ΖΑΝ-ΠΟΛ ΣΑΛΟΜΕ: Δίνω στην Ιζαμπέλ Ιπέρ την ευκαιρία να παίξει με την εικόνα της
Συναντήσαμε τον Γάλλο σκηνοθέτη Ζαν-Πολ Σαλομέ στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Αθήνας, για μία κατ’ιδίαν συζήτηση με αφορμή την τελευταία του ταινία ΕΥΚΟΛΟΣ ΣΤΟΧΟΣ (La Syndicaliste) ένα πολιτικό θρίλερ με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, που ξεκινάει να προβάλεται από 7 Σεπτεμβρίου και στις Ελληνικές αίθουσες. Σοβαρός, μετρημένος και χωρίς να αφήνει περιθώρια για εύπεπτες χαριτωμενιές, απάντησε στις ερωτήσεις μας για την ταινία του, την πρωταγωνίστρια του αλλά και για το σινεμά γενικά.
Η ταινία βασίζεται σε βιβλίο γραμμένο από δημοσιογράφο αλλά στο έργο δεν υπάρχει ούτε ένας ρόλος δημοσιογράφου, αν και ταινία καταγγελίας. Δηλώνετε εμμέσως πως δεν εμπιστεύεστε την σημερινή δημοσιογραφία των Μ.Μ.Ε;
Ήθελα να δείξω το ίδιο το βίωμα της Μορίν Κερνέ. Δεν ήθελα να δημιουργήσω καμία απόσταση βάζοντας μία δημοσιογράφο να την παρακολουθεί συνέχεια. Δεν ήθελα να κριτικάρω τους δημοσιογράφους, απεναντίας βασίστηκα στο βιβλίο της εξαιρετικής δημοσιογράφου Καρολίν Μισέλ Αγκίρ που έκανε έρευνα και ανέδειξε την ιστορία, αλλά κυρίως δεν ήθελα να κρατήσω καμία απόσταση από την ηρωίδα.
Είναι πολύ θαρραλέο να αναφέρονται τα πραγματικά ονόματα της υπόθεσης στην ταινία, από βιομηχάνους και υπουργούς μέχρι αστυνομικούς. Αισθανθήκατε κάποιο φόβο στην δημιουργία της ταινίας, στην ολοκλήρωση της ή στην έξοδο της ταινίας;
Συμφωνήσαμε εξ αρχής με τον παραγωγό της ταινίας να χρησιμοποιήσουμε όλα τα ονόματα από την στιγμή που θα λέγαμε την αληθινή ιστορία της Μορίν. Θα ήταν αδιανόητο να αλλάξουμε τα ονόματα στους πιο σημαντικούς χαρακτήρες. Είχαμε λάβει υπόψιν μας πως αυτό ίσως και να δημιουργούσε κάποιον κίνδυνο. Στην προετοιμασία της ταινίας και στα γυρίσματα της ταινίας, δεν μας ενόχλησε κανείς. Όταν όμως ήρθε η ώρα εξόδου της ταινίας και επειδή η ταινία είχε μια μεγάλη σταρ ως πρωταγωνίστρια, θα είχε ευρεία διανομή σε όλον τον κόσμο, δημιουργήθηκε ΄ένας πανικός από όσους αναφέρονταν με το αληθινό τους όνομα και μάλιστα αρκετοί έστειλαν τους δικηγόρους τους προκειμένου να δουν πρώτα την ταινία, να απαιτήσουν αλλαγές και διάφορα άλλα. Τίποτα όμως από αυτά δεν μας σταμάτησε, η ταινία δεν λογοκρίθηκε και κυκλοφόρησε κανονικά.
Είναι η δεύτερη συνεργασία σας με την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Είναι θέμα εμπιστοσύνης πλέον ή επιλογής;
Είχαμε συνεργαστεί πολύ καλά στην κωμωδία LA DARONNE σε έναν πολύ τρελό κωμικό ρόλο. Όταν την προσέγγισα για το LA SYNDICALISTE, διάβασε κατευθείαν το βιβλίο, ούτε καν το σενάριο και μου είπε κατευθείαν πως θέλει να πρωταγωνιστήσει. Νομίζω πως πλέον έχει δημιουργηθεί μία σχέση εμπιστοσύνης γιατί μου δίνει το ελεύθερο να την πάω ως ηθοποιό σε διαφορετικούς ρόλους και να την βγάλω από την comfort zone της. Από την κωμωδία στο πολιτικό θρίλερ, την παρουσίασα πιο ευάλωτη, πιο φοβισμένη. Νομίζω πως αυτό που είδε σε εμένα η Ιπέρ, είναι πως της προτείνω ρόλους για να παίξει με την εικόνα της και ανακαλύπτει τι μπορεί να κάνει με μία διαφορετική καθοδήγηση.
Η ταινία ακολουθεί τους κανόνες του πολιτικού θρίλερ καταγγελίας. Ποιες γνωστές ταινίες του συγκεκριμένου είδους στο Αμερικανικό σινεμά είχατε στο μυαλό σας:
Φυσικά αγαπάω τον Άλαν Τζ, Πάκουλα και τις ταινίες του ΟΛΟΙ ΟΙ ΆΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ, ΤΡΕΙΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΝΔΟΡΑ, ΥΠΟΘΕΣΗ ΠΑΡΑΛΑΞ. Είναι ταινίες που αγαπώ και αντιμετωπίζουν μετωπικά το θέμα τους με ευθύτητα στην σκηνοθεσία ως ταινίες καταγγελίας αλλά και εκτός Αμερικανικού σινεμά αγαπώ το Ζ του Κώστα Γαβρά. Φυσικά ήθελα η ταινία μου να ενταχθεί σε ένα τέτοιο πλαίσιο, όμως παραμένω ταπεινόφρων και δεν μπορώ να βάλω τον εαυτό μου δίπλα τους. Όμως αυτό είναι το σινεμά που ακολουθήσαμε μαζί με την ομάδα μου.
Θα σκηνοθετούσατε ένα αμερικάνικο ριμέικ της ταινίας; Και ποια Αμερικανίδα ηθοποιό θα επιλέγατε;
(Γελάει)…Προσωπικά δεν με ενδιαφέρει να γυρίσω ταινία στην Αμερική, η ταινία έχει ολοκληρωθεί και έχει πει την ιστορία της. Αν η Ιζαμπέλ μου έλεγε να γυρίσουμε ένα ριμέικ για τους Αμερικάνους, μπορεί και να το σκεφτόμουν. Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλη ηθοποιό στον ρόλο. Πιστεύω όμως πως όσοι συνάδελφοι μου έχουν σκηνοθετήσει Αμερικανικά ριμέικ των ταινιών τους, το έκαναν για τους λάθους λόγους. Δηλαδή για την αμοιβή. Δεν μπορείς μετά από χρόνια να είσαι ίδιος με τότε που έκανες την ταινία, ούτε θα έχεις την ανάγκη να εκφραστείς με τον ίδιο τρόπο. Οπότε όχι, η ιδέα δεν με αφορά.
Η ταινία ΕΥΚΟΛΟΣ ΣΤΟΧΟΣ (La Syndicaliste) κυκλοφορεί 7 Σεπτεμβρίου στις αίθουσες σε διανομή CINOBO