ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Έρωτας Χωρίς Αύριο (Itsi Bitsi)

itsi bitsi 000

4-popcorn

Η ταινία που ο σκηνοθέτης, Όλε Κρίστιαν Μάντσεν, ήθελε να γυρίσει εδώ και εικοσιπέντε χρόνια, είναι αφιερωμένη στον Έικ Σκάλομε, προ-χίππη, ποιητή, συγγραφέα και φρόντμαν του ροκ συγκροτήματος των Steppeulvene (Steppenwolf – ο «δανέζικος» λύκος της στέππας, μη τους μπερδεύεται με τους συνονόματους, περίπου της ίδιας εποχής, του Born to be Wild και του Magic Carpet Ride), στον δυνατό έρωτα του με την Ίμπεν και την ιστορία που κρύβεται πίσω από το τραγούδι Itsi Bitsi. Εκτός του ιδεολογικού, υπάρχει και το πραγματικό ταξίδι που γυρίζει πάνω από 21 χώρες, συμπεριλαμβανόμενης και της δικής μας.

To 1962 στο «παγωμένα» βόρειο κατεστημένο της Δανίας η νέα γενιά ασφυκτιά και πνίγεται στον καθωσπρεπισμό της κοινωνίας. Αυτό που αργότερα θα ονομαστεί «ειρηνική επανάσταση», το κίνημα των «παιδιών των λουλουδιών», είναι ένα κύμα που κουβαλά μέσα του ανάγκη να αλλάξει ο κόσμος, ειρήνη και αδελφότητα, σεξουαλική απελευθέρωση, κοινόβια, ναρκωτικά, ιδέες εκφρασμένες μέσα από βιβλία, ταινίες και πολύ, πολύ μουσική. Ο Eik Skaløe και η Iben Nagel Rasmussen είναι δυο μικρές σταγόνες μέσα στον χαμό της εποχής, δυο νέοι που παλεύουν να ζήσουν, θαμπώνονται, ερωτεύονται και κυνηγιούνται, χάνονται και ξαναβρίσκονται, επαναπροσδιορίζονται διαρκώς.

itsi bitsi 002a

Ο δανέζικος τίτλος («Steppeulvene»: ο λύκος της στέπας) ίσως περιγράφει καλύτερα την ταινία, που καταφέρνει να κάνει μια από τις καλύτερες αποτυπώσεις της εποχής, του ευρωπαϊκού ρεύματος των χίππηδων, του τρόπου σκέψης, της επανάστασης, του ελεύθερου πνεύματος αλλά και των πολλών λανθασμένων επιλογών. Από την άλλη, ο διεθνής τίτλος, «Itsi Bitsi», είναι το τραγούδι καρπός αυτής της ερωτικής σχέσης κάνοντας την ταινία να μοιάζει η ιστορία του. Ο ελληνικός τίτλος, «Έρωτας Χωρίς Αύριο», πάλι, είναι αρκετά άστοχος, παραπέμποντας περισσότερο σε ερωτικό μελόδραμα.

O Μάντσεν, ο οποίος είχε κάνει παλιότερα ντοκιμαντέρ για το θέμα,  σε μια ώριμη προσέγγιση εντάσσει στα εργαλεία του πολλά διαφορετικά ύφη κινηματογράφισης και τα συνδυάζει όλα με εξαιρετική μαεστρία, θυμίζοντας σε σημεία Γκάι Ρίτσι ή Γουες Άντερσον. Το άλλο επίτευγμα, είναι η αποδόμηση του τραγουδιού στα τμήματα της ταινίας που θα αντιληφθείτε όταν διαβάσετε προς το τέλος της ταινίας τους στίχους.

itsi bitsi 001a

Αξέχαστη η στιγμή της κόντρας των δυο «υποψήφιων» εραστών παρτενέρ, κατά τη διάρκεια ταξιδιού με το μίνι βαν, εσωκλύει αρχέτυπα στοιχεία του αντρικού ανταγωνισμού, στη «γιγάντια σκακιέρα», για να κερδίσουν την καρδιά ή το κορμί μιας γυναίκας – τρόπαιο. Δεν θα αναλύσω περεταίρω, διότι δεν θα ήθελα να χαλάσω τη χαρά προτού το ανακαλύψετε κι εσείς βλέποντας την ταινία…

Εξαιρετική ερμηνεία του κεντρικού πρωταγωνιστή, του νεαρού Χοακιν Φτζέλστραπ, θεατρικού κυρίως ηθοποιού στην πρώτη του και μοναδική ως τώρα εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη, πλαισιωμένη από αξιοπρεπείς εμφανίσεις των υπολοίπων, της πανέμορφης Μαρί Τουρέλ Σόντεμπεργκ, του Όλα Ράπας, του πιο γνωστού ονόματος της παρέας, με το πέρασμα του από το Skyfall, μαζί με τον Τούρε Λιντχάρτ (Furious 6, Into the Wild, Angels & Demons)στο ρόλο του πατέρα του Έικ και του Κρίστιαν Γκέιντ Μπτζέρουμ που εμφανίστηκε στο πρώτο μέρος του Nymphomaniac του Τρίερ.

steppeulvene itsi bitsi 001Μιας που μας μιλά για την πολυτάραχη ζωή ενός ροκ μουσικού, πολύ σημαντικό ρόλο στην ταινία παίζει και το soundtrack, με ωραίες επιλογές από τα τραγούδια των Steppeulvene και φυσικά της μεγάλης τους επιτυχίας, δηλαδή του «Itsi Bitsi», που είναι και ο διεθνής τίτλος της ταινίας και περιγράφει αρκετά τη πολυτάραχη σχέση του ζευγαριού και όσων θα δούμε στην ταινία (προσοχή, μη μπερδευτείτε με το παλιότερο rock’n’roll του Brian Hyland: Itsi Bitsi, tini wini… yellow polka dot bikini). Γενικότερα, όμως ο Μάντσεν έκανε καλές μουσικές επιλογές, δίνοντας ωραίο κλίμα εποχής στην ταινία του.

Στην ομιλία του στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μετά το τέλος της προβολής της ταινίας, ο σκηνοθέτης ανέφερε ότι αναγκάστηκε να επιλέξει τέσσερις χώρες για όλα τα γυρίσματα κι έτσι οι σκηνές της Αθήνας ουσιαστικά κινηματογραφήθηκαν στην Κροατία. «Κάναμε γυρίσματα σε Δανία, Σουηδία, Κροατία και Αργεντινή. Ο λόγος που επέλεξα την Κροατία έναντι της Ελλάδας ήταν καθαρά οικονομικός, λόγω των φορολογικών απαλλαγών (20%) και του μειωμένου κόστους. Εάν επέλεγα την Ελλάδα θα έπρεπε να μειώσω τα γυρίσματα κατά τουλάχιστον μια εβδομάδα».

Διαβάστε επίσης:
>> Συνέντευξη του σκηνοθέτη για το σινεμά της Δανίας και το Superclasico

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *