sink

Women in Sink2

Ντοκιμαντέρ, Ισραήλ, 2015, 36’

Στα εβραϊκά και αραβικά με ελληνικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία και παραγωγή: Ίρις Ζάκι

Σε ένα μικρό κομμωτήριο μιας Χριστιανής Αράβισσας στη Χάιφα, η σκηνοθέτις εγκαθιστά μια κάμερα πάνω από τον λουτήρα και συζητά με τις πελάτισσες καθώς τις λούζει. Το κομμωτήριο μετατρέπεται σε χώρο ελευθερίας, όπου Εβραίες και Αράβισσες ανακαλύπτουν ομοιότητες και διαφορές, συζητώντας για πολιτική, ιστορία και έρωτες.

«Gett. Η δίκη της Βιβιάν Αμσαλέμ»/ Gett. The Trial of Viviane Amsalem

Σκηνοθεσία: Ρονίτ Ελκαμπέτς και Σλόμι Ελκαμπέτς
Πρωταγωνιστούν: Μενάσε Νόι, Ρονίτ Ελκαμπέτς, Σιμόν Αμπκαριάν, Σασόν Γκαμπάι

Η Βιβιάν Αμσαλέμ βρίσκεται σε διάσταση με τον σύζυγό της, ο οποίος δεν δέχεται παρ’ όλα αυτά να της δώσει διαζύγιο. Καθώς ο θρησκευτικός νόμος απαιτεί σε αυτές της περιπτώσεις τη συναίνεση του συζύγου, το δικαστήριο των ραβίνων αδυνατεί για χρόνια να βρει λύση. Η ψυχρή αδιαλλαξία του συζύγου της ενισχύει την αποφασιστικότητα της Βιβιάν να αγωνιστεί για την ελευθερία της, επιστρέφοντας κάθε φορά με μια καινούργια αίτηση. Μια δραματοποιημένη καταγγελία γυρισμένη εξ ολοκλήρου σε αίθουσα δικαστηρίου, με χιούμορ, συναίσθημα και κριτική διάθεση.

«Το πάρτι του αποχαιρετισμού» / The Farewell Party

Σκηνοθεσία: Ταλ Γκρανίτ και Σαρόν Μαϊμόν
Πρωταγωνιστούν: Ζέεβ Ρέβαχ, Λεβάνα Φίνκελσταϊν, Αλίζα Ροζέν, Ιλάν Νταρ

Οι ένοικοι ενός οίκου ευγηρίας κατασκευάζουν ένα μηχάνημα ευθανασίας, για να βοηθήσουν ένα φίλο τους που βρίσκεται στο τελικό στάδιο ανίατης αρρώστιας. Το νέο όμως διαδίδεται και η ευρηματική παρέα αντιμετωπίζει μια σειρά από ηθικά διλήμματα. Υπαρξιακά αδιέξοδα και μαύρο χιούμορ συνθέτουν μια αναπάντεχα αστεία ταινία.

«Στιγμιότυπα ζωής» / Life in Stills

Ντοκιμαντέρ, Ισραήλ/Γερμανία, 2011, 60’, έγχρωμο

Στα εβραϊκά και γερμανικά, με ελληνικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία: Ταμάρ Ταλ

Στα 96 της χρόνια, η Μίριαμ Βαϊσενστάιν μαθαίνει ότι το φωτογραφείο –έργο ζωής του θανόντα συζύγου της– προορίζεται για κατεδάφιση. Για να σωθεί το φωτογραφείο και τα σχεδόν ένα εκατομμύριο αρνητικά του που απεικονίζουν ιστορικές στιγμές του Ισραήλ, η δογματική και ασυμβίβαστη αυτή γυναίκα συμμαχεί με τον εγγονό της Μπεν. Γιαγιά και εγγονός ξεκινούν ένα συναισθηματικό ταξίδι που περιλαμβάνει κωμικές και συγκινητικές στιγμές.

«Στο στόμα των λύκων»/ Big Bad Wolves

Δραματική κομεντί, Ισραήλ, 2013, 110’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία: Ααρόν Κέσαλες και Ναβότ Παπουσάντο
Πρωταγωνιστούν: Λιόρ Ασκενάζι, Ρότεμ Κεϊνάν, Τσάχι Γκραντ

Μια σειρά από αποτρόπαιους φόνους οδηγεί σε ανάκριση έναν φιλήσυχο καθηγητή ως βασικό ύποπτο. Χωρίς επιβαρυντικά στοιχεία, αφήνεται τελικά ελεύθερος, αλλά τόσο ένας αστυνομικός όσο και ο πατέρας ενός θύματος είναι πεπεισμένοι πως εκείνος είναι ο δράστης. Παράλληλα είναι αποφασισμένοι να κάνουν κάτι για αυτό. Η καλύτερη ταινία της χρονιάς, σύμφωνα με τον Κουέντιν Ταραντίνο.

«Γράψε λάθος» / Footnote

Footnote2

Δραματική κομεντί, Ισραήλ, 2011, 107’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Σεντάρ
Πρωταγωνιστούν: Λιόρ Ασκενάζι, Σλόμο Μπαρ-Άμπα, Αλίζα Ροζέν

Ο Ελιέζερ και ο Ουριέλ Σκόλνικ, πατέρας και γιος, είναι γλωσσολόγοι, έγκριτοι καθηγητές Πανεπιστημίου, με έντονο ανταγωνισμό μεταξύ τους, και μελετητές του Ταλμούδ, του ιερού εβραϊκού βιβλίου. Όταν και οι δύο μαθαίνουν ότι ο Ελιέζερ θα τιμηθεί για το έργο του, η ήδη περίπλοκη σχέση τους φθάνει σε μια νέα κορύφωση.

«Ο Υπεύθυνος Ανθρώπινου Δυναμικού»/ The Human Resources Manager

Δραματική κομεντί, Ισραήλ, 2010, 103’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία: Εράν Ρίκλις
Πρωταγωνιστούν: Μαρκ Ιβανίρ, Νόαχ Σίλβερ, Ρεϊμόντ Αμσαλέμ

Με σκοπό να προστατεύσει την εικόνα της εταιρείας του, ο υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού μιας αλυσίδας φούρνων ταξιδεύει απρόθυμα στην Ανατολική Ευρώπη για να παραδώσει στην οικογένειά της τη σωρό μιας υπαλλήλου, που είχε μεταναστεύσει πρόσφατα στο Ισραήλ.

«Ο Προξενητής» / The Matchmaker

The Matchmaker 1(1)

Δραματική κομεντί, Ισραήλ, 2010, 112’

Στα εβραϊκά με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία: Άβι Νέσερ
Πρωταγωνιστούν: Αντίρ Μίλερ, Μάγια Νταγκάν, Τουβάλ Σαφίρ

Στη διάρκεια του καλοκαιριού του 1968, ο έφηβος Άρικ πιάνει δουλειά στο πλευρό ενός μυστηριώδους προξενητή, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος, που διατηρεί ένα μικρό γραφείο σε κακόφημη συνοικία. Μέσα σε αυτόν τον αλλόκοτο για τον Άρικ περίγυρο, ο προξενητής θα τον μυήσει σε έναν καινούργιο κόσμο.

«Στην άκρη του κόσμου αριστερά»/ Turn Left at the End of the World

Σκηνοθεσία: Άβι Νέσερ
Πρωταγωνιστούν: Νέτα Γκάρτι, Λιράζ Τσάρχι, Ορ Ατικά

Μια οικογένεια από την Ινδία πηγαίνει να ζήσει σε μια ερημική περιοχή του νότιου Ισραήλ, στα τέλη της δεκαετίας 1960. Η σοβαρή κόρη γίνεται φίλη με μια χαριτωμένη κι επιπόλαιη κοπέλα, η οικογένεια της οποίας ήρθε από το Μαρόκο. Μια τρυφερή ματιά στις αγωνίες και τις εκπλήξεις που φέρνει η ενσωμάτωση οικογενειών με διαφορετική προέλευση από την εβραϊκή διασπορά.

Ηρώ Εμμανουήλ

Εθισμένη στην τέχνη του σινεμά με αδυναμία στον παλιό καλό βωβό κινηματογράφο… Mη τρομάζετε όμως, βλέπω και καινούριες ταινίες και ήρθε η ώρα να μοιραστώ μαζί σας τις εντυπώσεις μου για κάθε μία από αυτές… Ευτυχώς, ποτέ δεν είναι αρκετές!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *