ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Joker

Βαθμολογία: 4 στα 5 ****

Ο Άρθουρ Φλεκ προσπαθεί να επιβιώσει σε μια πόλη (Γκόθαμ Σίτι/ Νέα Υόρκη) στις αρχές της δεκαετίας του ’80, δουλεύοντας ως κλόουν τα πρωινά ενώ το βράδυ προσπαθεί να κάνει τον κόσμο να γελάσει ως stand up comedian. Ο Άρθουρ Φλεκ φροντίζει ταυτόχρονα την υπερήλικη μητέρα του σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας η οποία του υπενθυμίζει συνέχεια πως γεννήθηκε για να κάνει τον κόσμο να γελάει και πως οφείλει να είναι ευτυχισμένος. Ο Άρθουρ Φλεκ πέφτει πολύ συχνά θύμα βίας σε μια πόλη που αρχίζει να χάνει τον έλεγχο της. Ο Άρθουρ Φλεκ πάσχει από μία σπάνια ασθένεια εγκεφάλου, η οποία του προκαλεί νευρικό γέλιο σε συνθήκες άγχους και πίεσης. Έπειτα από συνεχόμενα περιστατικά βίας και αδικίας, ο Άρθουρ Φλεκ θα μάθει για το παρελθόν του και θα γίνει επιτέλους ο Joker.

Τίποτα απολύτως δεν μας προετοίμαζε πως αυτό το Αμερικάνικο φιλμ θα ήταν μία από τις πιο σκοτεινές και δυσβάσταχτες ταυτόχρονα ταινίες που είδαμε από μεγάλο στούντιο του Hollywood. Και αυτό διότι μια ταινία με χαρακτήρα από το κόμικ σύμπαν των super heroes, δεν μπορούσε να εγγυηθεί για ένα από τα πιο σοβαρά κινηματογραφικά ανθρώπινα ψυχογραφήματα ή που θα μπορεί να συμπεριληφθεί σε αυτά. Και όμως το Joker του Todd Phillips (υποψήφιος για Oscar σεναρίου στο Borat είναι η απάντηση για όσους βιάζονται να σταθούν ως δουλειές του μόνο στο Hangover) γίνεται η απόλυτη δραματική ταινία με κεντρικό χαρακτήρα έναν άνθρωπο που υποφέρει, είναι ψυχικά διαταραγμένος, κανείς δεν νοιάζεται πραγματικά γι αυτόν αντιθέτως όλοι περιμένουν από αυτόν. Στο εξαιρετικά γραμμένο σενάριο μαζί με τον Todd Phillips και ο Scott Silver διαπιστευμένος και αυτός με υποψηφιότητα για Oscar για το The Fighter που οδήγησε την Melissa Leo στο Oscar. H ιστορία χτίζεται με μία κλιμακούμενη ένταση η οποία τροφοδοτείται από την έκρυθμη κατάσταση μίας κοινωνίας που βράζει για επανάσταση. Η σκηνή της γέννησης του Joker μπροστά στον καθρέφτη είναι ήδη εμβληματική. Από εκεί και πέρα, αν και έχουμε επίσης την ατμοσφαιρική μουσική ή επένδυση καλύτερα, της Ισλανδής Hildur Guonadottir πού ήδη βραβεύτηκε για Emmy για την δουλειά της στο Chernobyl και τα κοστούμια του διπλά οσκαρούχου Mark Bridges (The Artist, H Αόρατη Κλωστή), μας μένει να απολαύσουμε ερμηνεία ηθοποιού.

Όταν λέμε ερμηνεία ηθοποιού μιλάμε για ένα επίτευγμα που ο ηθοποιός κατάφερε να ενσωματωθεί απόλυτα στο ύφος και στο πνεύμα της ταινίας και να το κάνει ακόμα πιο έντονο. Για να γίνει πιο κατανοητό να θυμηθούμε μία εξαιρετική ερμηνεία πέρυσι του Rami Malek ο οποίος σήκωσε μία απλή ταινία και την έσωσε. Εδώ ο Joaquin Phoenix παραδίδει ένα ρεσιτάλ ηθοποιίας μέσα σε ένα πλαίσιο άρτιο και που εμπνέει τον ηθοποιό να γίνει ο απόλυτος τίτλος της ταινίας, ο Joker. Αξιαγάπητος και άρρωστος, ασταθής και καλοσυνάτος, αδύνατος και επικίνδυνος, θύμα και μετέπειτα τιμωρός. Στην ταινία δεν υπάρχει ο Joaquin Phoenix, δεν βλέπεις τον ηθοποιό βλέπεις μόνο τον χαρακτήρα που ενσαρκώνει. Το απόλυτο φαβορί για τα Oscar; Τον λόγο τον έχουν από εδώ και πέρα μόνο τα μέλη της Ακαδημίας.

Η βία γεννιέται από την ίδια την βία, από κάθε είδους βία. Λεκτική, σωματική, ενδοοικογενειακή, ψυχολογική. Είναι η πρώτη ταινία που σπέρνει την αμφιβολία για τον εύκολο χαρακτηρισμό του ”κακού” όπως ονομάζουμε κάθε τι διαφορετικό ή που δεν κατανοούμε ή που δεν μπαίνουμε σε διαδικασία να μάθουμε. Και αυτό η ταινία το περνάει ως μήνυμα μέχρι και το πλάνο που μας συνδέει με την ιστορία του Batman. Ακόμα και αυτό όμως που περιμέναμε να αποδυναμώσει την ιστορία, συντελείται κινηματογραφικά με τέτοια μαεστρία που ενσωματώνεται απόλυτα στο φυσιολογικό δράμα. Ναι, είναι και το φάντασμα του Ταξιτζή που πλανάται με την παρουσία του Robert De Niro στην ταινία που είναι και λίγο τρικ η παρουσία του μεγάλου ηθοποιού για να αφυπνίσει τον θεατή και να του υπενθυμίσει σε τι σύμπαν βρίσκεται. Σκορσεζικό και όχι κόμικ.

Βραβευμένο ήδη με τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας και αναμφίβολα μία από τις πιο σημαντικές της χρονιάς, το Joker είναι εδώ και περιμένει απλά την Αμερικανική Ακαδημία κινηματογράφου να επιβεβαιώσει την σημαντικότητα της ταινίας και το επίτευγμα του ηθοποιού. Θα γελάσουμε!

Αχιλλέας Βασιλείου

O Αχιλλέας Βασιλείου γεννήθηκε λίγο πριν το δεύτερο μέρος του «The Godfather» κερδίσει το Oscar καλύτερης ταινίας. Επιβεβαιωμένες πηγές αναφέρουν ότι η σύλληψη από τους γονείς του έγινε εφόσον αυτοί παρακολούθησαν το τετράωρο έπος «Lawrence of Arabia». Στα 6 του χρόνια, μεγαλύτερα ξαδέλφια του τον ανάγκασαν να δει τον «Εξορκιστή» και έτσι ο δαίμονας του σινεμά τον κυρίευσε στην κυριολεξία. Σπούδασε δημοσιογραφία, μόνο και μόνο για να ασχοληθεί με την κριτική κινηματογράφου. Στόχος του: H Live αναμετάδοση της Απονομής Oscar μέσα από το Dolby Theater, παρέα με το σουρεαλιστικό κοινό της ραδιοφωνικής εκπομπής του'' 7 Oscar για τον Αχιλλέα''.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *