Η πριγκίπισσα με τη σβούρα
Απόλαυση των ματιών, θα χαρακτήριζα επιγραμματικά την ταινία του Vicente Aranda JUANA LA LOCA/MAD LOVE (2001), με θέμα της τη νεαρότατη βασίλισσα Αραγωνίας και Καστίλλης Ιωάννα, θυγατέρα της θρυλικής Ισαβέλλας της Καθολικής (ναι, της κολλητής και συνομήλικης του Κολόμβου) και του Φραγκίσκου-Φερδινάνδου ΙΙ της Αραγωνίας.
Η ταινία του Aranda, παρόλο που δεν είναι εντελώς ακριβής ιστορικά (κάποιοι χαρακτήρες είναι επινοημένοι, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την υποτιθέμενη Μουσουλμάνα ερωμένη του συζύγου της Ιωάννας Φιλίππου του Ωραίου, Αϊσα) , είναι εξαίσια από άποψη καλλιτεχνικής διεύθυνσης, και με την έξοχη Pilar Lopez de Ayala στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Με 3 βραβεία Goya στις αποσκευές της (καλύτερης ηθοποιού, καλύτερων κοστουμιών και μακιγιάζ), μαγεύει τον θεατή με τα πανέμορφα πλάνα της που θυμίζουν πίνακες ζωγραφικής των F.Ortiz, E. Martinez, F.C.Cowper και E.A.Abbey. Για παράδειγμα, το πλάνο του θανάτου της βασίλισσας Ισαβέλας, είναι αναπαραγωγή του υπέροχου πίνακα του E.Martinez, με τη διαφορά ότι ενώ ο πίνακας παρουσιάζει τον Φερδινάνδο να θρηνεί, έχοντας στο πλευρό του την Ιωάννα, στη συγκεκριμένη σκηνή η Ιωάννα απουσιάζει απ΄το συμβάν επειδή βρισκόταν ήδη παντρεμένη στη Φλάνδρα.
Με ωραιότατη φωτογραφία και μουσική, πανέμορφο πρωταγωνιστικό δίδυμο των Lopez-Liotti που υποδύονται το ζεύγος των νεότατων μοναρχών, η ταινία του Aranda σκιαγραφεί το πορτραίτο μιας ερωτευμένης γυναίκας-μονάρχη, παθιασμένης με τον σύζυγό της, παραδομένη στη λατρεία της γι αυτόν, και πως αλλιώς, όταν ο σύζυγός της ήταν ο ομορφάντρας Φίλιππος ο Ωραίος-Δούκας των Αψβούργων (υπέροχη φιγούρα ο Danielle Liotti). H Lopez με το εκφραστικότατο προσωπάκι και την παθιασμένη ερμηνεία της, είναι πλήρως ενταγμένη στο ρόλο και κατορθώνει να μεταδώσει την άφατη, σαρκοβόρα απελπισία του ανθρώπου που αγαπάει/θέλει/ποθεί, περισσότερο απ΄τον απ΄ τον αποδέκτη αυτών των αισθημάτων. Η πανέμορφη, σαν προ-Ραφαηλιτική φιγούρα Ιωάννα, επιφορτισμένη με το καθήκον του μονάρχη μετά το θάνατο της μητέρας της, είναι τρελή από έρωτα για τον, όπως απεικονίζεται στην ταινία, μουρντάρη, γοητευτικό και πανέμορφο σύζυγό της. Ο ανοικονόμητος έρωτας της Ιωάννας, τρομάζει τον Φίλιππο ο οποίος ήδη την αποκαλεί τρελή, της επισημαίνει ότι η συμπεριφορά της, δημιουργεί σχόλια κ.λ.π.
Η Lopez με την αισθαντική ερμηνεία της, αποτελεί τον κορμό αυτής της ταινίας-εικαστικού κομψοτεχνήματος, και δίνει σάρκα και οστά σε μία ερωτοχτυπημένη γυναίκα που δεν χόρταινε τον σύζυγό της. Η θλιβερή “μοίρα” του τρελού από έρωτα ανθρώπου που συνειδητοποιεί κάθε στιγμή ότι κανείς δε μπορεί να τον λυτρώσει απ΄τον παιδεμό του.
Το αξιοσημείωτο μ’ αυτή την ταινία, πέραν της αισθητικής υπεροχής της, είναι ότι μας παρουσιάζει μια ερωτόκριτη βασίλισσα , απολύτως στα καλά της όμως. Ερωτευμένη μεν, αλλά σε καμιά περίπτωση τρελή, όπως βόλευε τον πατέρα της, το σύζυγό της και τον γιο της κατόπιν, να υποστηρίζουν, και η οποία έπεσε θύμα πολιτικών μηχανοραφιών με αποτέλεσμα τον εγκλεισμό μέχρι τον θάνατό της 74 ετών, στο κάστρο της Τορδεσίγιας με την αιτιολογία ότι ήταν τρελή και ανίκανη ως εκ τούτου να κυβερνήσει (Η Ιωάννα ήταν ένα χρόνο μικρότερη απ΄τον Φίλιππο ο οποίος πέθανε στα 28 του χρόνια, κι εκείνη απ΄τα 27 της ήδη, μετά το θάνατό του, εγκλείστηκε στο κάστρο).
H ταινία του Aranda αναβιώνει μοναδικά την Ισπανία του 15ου αιώνα και δίνει την ευκαιρία στους Lopez-Liotti να ενσαρκώσουν αλησμόνητα το μοιραίο ζεύγος- αποτελούν ένα απ΄τα πιό όμορφα ζευγάρια της μεγάλης οθόνης που έχω δεί. Η ταινία δυστυχώς δεν έχει κυκλοφορήσει στην Ελλάδα- ούτε στις αίθουσες , ούτε στο βίντεο- παρότι είναι διαθέσιμη σε dvd.