ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Κάιρο Εμπιστευτικό (The Nile Hilton Incident)

the-nile-hilton-incident

three-half-popcorn

Η νύχτα όμως θέλει νουάρ και πάθος και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να περάσει από το The Nile Hilton Incident, ένα μοντέρνο πολιτικό νουάρ στις όχθες του Νείλου, ένα καυτό αστυνομικό θρίλερ στα χνάρια του σινεμά του Γαβρά που εξελίσσεται τις μέρες της εξέγερσης του 2011.

Βρισκόμαστε στο Κάιρο, λίγες μέρες πριν το ξέσπασμα της Αιγυπτιακής Επανάστασης. Ο Νορεντίν, αξιωματικός της αστυνομίας, διεφθαρμένος όπως όλοι του οι συνάδελφοι, καλείται στο ξενοδοχείο Χίλτον όπου μια νεαρή τραγουδίστρια έχει βρεθεί δολοφονημένη στο δωμάτιό της. Έγκλημα πάθους είναι η πρώτη εκτίμηση όμως σύντομα αποκαλύπτεται ότι ένας ζάπλουτος και ισχυρός πολιτικός του Προεδρικού περιβάλλοντος, είναι μπλεγμένος στην υπόθεση.  Ο Νορεντίν, σαν να ξυπνάει από ένα λήθαργο απραξίας και χρηματισμού, αποφασίζει να ερευνήσει σε βάθος την υπόθεση, ερχόμενος σε κατά μέτωπο σύγκρουση με το διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα που εκπροσωπεί ο θείος του-επικεφαλής της Αστυνομίας του Καϊρου-αλλά και με τον ίδιο του τον εαυτό. Στο βάθος η Πλατεία Ταχρίρ «βράζει»…

Με ήρωα ένα διεφθαρμένο αστυνομικό (όχι ότι υπάρχουν και καθαροί στην Αίγυπτο της εποχής) που προσπαθεί να διαλευκάνει ένα έγκλημα πάθους στο οποίο είναι αναμεμιγμένος ένας επιφανής πολιτικός παράγοντας, η ταινία του Ταρίκ Σαλέχ ζωγραφίζει μια, μουντή την ημέρα και απειλητική τη νύχτα, εικόνα ενός σύγχρονου Κάιρου που μοιάζει σαν την Καζαμπλάνκα του 40, τηρουμένων των πολιτικών αναλογιών.

Βασισμένη σε πραγματικά και δραματικά γεγονότα που προηγήθηκαν της εξέγερσης του 2011 η ταινία του Αιγύπτιου της διασποράς Ταρίκ Σαλέχ, είναι μια ατμοσφαιρική καταγραφή αιτίων και συμπτωμάτων της παρακμής μιας μεγάλης αλλά βαθιά διεφθαρμένης χώρας και της συνεπακόλουθης έκρηξης που παρέσυρε τα πάντα και που ακόμη βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ένας κόσμος κολασμένος, ένας ήρωας σκοτεινός και παθιασμένος, μια φαμ φατάλ ντίβα του αμανέ και ένα όργιο χρηματικής διαπλοκής και απάτης μέχρι το κόκκαλο σε μια κοινωνία που σέρνεται στην ανέχεια και την εκμετάλλευση από μια πανίσχυρη άρχουσα τάξη χωρίς φως στην άκρη του τούνελ.

Ο πανύψηλος Σουηδός σταρ λιβανέζικης καταγωγής Φαρές Φαρές (γνωστό από το Κοινόβιο αλλά και το Rogue One) με τη χαρακτηριστική τεράστια μύτη του, υποδύεται έναν διεφθαρμένο μπάτσο του Καϊρου που ξεκινώντας μια τυπική αστυνομική έρευνα για φόνο, βυθίζεται σταδιακά σε ένα παράλληλο μυστικό σύμπαν πλούτου και πολιτικής δύναμης, ένα σύμπαν που κινεί από το παρασκήνιο τα νήματα της εξουσίας και φροντίζει να πλουτίζει ακατάπαυστα και αχόρταγα, εξουδετερώνοντας κάθε τι που μπορεί να απειλήσει την κυριαρχία του.

Ο διεφθαρμένος μπάτσος αντιμέτωπος με ολόκληρο σύστημα και χτυπημένος από έρωτα (εδώ μπαίνει η απαραίτητη φαμ φατάλ) συνειδητοποιεί την ασημαντότητά του και επιχειρεί (μάταια;) να αντιδράσει στη σήψη. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Νικητής; Θα τον δείξει η Ιστορία.

Μια ταινία λοιπόν πάνω στη σύγκρουση παρελθόντος και παρόντος που οι πληγές τις οποίες καταγράφει κάθε άλλο παρά έχουν κλείσει. Χαρακτηριστικά αναφέρει ο ίδιος ο σκηνοθέτης «…Τρεις μέρες πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, η Αιγυπτιακή Κρατική Ασφάλεια μας έκλεισε. Χρειάστηκε να μεταφέρουμε την παραγωγή στην Καζαμπλάνκα». Αυτή η μεταφορά ωφέλησε ίσως περισσότερο την ταινία αφού την εμπλούτισε με την αύρα της θρυλικής πόλης του Μαγκρέμπ.

Η ταινία τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής για καλύτερη ξένη ταινία στο Sundance.

Play it again Noredin!

(το κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε στο grandmagazine)

Τάσος Ντερτιλής

The past is a foreign country... they did things differently there. Γι'αυτό ας το αφήσουμε ήσυχο κι ας ασχοληθούμε με το παρόν. Το παρόν λοιπόν είναι χτισμένο με κινηματογραφικές εικόνες, με χιλιάδες ταινίες, με οθόνες και όνειρα. Κλειδώστε με εκεί μέσα και εγώ θα ανοίξω ένα παράθυρο να αγναντεύω το μέλλον. The future now...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *