Σινέ τεχνολογείν

Το νέο 3D σε 48 καρέ έφτασε

Ορισμένες φορές οι τεχνολογικές εξελίξεις εκπλήσσουν ακόμα και τους πιο εξοικειωμένους με αυτές.  Σε λίγες μέρες θα βγει μια ταινία η οποία ήδη έχει αλλάξει την τεχνολογία στο σινεμά. Πιο συγκεκριμένα μιλάμε για το «Χόμπιτ: Ένα Αναπάντεχο Ταξίδι» του Peter Jackson το οποίο θα βγει στις αίθουσες στις 13 Δεκεμβρίου γυρισμένο με την φανταστική τεχνολογία των 48 καρέ (η και HFR απο το High Frame Rate).

Είχαμε ήδη ασχοληθεί με τις καινοτομίες του Hobbit και τις αντιδράσεις της κοινότητας αναλυτικότατα στο άρθρο του Ιουνίου «Το Hobbit πατάει τα 48».  Προτείνω να το ξαναδιαβάσετε αν δεν το έχετε φρέσκο ή αν σας διέφυγε, θα σας διευκολύνει να καταλάβετε γιατί γίνεται όλη αυτή η αναστάτωση αλλά και την τεχνική επεξήγηση παρακάτω!

Μία από τις επιφυλάξεις που είχα κλείνοντας το άρθρο είναι η αμφιβολία για το πότε αυτή η νέα τεχνολογία θα είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα αφού απαιτεί αναβάθμιση σε ακριβά προβολικά. “Κούνια που με κούναγε” , τι και αν έχουμε κρίση, η τέχνη και ο καπιταλισμός δεν φοβάται τίποτα. Η αλυσίδα Village Cinemas έχει προβεί με αποκλειστικότητα στην Ελλάδα σε αναβάθμιση των 3D προβολέων της στη νέα 48 καρέ (HFR) τεχνολογία, η σχετική ανακοίνωση εδώ. Προσωπικά είμαι ενθουσιασμένος γιατί όχι μόνο θα δούμε το πολυαναμενόμενο prequel αλλά θα μπορέσουμε να απολαύσουμε πρώτοι και την νέα οπτική που θα οδηγήσει το σινεμά στο μέλλον.  Φανταστικά πράγματα δηλαδή, συνδυασμός που σκοτώνει…..  και σαν να μην έφτανε αυτό τα Village δηλώνουν ρητά στην ίδια ανακοίνωση ότι δεν θα υπάρξει καμία αύξηση και ότι το εισιτήριο θα κοστίζει όσο κόστιζε το απλό 3D.

Αν νομίζετε ότι είμαι υπερβολικός μάθετε ότι τον ενθουσιασμό μου συμμερίζονται και μεγάλα ονόματα της σκηνοθεσίας: James Cameron, George Lucas, Peter Jackson. Η δήλωση του Κάμερον για το νέο HFR 3D φορμάτ των 48 καρέ τα λέει όλα:

“If watching a 3D movie is like looking through a window, then [with this] we’ve taken the glass out of the window and we’re staring at reality.”
 
– “Avatar” director, James Cameron, on higher frame rate movies

 

Έλα και οι τεχνικές λεπτομέρειες…

Επειδή δεν μπορείς να εκτιμήσεις κάτι το οποίο δεν γνωρίζεις, θέλω να εξηγήσω περιληπτικά Cinepivates style πώς λειτουργεί όλο το σκηνικό. Όπως θα γνωρίζετε οι ταινίες που βλέπουμε μέχρι τώρα προβάλλονται σε 24 καρέ το δευτερόλεπτο. Δυστυχώς τα 24 καρέ για κάθε μάτι δεν αρκούσαν με τίποτα για 3D οπότε οι κατασκευαστές στις αρχές του 2000 εφηύραν ένα κομψό τρόπο να συνεχίσουν να τραβάνε  σε 24 καρέ αλλά και να έχουν 3D. Το λεγόμενο Triple flashing.
Μεγάλο όνομα απλή λειτουργία, προβάλανε δηλαδή την ίδια εικόνα για κάθε μάτι τρεις φορές αντί για μία αλλά με τριπλάσια ταχύτητα. Οπότε έχουμε (3 x 24 καρέ) 72 καρέ για κάθε μάτι, και επειδή έχουμε δύο μάτια μιλάμε για 144 καρέ το δευτερόλεπτο.  Το παρακάτω σχήμα ίσως σας βοηθήσει.

Η τεχνολογία tripple flash όπου η ίδια εικόνα προβάλλεται τρεις φορές αλλά με τριπλάσια ταχύτητα, προβάλλοντας ουσιαστικά μια απλή 24 καρέ 3D ταινία σε 144 καρέ για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας.

Παρόλο που η ποιότητα της εικόνας ήταν αποδεκτή, όλες οι τεχνικές αδυναμίες των 24 καρέ μεγεθύνονταν ακόμα περισσότερο. Μιλάμε για motion blur, judder and strobing τα οποία εμείς μπορεί να τα έχουμε συνηθίσει σαν κάτι που πάει πακέτο με το σινεμά και να μην μας πειράζουν, όμως συντελούν κατά πολύ στη ζαλάδα που έχουμε όταν βλέπουμε πολλή τηλεόραση ή στις 3D ταινίες.

Η λύση που προτάθηκε ήταν να διπλασσιαστούν τα καρέ και από 24 να γίνουν 48 κάτι που βελτιώνει απίστευτα την εικόνα και ελαχιστοποιεί όλα τα παραπάνω προβλήματα.  Η υλοποίηση της τεχνικής των 48 καρέ έχει την εμπορική ονομασία HFR (High Frame Rate) και υπάρχει τόσο σε απλές ταινίες όσο και σε 3D (HFR 3D).

Για να υλοποιηθούν τα 48 καρέ σε 3D εφαρμόστηκε όχι πια το tripple flashing αλλά το double flashing. Δηλαδή;
Δηλαδή, επειδή έχουμε 48 καρέ, αντί για τρεις φορές χρειάζεται να επαναλαμβάνεται η ίδια εικόνα μόνο δύο φορές για κάθε μάτι,  έχουμε λοιπόν (2×48 καρέ) 96 καρέ για κάθε μάτι και 192 καρέ συνολικά. Κατά τα άλλα δεν αλλάζει τίποτα και η τεχνική παραμένει απαράλλαχτη. Δείτε το παρακάτω σχήμα.

Με το Double flash η ταινία προβάλλεται τελικά σε 192 καρέ το δευτερόλεπτο ελαχιστοποιώντας όλα τα προβλήματα του flickering, strobing και judder με αποτέλεσμα πολύ καλύτερη ποιότητα εικόνας και συναρπαστικότερες εμπειρίες.

Να σημειωθεί εδώ ότι ουσιαστικά η ίδια τεχνολογία που υπήρχε έγινε πιο γρήγορη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται οι ίδιες οθόνες και γυαλιά 3D όπως μέχρι τώρα. Το μόνο που χρειάζεται αλλαγή είναι η εγκατάσταση ταχύτερων προβολέων. Αυτά όλα στη τεχνολογία RealD όπου μας δίνουν τα γυαλιά πριν από τη ταινία και μπορούμε να τα κρατήσουμε φεύγοντας.

Ελπίζω να συμμερίζεστε τώρα πια τον ενθουσιασμό μου μιας και όπως έχω πει παλαιότερα, θέλετε δεν θέλετε το 3D ήρθε για να μείνει.   Ο James Cameron ήδη έχει δεσμευτεί ότι θα γυρίσει τα Avatar sequel στα 48 καρέ και μερικές “κακές” γλώσσες μιλάνε ακόμα και για νέα τεχνολογία σε 60 καρέ (οπότε έχουμε 2×60=120, 120×2=240 καρέ!!!!).

Παράδεισος……


-Πηγές

 Διαβάστε επίσης: Κινηματογραφικές εμπειρίες: Ο Άρχοντας, τα δώρα και ο Φίγκουιτ (ποιος;;;)

Δημήτρης Χριστόπουλος

Ξεκίνησε το '80 με τετράχρωμα pixel που έβλεπε στην 14 ιντσών τηλεόραση του και έφτασε στο σήμερα προγραμματίζοντας στερεοσκοπικές 3D παραγωγές full HD για πλανητάρια. Μοναχικός cowboy κάθεται μεταμεσονύκτια, όταν τα πάντα έχουν σωπάσει, μπροστά στο θαμπό φως της οθόνης του και περιπλανιέται ανάμεσα στα μηδενικά και άσους του internet, μάχεται σε ψηφιακούς κόσμους των video games και καλπάζει στο κόσμο των cine effects. Θα προσπαθήσει να σας περιγράψει αυτά που βλέπει απλά και απέριττα, "Talk to me like Ι am a six year old!".

6 σκέψεις σχετικά με το “Το νέο 3D σε 48 καρέ έφτασε

  • Χωρίς ανάσα και με την γλώσσα στο πάτωμα. Σλουρπ… Κάτι σαν μαρσιπάνι για επιδόρπιο. 😛

    Σχολιάστε
  • Καταρχήν ευχαριστούμε για τις πληροφορίες. Το σχόλιό μου έχει ως εξής: Καλά όλα αυτά αλλά μήπως ήρθε ο καιρός οι κινηματογραφιστές να επικεντρωθούν στο ΣΕΝΑΡΙΟ παρά στις τεχνολογικές καινοτομίες; Ή μήπως είμαι ο μόνος που πιστεύει πως τα σενάρια του Hollywood την τελευταία 10ετία έχουν πάρει την κατιούσα; Και Virtual Reality να κάνουν το sequel του Avatar ή του Prometheus, θα παραμείνουν απλά κάκιστες ταινίες τεχνολογικής υπεροχής.

    Σχολιάστε
  • Δικιο έχεις το “scenario is King” αλλά πάει πια χέρι-χέρι με την τεχνολογία και το θέαμα.
    Οι λόγοι πολλοί, οικονιμικοί, τεχνικοί, marketing, περιέργειας.
    Η τεχνολογία ειναι ενα εργαλείο το οποίο αν γίνεται αυτοσκοπός ειναι κακό συμφωνώ.
    Αλλά δεν μπορείς να κατακρίενις μια ταινία πριν την δείς…
    Ειδικά αν αυτή η τεχνολογία βοηθάει στο strorytelling.

    Σχολιάστε
    • Μακάρι να βγω ψεύτης, αλλά κρατάω μικρό καλάθι για μία τριλογία (!) που στηρίζεται σε ένα μικρό βιβλίο (Χόμπιτ). Μία ταινία πάει και έρχεται, δύο θα ήταν πολλές, τρεις είναι υπερβολή.

      Σχολιάστε
      • Και εμένα πολλές μου φάνηκαν, βέβαια δεν ξέρεις μπορεί να δανείστηκε σκηνές και από αλλά βιβλία του Τολκιν,

        Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *