Έκκληση για τη διάσωση των κινηματογράφων ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ
Ολοκληρώθηκε με μεγάλη προσέλευση το απόγευμα της Τρίτης η συνέντευξη τύπου στον κατάμεστο κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ με θέμα τις τελευταίες εξελίξεις γύρω από τα ιστορικά σινεμά του κέντρου της Αθήνας, ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ – εξελίξεις που θέτουν εν αμφιβόλω την επιβίωση των δύο αιθουσών της Πανεπιστημίου και της Στοάς Κοραή. Τη συνέντευξη τύπου συντόνισε ο Λουκάς Κατσίκας, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας. Εκπρόσωποι από όλο το κινηματογραφικό στερέωμα ήταν παρόντες στη συνέντευξη Τύπου εκφράζοντας την υποστήριξή τους στο αίτημα για χαρακτηρισμό των δύο σινεμά σε νεότερα μνημεία πολιτισμού.
Υπογραφές συγκεντρώνονται εδώ: https://secure.avaaz.org/community_petitions/el/upen_uper_diasoses_kinematographon_inteal_astor/?fbclid=IwAR2QCxtsNDuRYZaxFtRZbQU5Ez876ptFxwjjuCL55HOG49pt5EK4t_EMZyM
ΜΙΚΡΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Ξεκινώντας με ένα συνοπτικό χρονικό της υπόθεσης να πούμε πως ο e-ΕΦΚΑ αποφάσισε να εκμισθώσει σε επενδυτές τα κτίρια στα οποία βρίσκονται οι δυο ιστορικοί κινηματογράφοι: τo κτίριο του ΙΝΤΕΑΛ στον Όμιλο Μήτση (ο οποίος αναδείχθηκε ανάδοχος του σχετικού πλειοδοτικού διαγωνισμού) για πεντάστερο ξενοδοχείο και μελλοντικώς το κτίσμα όπου στεγάζεται το ΑΣΤΟΡ (πιθανόν για συγκρότημα γραφείων). Μετά την εύλογη ανησυχία που προκλήθηκε για την τύχη των σινεμά, ο ΕΦΚΑ υπήρξε καθησυχαστικός για τη συνέχιση της λειτουργίας τους και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στη σχετική αιτιολογική έκθεση του, πρότεινε την έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τον χαρακτηρισμό ως διατηρητέας της χρήσης των δύο κινηματογράφων.
Όμως στην πορεία, αιφνιδιαστικά, ο ΕΦΚΑ άλλαξε στάση και έκανε ένσταση στην θετική αυτή απόφαση του ΥΠΕΝ, με το σκεπτικό ότι αυτό “θα αποτελέσει τροχοπέδη στην εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση του κτιρίου”. Έκτοτε, αναμένεται να συνεδριάσει εκ νέου το ΥΠΕΝ προκειμένου να αποφασίσει αν θα χαρακτηρίσει διατηρητέα τη χρήση των δύο σινεμά -ουσιαστικά διασώζοντας τα. Όμως το ζήτημα δεν έχει συζητηθεί ακόμα στο Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής του ΥΠΕΝ.
Το Υπουργείο Πολιτισμού δηλώνει αναρμόδιο. Σε ομόφωνή απόφασή του το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας υποστήριξε την διάσωση των δύο κινηματογράφων. Ας σημειωθεί πως σε πρόσφατη ανακοίνωσή του, ο όμιλος Μήτση, εξέφρασε την πρόθεσή του να «επεκτείνει τη χρήση του ΙΝΤΕΑΛ σε θέατρο και συνεδριακό κέντρο».
ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΑΠΟ ΚΩΣΤΑ ΓΑΒΡΑ, ΦΑΤΙΧ ΑΚΙΝ, ΚΕΝ ΛΟΟΥΤΣ, ΕΜΙΡ ΚΟΥΣΤΟΥΡΙΤΣΑ
Σε βίντεο που απέστειλε ο Κώστας Γαβράς τόνισε το πόσο διαφορετικό είναι να βλέπεις μία ταινία στη μεγάλη οθόνη σε σχέση με την οθόνη ενός κινητού. «Είναι βάρβαρο αυτό που πάει να γίνει», είπε κάνοντας έκκληση «στον πολιτιστικό και κινηματογραφικό πατριωτισμό της υπουργού».
Ο Φατίχ Ακίν τόνισε πως ο κινηματογράφος είναι η κληρονομιά μας ήδη από τότε που οι πρόγονοί μας διηγούνταν ιστορίες σε σπηλιές και προσπαθούσαν να κατανοήσουν τον κόσμο. «Είναι αμαρτία να κλείσουν αυτά τα σινεμά», είπε.
Θερμά κείμενα υποστήριξης προς τους κινηματογράφους διαβίβασαν, μέσω του διευθυντή του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου Νίνου Φένεκ Μικελίδη, οι Κεν Λόουτς και Εμίρ Κουστουρίτσα, ο οποίος δήλωσε σοκαρισμένος στο ενδεχόμενο να μπει λουκέτο στα δύο σινεμά: «η κατεδάφισή τους θα είναι έγκλημα».
Ταινίες όλων τους έχουν προβληθεί πολλές φορές στο παρελθόν στους δύο κινηματογράφους.
ΟΙ ΑΙΘΟΥΣΑΡΧΕΣ
«Ζητάμε την κήρυξη της χρήσης ως διατηρητέα των δύο κινηματογράφων», υπογράμμισε ο Μπάμπης Κονταράκης, αιθουσάρχης του ΑΣΤΟΡ, μαζί με τον πατέρα του Ανδρέα Κονταράκη. «Ο ΕΦΚΑ παραχωρεί τα κτίρια χωρίς να προβλέπει την διατήρηση της λειτουργίας των κινηματογράφων. Ταυτόχρονα, εμποδίζει να κηρυχθούν διατηρητέοι ως προς την χρήση τους οι κινηματογράφοι, που είναι ο μόνος τρόπος που εγγυάται την απρόσκοπτη λειτουργία τους, ενώ αποτελεί και ένα καθεστώς προστασίας που δικαιούνται. Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι μετά τις φαιδρές αιτιάσεις που περιλάμβανε η ένσταση του ΕΦΚΑ ενάντια στην κήρυξη, το ΥΠΕΝ κωλυσιεργεί να κηρύξει διατηρητέα την χρήση τους, παρόλο που οι κινηματογράφοι εκπληρώνουν όλα τα κριτήρια. Και αναρωτιόμαστε γιατί. Το θέμα αναβλήθηκε ήδη 3 φορές. Δεν εξετάζεται η πρόταση για να μην εγκριθεί».
«Έχουμε συγκεντρώσει ήδη 10 χιλιάδες υπογραφές στήριξης – μπορούμε να φέρουμε όσες χρειαστεί – και μας λείπει ακόμα μια. Αυτή του Υπουργού. Βρισκόμαστε στο σημείο που ο Υπουργός χρειάζεται να βάλει απλώς μια υπογραφή, όμως απ’ ότι φαίνεται κάτι τον εμποδίζει».
Ο Μπάμπης Κονταράκης διέψευσε εμφατικά το επιχείρημα περί μειωμένης προσέλευσης θεατών και κατέληξε: «Οι κινηματογράφοι δεν είναι μουσεία, ούτε μαυσωλεία, όπως θέλουν κάποιοι να πιστεύουν. Οι κινηματογράφοι όχι μόνο κουβαλούν μεγάλη ιστορία, αλλά εξακολουθούν με συνέπεια να γράφουν ιστορία στην πόλη και τον πολιτισμό». Και θύμισε πως οι αίθουσες μόλις φέτος βγήκαν από το καθεστώς του covid κι όμως κατάφεραν να ανακάμψουν εντυπωσιακά με σολντ άουτ. «Πού αποσκοπεί όλη αυτή η παραφιλολογία ότι δεν έχουμε θεατές ενώ μόλις φέτος μας επέτρεψαν να έχουμε θεατές; Όλο αυτό το διάστημα ήταν οι αίθουσες του κέντρου που το κράτησαν όρθιο μέσα στην συστηματική και καλά σχεδιασμένη ερημοποίηση του. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου προειδοποίησε ότι μια πόλη χωρίς σινεμά, είναι μια πόλη σε κρίση. Το Ιντεάλ, το Άστορ και η Ίριδα, ο Απόλλων-Αττικόν, το Αβέρωφ και το Έμπασυ, το Άστυ, η Όπερα, η Έλλη, η Ααβόρα, ήταν, είναι και θα είναι τα οχυρά της πόλης μας».
Το ΙΝΤΕΑΛ γίνεται 102 χρονών φέτος και ο Γιώργος Σπέντζος, συγκινημένος, μίλησε για τη μεγάλη μάχη που δίνουν με τον αδερφό του Σπύρο Σπέντζο. «Προχθές που ανοίξαμε τα σινεμά μας στον κόσμο ήταν μια μεγαλειώδης νύχτα, όμως ούτε ένα συστημικό κανάλι δεν ήρθε να καλύψει το γεγονός. Στήθηκαν ουρές, άνθρωποι που περίμεναν να υπογράψουν για τη διάσωση του Ιντεάλ, ευλαβικά, σαν να μπαίνουν σε εκκλησία. Δεν είμαστε ένα μαγαζάκι που το παίρνεις και το μεταφέρεις απέναντι. Περιστοιχιζόμαστε από διατηρητέα κτίρια, κι όμως το σινεμά μας δεν έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο. Έπρεπε να περάσουν 30 μέρες και να χάσουμε τόσο χρόνο μέχρι να μας πει τελικά το ΥΠΠΟΑ πως δεν είναι αρμόδιο, αλλά αρμόδιο είναι το ΥΠΕΝ». Καταλήγοντας τόνισε: «Δεν μας ενδιαφέρει αν θα λειτουργούμε εμείς το σινεμά, ας το πάρει άλλος, όποιος κρίνει ο επενδυτής. Το μόνο που θέλουμε είναι να διασωθεί το Ιντεάλ».
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Κώστας Μπακογιάννης, δήμαρχος Αθηναίων, ο οποίος αναφέρθηκε στα «δύο ομόφωνα ψηφίσματα του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας και μάλιστα με διαπαραταξιακή συναίνεση. Είναι πολύ σημαντικό να συνεχίσουν να λειτουργούν οι δύο κινηματογράφοι. Υπάρχει άλλωστε το προηγούμενο της διάσωσης των 47 θερινών κινηματογράφων, το 1997, όταν χαρακτηρίστηκε διατηρητέα η χρήση τους». «Οι κινηματογράφοι αυτοί είναι στο DNA της Αθήνας», είπε ο κ.Μπακογιάννης. «Ναι, θέλουμε επενδύσεις, ναι, θέλουμε τουρισμό αλλά δεν θέλουμε η Αθήνα να χάσει την ψυχή της».
Την ολόψυχη συμπαράστασή τους στο ζήτημα της επιβίωσης των δύο σινεμά εξέφρασαν εκπρόσωποι σωματείων και φορέων του οπτικοακουστικού χώρου και του πολιτισμού.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ: «ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΤΙΜΟ»
Πλήθος σκηνοθετών, καλλιτεχνών και εκπροσώπων φορέων έδωσαν το παρών, ενώνοντας τις φωνές τους, με κοινό αίτημα την διάσωση των κινηματογράφων του κέντρου της Αθήνας, και τον άμεσο χαρακτηρισμό της χρήσης τους ως διατηρητέας.
Ανάμεσά τους οι Βασίλης Βαφέας, Δήμος Αβδελιώδης αλλά και η φανατική σινεφίλ Ζυράννα Ζατέλη, η οποία είπε χαρακτηριστικά: «Εγώ θα φύγω από την Αθήνα αν φύγουν οι κινηματογράφοι. Παρακαλώ θερμά, πάνω από οποιοδήποτε κόμμα, οι κινηματογράφοι μας να σωθούν από φιλότιμο. Όσοι είναι αρμόδιοι να θυμηθούν το φιλότιμο…».