Home CinemaΚΡΙΤΙΚΕΣ

Η πριγκίπισσα με τη σβούρα

Ιωάννα 4

Απόλαυση  των ματιών, θα χαρακτήριζα επιγραμματικά  την ταινία  του Vicente Aranda  JUANA LA LOCA/MAD  LOVE  (2001), με θέμα της  τη νεαρότατη βασίλισσα Αραγωνίας και Καστίλλης Ιωάννα, θυγατέρα της  θρυλικής Ισαβέλλας της Καθολικής (ναι, της κολλητής και συνομήλικης του Κολόμβου) και του Φραγκίσκου-Φερδινάνδου  ΙΙ της Αραγωνίας.

juana 3Η ταινία  του Aranda, παρόλο που  δεν είναι  εντελώς ακριβής ιστορικά (κάποιοι χαρακτήρες είναι επινοημένοι, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα  την υποτιθέμενη Μουσουλμάνα ερωμένη  του συζύγου της Ιωάννας  Φιλίππου  του Ωραίου, Αϊσα) , είναι  εξαίσια  από άποψη καλλιτεχνικής  διεύθυνσης, και με την έξοχη Pilar Lopez de Ayala στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Με 3 βραβεία Goya  στις  αποσκευές της  (καλύτερης ηθοποιού, καλύτερων κοστουμιών και μακιγιάζ), μαγεύει  τον θεατή  με τα πανέμορφα  πλάνα της που θυμίζουν  πίνακες ζωγραφικής των F.Ortiz, E. Martinez, F.C.Cowper  και E.A.Abbey. Για παράδειγμα, το πλάνο του θανάτου της βασίλισσας Ισαβέλας, είναι  αναπαραγωγή του υπέροχου πίνακα του E.Martinez, με τη διαφορά ότι  ενώ ο πίνακας  παρουσιάζει τον Φερδινάνδο να θρηνεί, έχοντας στο πλευρό του την Ιωάννα, στη συγκεκριμένη σκηνή  η Ιωάννα απουσιάζει  απ΄το συμβάν επειδή  βρισκόταν  ήδη παντρεμένη στη Φλάνδρα.

Juanna 13

juana 2Με ωραιότατη φωτογραφία και μουσική, πανέμορφο πρωταγωνιστικό  δίδυμο  των Lopez-Liotti  που υποδύονται  το ζεύγος  των νεότατων μοναρχών, η ταινία  του Aranda  σκιαγραφεί  το πορτραίτο  μιας  ερωτευμένης  γυναίκας-μονάρχη, παθιασμένης με τον σύζυγό της, παραδομένη  στη λατρεία της  γι αυτόν, και πως  αλλιώς, όταν  ο σύζυγός της ήταν  ο ομορφάντρας Φίλιππος ο Ωραίος-Δούκας των Αψβούργων (υπέροχη φιγούρα ο  Danielle Liotti). H Lopez με το εκφραστικότατο  προσωπάκι και την παθιασμένη ερμηνεία της, είναι πλήρως ενταγμένη στο ρόλο και  κατορθώνει να μεταδώσει την άφατη, σαρκοβόρα απελπισία  του ανθρώπου που αγαπάει/θέλει/ποθεί,  περισσότερο απ΄τον  απ΄ τον αποδέκτη αυτών των αισθημάτων. Η πανέμορφη, σαν προ-Ραφαηλιτική φιγούρα  Ιωάννα, επιφορτισμένη με το καθήκον του μονάρχη μετά το θάνατο της μητέρας της, είναι  τρελή από έρωτα  για τον, όπως  απεικονίζεται στην ταινία, μουρντάρη, γοητευτικό και πανέμορφο σύζυγό της. Ο ανοικονόμητος  έρωτας  της Ιωάννας,  τρομάζει τον  Φίλιππο ο οποίος ήδη  την αποκαλεί τρελή, της επισημαίνει  ότι η συμπεριφορά της, δημιουργεί  σχόλια κ.λ.π.

Juana 5

Η Lopez  με την αισθαντική ερμηνεία της, αποτελεί  τον κορμό αυτής της ταινίας-εικαστικού κομψοτεχνήματος, και δίνει σάρκα και οστά  σε μία ερωτοχτυπημένη γυναίκα που δεν χόρταινε τον σύζυγό της. Η  θλιβερή  “μοίρα” του τρελού από έρωτα  ανθρώπου που συνειδητοποιεί  κάθε στιγμή ότι  κανείς  δε μπορεί να τον λυτρώσει απ΄τον παιδεμό του.

Juana 7Το αξιοσημείωτο  μ’ αυτή την ταινία, πέραν της αισθητικής  υπεροχής της, είναι  ότι μας παρουσιάζει  μια ερωτόκριτη  βασίλισσα , απολύτως  στα καλά της όμως. Ερωτευμένη μεν, αλλά  σε καμιά περίπτωση  τρελή, όπως  βόλευε τον πατέρα της, το σύζυγό της και τον γιο της  κατόπιν, να  υποστηρίζουν, και η οποία έπεσε θύμα πολιτικών μηχανοραφιών με αποτέλεσμα τον εγκλεισμό μέχρι τον θάνατό της  74 ετών, στο κάστρο της Τορδεσίγιας  με την αιτιολογία ότι ήταν τρελή και ανίκανη ως εκ τούτου να κυβερνήσει (Η Ιωάννα ήταν ένα χρόνο μικρότερη απ΄τον Φίλιππο ο οποίος πέθανε στα 28 του χρόνια, κι εκείνη απ΄τα 27 της ήδη, μετά το θάνατό του, εγκλείστηκε στο κάστρο).

daniele2

Hjuana 9 ταινία του Aranda αναβιώνει  μοναδικά  την Ισπανία του 15ου αιώνα και δίνει την ευκαιρία στους Lopez-Liotti   να ενσαρκώσουν  αλησμόνητα το μοιραίο ζεύγος- αποτελούν ένα απ΄τα πιό όμορφα ζευγάρια  της μεγάλης οθόνης που έχω δεί. Η ταινία  δυστυχώς  δεν έχει κυκλοφορήσει στην Ελλάδα- ούτε στις αίθουσες , ούτε στο βίντεο- παρότι είναι διαθέσιμη σε dvd.

juana 10

JUana 4Στον Μάκη

Κατερίνα Καρά

Την πρώτη ταινία την είδε πριν πολλά χρόνια σε συνοικιακό σινεμά. Τραυματική εμπειρία... Επική η ταινία. Από τότε δηλώνει ανερυθριάστως ότι οι ταινίες (όπως και τα βιβλία) την έχουν πάρει κανονικά στο λαιμό τους. Πιστεύει ότι το σινεμά, όπως και η Τέχνη γενικώς, ΔΕΝ θα πεθάνει ποτέ, επειδή η τρισάθλια πραγματικότητα ειρωνεύεται χοντρά τις προθέσεις και τα όνειρά μας... Άρα κάπως πρέπει να αποδίδεται δικαιοσύνη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *