ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Love & Mercy

3popcorn

love and mercy 007

Πέρα από τα φαινομενικά «ελαφρά» τραγουδάκια που ερμήνευαν οι Beach Boys στη δεκαετία του 1960, βρίσκεται μία υπερβολικά ενδιαφέρουσα ιστορία με επίκεντρο τον Μπράιαν Γουίλσον, την «ψυχή» και το ταλέντο του συγκροτήματος.

love and mercy 006Οι Beach Boys ξεκίνησαν την κοινή τους πορεία στο Χόθορν της Καλιφόρνια, το 1961. Αποτελούνταν από τρία αδέλφια, τους Μπράιαν, Ντένις και Καρλ Ουίλσον, καθώς και τον ξάδελφό τους και έναν φίλο τους. Αφού έγιναν γνωστοί με τη μουσική των σέρφερ, στράφηκαν σε διαφορετικά μουσικά μονοπάτια, κυρίως υποκινούμενοι από τις αναζητήσεις του Μπράιαν Γουίλσον.

love and mercy 004Η ταινία χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο παρακολουθεί το συγκρότημα μετά την πρώτη του μεγάλη επιτυχία, την εποχή που ο Μπράιαν συνέθετε το Good Vibrations, ενώ το δεύτερο εκτυλίσσεται αρκετά χρόνια μετά, όταν ένας υπερβολικά βασανισμένος Μπράιαν συναντά μια πωλήτρια αυτοκινήτων, την οποία ερωτεύεται.

Βλέποντας το Love & Mercy θυμήθηκα το I’ m not there (2007) για τον Ντίλαν, κυρίως εξαιτίας του τρικ που χρησιμοποιεί να δώσει τον ίδιο ρόλο σε τρεις διαφορετικούς ηθοποιούς: Πολ Ντάνο και Τζον Κιούζακ ερμηνεύουν τον Γουίλσον σε μικρότερη και σε μεγαλύτερη ηλικία, ενώ σε ορισμένες σκηνές έχουμε και την εμφάνιση του Μπράιαν – παιδιού. Η αναφορά στην ταινία του Τοντ Χέινς δεν είναι τυχαία: ο Όρεν Μόβερεν που έχει γράψει το σενάριο ήταν συν-σεναριογράφος του I’m not there.

love and mercy 002Ο Μπράιαν Γουίλσον υπήρξε ένας ιδιαίτερα βασανισμένος άνθρωπος. Η σχέση του με τον βίαιο πατέρα του, η ανάγκη του να κάνει πρωτοποριακά πράγματα, ο εθισμός του στα ναρκωτικά και τα σοβαρά ψυχολογικά του προβλήματα είναι όλα ζητήματα που θίγονται στην ταινία.

Την εποχή της έντονης δημιουργικότητας του Μπράιαν, αντίπαλος είναι μόνο ο εαυτό του, οι εμμονές του και η ίδια η εποχή που τον ωθεί σε εθισμούς. Χρόνια μετά, αποτελεί μια σκιά του εαυτού του. Ένας ψυχολόγος που τον βοήθησε να σταθεί στα πόδια του, τον εκμεταλλεύεται επιλέγοντας ποιους θα δει και τι θα κάνει, ακόμα και τι θα φάει.

love and mercy 003Οι Πολ Ντάνο  και Τζον Κιούζακ προσπαθούν μάλλον να ερμηνεύσουν διαφορετικές πτυχές του ίδιου ανθρώπου και όχι να μιμηθούν ο ένας τον άλλο -προς τιμήν τους. Ο Ντάνο με αρκετά περιττά κιλά δείχνει δείγματα της ιδιοφυίας του ως ηθοποιού, ενώ η ταινία είναι μια επιστροφή του Κιούζακ στις καλές στιγμές και τις καλές ερμηνείες. Είναι εύθραυστος, ευαίσθητος, αλλά δεν μετατρέπεται σε καρικατούρα. Αυτό το τελευταίο δυστυχώς δεν ισχύει για άλλους χαρακτήρες της ταινίας, όπως του ψυχιάτρου Λάντις που τον ερμηνεύει ο Πολ Τζιαμάτι. Σύντομα ο Τζιαμάτι περνά στο ψυχωσικό, ένας ρόλος που ερμηνεύει καλά, αλλά υπερβολικά συχνά.

love and mercy 001Η ταινία δίνει το βάρος της στον κεντρικό χαρακτήρα και σε αυτό το σημείο έχει την τύχη να διαθέτει δύο ιδιαίτερα ευαίσθητους ηθοποιούς, ικανούς να μεταφέρουν στον θεατή τις λεπτές αποχρώσεις και σκέψεις αυτού του σύνθετου χαρακτήρα. Αφήνει δυστυχώς στην άκρη τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία  -τα άλλα μέλη του συγκροτήματος είναι μάλλον κομπάρσοι, ενώ δεν βλέπουμε την ιδιαίτερα σκοτεινή περίοδο της ζωής του όπου ήταν χαμένος στα ναρκωτικά ή καθηλωμένος στο κρεβάτι, ενώ δεν βλέπουμε και το πως ο ψυχίατρός του έφτασε να τον εξουσιάζει τόσο πολύ. O σκηνοθέτης Μπιλ Πόλαντ (περισσότερο γνωστός ως παραγωγός ταινιών όπως το Brokeback Mountain και το 12 Χρόνια Σκλάβος) επιλέγει να δείξει ελάχιστα τη σχέση του Λάντις με τον Ουίλσον. Αντ’ αυτού επιλέγει να δείξει τη σύγκρουση μεταξύ της Μελίντα Λεντμπέτερ (Ελίζαμπεθ Μπανκς) και του Λάντις. Παρ’ όλο που η Μπανκς στέκεται καλά στον ρόλο της, ο θεατής αισθάνεται μια υπερβολικά «εύκολη» επίλυση του δράματος του Ουίλσον.

Τελικά να τη δω;

Καλοκαίρι, Beach Boys, αλλά και μια πολυεπίπεδη προσωπικότητα συνθέτουν μία επιλογή ιδανική για καλοκαίρι. Η επιλογή μας για αυτή την εβδομάδα.

Fun trivia:

  • Ο Μπράιαν Γουίλσον δήλωσε ότι βλέποντας την ταινία και παρακολουθώντας τον Πολ  Τζιαμάτι στον ρόλο του Λάντις ένιωσε ότι ο Τζιμάτι ήταν ο Λάντις και τον κατέλαβε ένα αίσθημα πανικού.
  • Την περίοδο που ο Λάντις είχε τον έλεγχο της ζωής του Γουίλσον, ήθελε να μεταφερθεί στο σινεμά η ζωή του μουσικού των Beach Boys με πρωταγωνιστές τους Γουίλιαμ Χαρτ και Ρίτσαρντ Ντρέιφους. Αργότερα, σχεδιαζόταν άλλη μία βιογραφία του Γουίλσον με τον Τζες Μπρίτζες στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *