ΕΠΙΚΑΙΡΑ

14ο fff: Η ώρα των βραβείων

Σήμερα το βράδυ το 14ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου ρίχνει την αυλαία του με την προβολή της ταινίας animation Μπουτίκ για Αυτόχειρες του Πατρίς Λεκόντ.

Οι Cinepivates είχαν άλλη μια φορά δυναμική παρουσία, παρακολουθώντας πάνω από 20 ταινίες και ζώντας το φεστιβάλ όπου χτυπούσε πιο δυνατά ο ρυθμός του.  Ενδεικτικά, παρακολουθήσαμε όλες τις ταινίες του διαγωνιστικού (Πέρα από τη λογική, Camille Redouble, Στα χέρια σου, Populaire, Ρενουάρ, Το Κρυφό Πάθος της Τερέζ Ντ., Tu Honoreras ta mere et ta mere, Ένα τέλειο σχέδιο.

Παράλληλα, παρακολουθήσαμε αρκετές ταινίες του Πανοράματος, καθώς και από το τμήμα animation (Ο πίνακας, Le Jour Des Corneilles), γαλλόφωνα ντοκιμαντέρ όπως η Μάγισσα του Πολέμου και το Les Invisibles.

Συνολικά, το φεστιβάλ θα το χαρακτηρίζαμε αρκετά επιτυχημένο. Το καλό με το φεστιβάλ γαλλόφωνου κινηματογράφου είναι ότι έχει στάνταρ κοινό και έτσι συνήθως οι αίθουσες ήταν γεμάτες.

Υπήρχαν σε αρκετές ταινίες ουρές (για παράδειγμα στο Τερέζ Ντ. ήταν πάνω από 50 τα άτομα που δεν μπήκαν στην αίθουσα λόγω χωρητικότητας).

Το άσχημο ήταν ότι οι αίθουσες απείχαν αρκετά μεταξύ τους γεγονός που δυσχέραινε την μετακίνηση από το έναν κινηματογράφο στον άλλο.

Το χρονικό περιθώριο ήταν λίγο περιοριστικό, με αρκετές καλές ταινίες να προβάλλονται ταυτόχρονα απαγορεύοντας στο σινεφίλ κοινό να τις παρακολουθήσει όλες (καθώς έχεις μόνο μία εβδομάδα και στην περίπτωση των ταινιών του διαγωνιστικού μόνο μία ευκαιρία να τις δεις).

Αν κάτι θα μείνει χαρακτηριστικό από τη φετινή χρονία θα είναι καταρχάς η πολύ ωραία αφίσα του Φεστιβάλ (να τολίσουμε να υποθέσουμε ότι η έμπνευση ήταν το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου με πρωταγωνίστρια την Καρόλ Μπουκέ που τιμήθηκε κιόλας φέτος;)  και οι προσεγμένοι κατάλογοι. Ήθελες να πάρεις και να ξαναπάρεις…

Για ακόμα μία χρονιά, το Φεστιβάλ παρουσίασε ένα πολύ καλό τρέιλερ. Υπεύθυνη γι’ αυτό η σκηνοθέτιδα Σοφία Εξάρχου που μας θύμισε τι αγαπάμε στο γαλλικό σινεμά (και όχι μόνο).

Όσο τους φετινούς προσκεκλημένους που ήταν λιγότεροι από άλλες χρονίες, όμως μας τίμησε ο μεγάλος συνθέτης Αλεξάντερ Ντεσπλά, η Καρόλ Μπουκέ που τιμήθηκε κιόλας, ο Πατρίς Λεκόντ για να παρουσιάσει την Μπουτίκ για Αυτόχειρες. Επίσης, στην Αθήνα βρέθηκε η σκηνοθέτιδα των ταινιών Δουλειές και Να τιμάς τη μητέρα σου και τη μητέρα σου, Μπριζίτ Ρουάν, καθώς και ο σκηνοθέτης του Χτυποκάρδια στο Γραφείο (Populaire), Ρεζί Ρουανάρ, καθώς και ο σνεαριογράφος της ταινίας, Ντάνιελ Πρίσλεϊ.

Τα βραβεία

Να θυμίσουμε ότι απόψε δίνονται 2 βραβεία, το βραβείο επιτροπής και το βραβείο κοινού.

Φέτος η κριτική επιτροπή απαρτίζεται από την ηθοποιό Αριάν Λαμπέντ (Attenberg, Άλπεις, Une Place sur la terre), τη μουσικολόγο Αλεχάντρα Νοραμπουένα Σακίρα, υπεύθυνη του γαλλο-αμερικανικού πολιτιστικού ταμείου, δημιουργού και παραγωγού του Φεστιβάλ γαλλικού κινηματογράφου του Λος Άντζελες, τον σκηνοθέτη Θάνο Αναστόπουλο (Διόρθωση, Η Κόρη) και τον συγγραφέα Δημήτρη Στεφανάκη που το τελευταίο του βιβλίο Φιλμ Νουάρ εκδόθηκε πρόσφατα στα γαλλικά.

Σίγουρα ο τρόπος επιλογής του βραβείου κοινού μάλλον δυσκολεύει τα πράγματα. Κι αυτό γιατί το κοινό καλείται να ρίξει μόνο θετική ψήφο. Τι γίνεται, όμως σε περίπτωση που σε μία έχουμε γεμάτη αίθουσα και σε άλλη μία σχεδόν άδεια. Καλύτερο θα ήταν ένα σύστημα αντίστοιχο εκείνου που ακολουθείται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (όπου οι θεατές καλούνται να ψηφίσουν από το 1 έως το 5).

Σαφή περιορισμό θέτουν επίσης και οι διαφορετικές ώρες και δυσικά οι μέρες που προβάλλονταν τα έργα  στην προσέλευση κόσμου. Πολύ διαφορετικό να προβάλλεται μια ταινία Σάββατο βράδυ από το να προβάλλεται Δευτέρα απόγευμα.

Επίσης, θεωρούμε ότι θα έπρεπε να δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στο ποσοστό επί των θεατών που δίνουν θετική ψήφο και όχι στο ακριβές νούμερο. Για παράδειγμα, είναι μεγαλύτερη επιτυχία να πάρει μια ταινία που είχε μόνο 8 θεατές και τις 8 θετικές ψήφους, από μια άλλη που την παρακολούθησαν 50 θεατές αλλά πήρε μόνο 10 θετικές ψήφους.

Μερικά στοιχεία ακόμα

Από τις 8 ταινίες που διαγωνίζονται:

  • Οι 3 ήταν εποχής (Το κρυφό πάθος της Τερέζ Ντ./Renoir/Populaire)
  • 3 ήταν αισθηματικές κομεντί (Ένα τέλειο σχέδιο, Populaire, Στα Χέρια Σου), τέσσερις κοινωνικές (Πέρα από τη Λογική, Camille Redouble, Ρενουάρ, Το κρυφό Πάθος της Τερέζ Ντ.) και 1 κωμωδία -ο Θεός να την κάνει (Τίμα τη μητέρα σου και τη μητέρα σου)
  • Τουλάχιστον μία μάς έκανε να κλάψουμε (Πέρα Από τη Λογική) και μία να γελάσουμε (Ένα Τέλειο Σχέδιο)
  • Μία μάς γύρισε στη δεκαετία του ’50 (Populaire) και μία στη δεκαετία του ’80 (Camille Redouble) με τα αντίστοιχα αντικείμενα/μουσικές/ρούχα.
  • Αντικείμενα φετίχ του διαγωνιστικού: το κασετοφωνάκι της Καμίλ στο Camille Redouble, τα ψηλοτάκουνα της Ελένα στο Στα Χέρια σου, η γραφομηχανή και τα πολύχρωμα νύχια στο Populaire, το γούνινο καπέλο στο Ένα τέλειο σχέδιο.
  • Μόνο 2 από τις ταινίες δεν είχαν γυμνό (Καμίλ και Ένα τέλειο σχέδιο). Για να μη ξεχνάμε ότι  βλέπουμε γαλλικό σινεμά.
  • Μία βασίζεται σε πραγματική ιστορία (Πέρα από τη λογική) και μία σε πραγματικούς διαγωνισμούς δαχτυλογράφησης (Populaire)
  • Τουλάχιστον πέντε είχαν τραγούδι και/ή χορό (Camille Redouble, Στα χέρια σου, Populaire, Το κρυφό πάθος της Τερέζ Ντ., Να τιμάς τη μητέρα σου και τη μητέρα σου, Ένα τέλειο σχέδιο).
  • Σε δύο καθοριστικό ρόλο έπαιζε ένα κασετοφωνάκι (Camille Redouble, Ένα τέλειο σχέδιο)

Τα προγνωστικά μας

Ο Τάιλερ θεωρεί ότι το βραβείο της επιτροπής θα κερδίσει το Πέρα Από τη Λογική (ή εναλλακτικά η Τερέζ Ντ. ή ακόμα και το Populaire), ενώ το βραβείο κοινού θα δοθεί πιθανότατα στην Τερέζ Ντ., η οποία γέμισε την αίθουσα ασφυκτικά.

Ο Γκίμλι εμένοντας στις αρχικές του θέσεις και μετά την παρακολούθηση όλων των ταινιών που διαγωνίζονται πιστεύει ότι Βραβείο επάξια πάει στο Populaire, ενώ το βραβείο κοινού στο Κρυφό Πάθος της Τερέζ Ντ.

Ραντεβού του χρόνου στο επετειακό -15ο- Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου.

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *