Σαββατιάτικες Προβολές

Σαββατιάτικες Προβολές: Υπόθεση Νοτόριους

Annex - Grant, Cary (Notorious)_09Αυτήν την εβδομάδα, πέρα από τους θανάτους δύο μεγάλων αστεριών του Χόλιγουντ, το γεγονός ήταν ο 115ος εορτασμός της γέννησης του άρχοντα του ψυχολογικού θρίλερ και του σασπένς Άλφρεντ Χίτσκοκ. Για να συνεισφέρουμε και εμείς στον φόρο τιμής σε ένα από τους τιτάνες της 7ης τέχνης που διαμόρφωσε την κινηματογραφική γλώσσα, αποφασίσαμε να σας προτρέψουμε να δείτε ένα από τα πιο όμορφα μείγματα ιστοριών αγάπης και κατασκοπίας με πρωταγωνιστές ένα από τα πιο όμορφα ζευγάρια που έχουμε δει ποτέ στην κινηματογραφική οθόνη. Πρόκειται για τους Ίνγκριντ Μπέργκμαν και Κάρι Γκράντ στο αριστουργηματικό Υπόθεση Νοτόριους. Ο εκλεκτός ηθοποιός Κλόντ Ρέινς ερμηνεύει τον κακό της υπόθεσης και η Λεοπολντίν Κονσταντίν την δαιμόνια μητέρα του. Να σημειώσουμε ότι ο εκλεκτός Έλληνας ηθοποιός Αλέξης Μινωτής ερμηνεύει έναν από τους κακούς της υπόθεσης.

>>Διαβάστε το αφιέρωμα μας στον άρχοντα της αγωνίας 

Annex - Grant, Cary (Notorious)_06H Αλίσια Χάμπερμαν, κόρη ενός καταδικασμένου Ναζί κατασκόπου, στρατολογείται από τον Αμερικανό πράκτορα Τ Ρ Ντέβλιν με την αποστολή να σαγηνεύσει και να παντρευτεί τον Άλεξ Σεμπάστιαν, φίλο του πατέρα της και αρχηγό μιας ομάδας εθνικοσοσιαλιστών. Οι αρχές υποπτεύονται την ομάδα για εμπόριο ουρανίου και άλλες ανατρεπτικές δραστηριότητες και πιστεύουν ότι ο γάμος της Αλίσια θα τους δώσει την ευκαιρία να έχουν μια άμεση πρόσβαση στις δραστηριότητες των ναζιστών. Η αποστολή πετυχαίνει αλλά ο Ντέβλιν καταλαβαίνει ότι έχει ερωτευτεί την Αλίσια και θα κάνει τα πάντα για να πείσει τους υπευθύνους ότι δεν είναι κατάλληλη για την αποστολή. Ο Σεμπαστίαν, ,όμως έχει καταλάβει ότι η Αλίσια είναι κατάσκοπος και με την προτροπή της μητέρας του αποφασίζει να την δηλητηριάσει σιγά σιγά. Ο Ντέβλιν, παλεύοντας ενάντια στην ιεραρχία του, θα προσπαθήσει να σώσει την αγαπημένη του από τα δολοφονικά σχέδια του συζύγου της.

notoriousH ταινία αυτή είναι η πιο κομψή έκφραση του οπτικού στύλ του σκηνοθέτη καθώς περιέχει ορισμένα από τα πιο ευρηματικά πλάνα της καριέρας του Χίτσκοκ όπως τα πολύ κοντινά πλάνα στο ποτήρι με το παυσίπονο και στην κούπα του καφέ που περιέχει το δηλητήριο. Το πιο όμορφο πλάνο είναι ένα  μονοπλάνο όπου η κάμερα, που είναι πάνω σε γερανό, ξεκινάει από την κορυφή της μεγάλης σκάλας  στην έπαυλη των Σεμπάστιαν για να καταλήξει σε ένα κοντινό πλάνο στο χέρι της Αλίσια που κρατάει το κλειδί της κάβας. Δεν πρέπει να ξεχάσουμε όμως και το πανέξυπνο τρόπο με τον οποίο ο σκηνοθέτης περιγέλασε τους κανόνες της επιτροπής λογοκρισίας που δεν επέτρεπε να δείχνουν ένα ζευγάρι στην οθόνη να φιλιέται πάνω από τρία δευτερόλεπτα. Η σκηνή ξεκινάει με ένα εναγκαλισμό στο μπαλκόνι με θέα την πόλη του Ρίο, συνεχίζεται με μια τηλεφωνική κλήση και μια συζήτηση για το μενού του δείπνου και τελειώνει με τον αποχωρισμό του ζευγαριού μπροστά στην πόρτα του δωματίου. Με όλες τις ενδιάμεσες διακοπές φτάνουμε σε ένα φιλί τριών λεπτών που είναι πολύ πιο όμορφο από το να δείχνουμε ένα ζευγάρι να φιλιέται συνεχώς επί τρία λεπτά.

notorious-1946-6Το σενάριο του Χέστ είναι πανέξυπνο σε ότι αφορά την σύγκριση των δύο αντρών καθώς ξεφεύγει από τον μανιχαϊσμό των χολιγουντιανών σεναρίων. Ο Σεμπάστιαν είναι πιο μικρόσωμος, πιο κομψός και πιο ευάλωτος καθώς χειραγωγείται από την κυριαρχική μητέρα του ενώ ο Ντέβλιν είναι ψηλός, επιβλητικός, απότομος στην συμπεριφορά και φιλύποπτος. Η διαφορά μεταξύ των δύο αντρών που ερωτεύονται την ίδια γυναίκα, που είναι και το πρότυπο της καθαρής ηρωίδας του κινηματογράφου, η οποία για να αποδείξει την αγάπη της στον ένα θα παντρευτεί τον άλλο. Αυτή η αμφισημία των σχέσεων δίνει στην πλοκή μια τόσο συναρπαστική υφή που δεν μας εκπλήσσει το απλό αλλά γεμάτο ένταση τέλος της. Οι Κάρι Γκράντ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν είναι ένα από τα πιο πολύπλοκα και πιο όμορφα ζευγάρια που έχουμε δει στην μεγάλη οθόνη. Η Μπέργκμαν συνδυάζει την ευγένεια και έναν αχαλίνωτο ερωτισμό που την κάνει την ιδανική ηρωίδα για μια ταινία του Χίτσκοκ και ο Κάρι Γκράντ κατορθώνει να δώσει σάρκα και οστά σε ένα διφορούμενο χαρακτήρα που είναι γεμάτος αντιθέσεις δίνοντας μια από τις πιο δυνατές ερμηνείες του. Καλή σας θέαση.

Κωνσταντίνος Σκαρμούτσος

Παρά το γαλλικό μου ψευδώνυμο που είναι και το φιλμικό alter ego του Francois Truffaut, γεννήθηκα στην Αλεξανδρούπολη στης οποίας τους κινηματογράφους είχα τις πρώτες επαφές με τον κινηματογράφο. Από τη μια «Ο πόλεμος των άστρων» και από την άλλη ο «Τοίχος» του Γιλμάζ Γκιουνέι συνέστησαν το δίπολο πού με κυνηγάει. Τα άστρα του Χόλιγουντ και τα διακριτικά φώτα του cinéma d’auteur με οδήγησαν στην Γαλλία όπου ανδρώθηκα στην κινηματογραφική σκέψη. Τι μ’αρέσει; Απλό: όλες οι καλές ταινίες από όλα τα είδη εκτός από τις ρομαντικές κομεντί. Ιδιαίτερη προτίμηση σε ευρωπαïκό, ανεξάρτητο αμερικάνικο και ασιατικό κινηματογράφο. Κλείνω εδώ γιατί ως γνήσιος λάτρης του γαλλικού νέου κύματος μου αρέσει να μιλάω με τις ώρες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *