ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Παζολίνι (Pasolini)

two-half-popcorn

pasolini 2014 003

Μια καλειδοσκοπική ματιά στην τελευταία μέρα του σπουδαίου ιταλού σκηνοθέτη, Παζολίνι, το 1975.

O σκηνοθέτης Αμπέλ Φερράρα, μετά το Welcome to N.Y. με τον Ντεπαρτιέ να ενσαρκώνει «σιωπηρά» τον Στρος-Καν, καταπιάνεται με τον εμβληματικό ιταλό σκηνοθέτη, Πιερ Πάολο Παζολίνι. Τον ρόλο αναλαμβάνει ο Γουίλεμ Νταφόε και η ιστορία εκτυλίσσεται στην υποτιθέμενη τελευταία ημέρα της ζωής του σκηνοθέτη.

pasolini 2014 001Αποτυπώνει την εποχή και όσες θεωρητικές απόψεις του σκηνοθέτη για τη ζωή, την πολιτική και την τέχνη μπορεί να χωρέσει, καθώς και λιγοστά φλασμπάκ από άλλες ημέρες της ζωής του Παζολίνι. Δεν λείπουν οι σκηνές οργίων, όπως τα σουρεαλιστικά κομμάτια αμφότερα σημεία αναφοράς του Παζολίνι. Το σκοτεινό τελευταίο μέρος, όμως είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στις τελευταίες ώρες του δημιουργού. Η δολοφονία παρουσιάζει ακόμα και σήμερα ενδιαφέρον, μιας που έγινε στην παραλία της Όστια, λίγο έξω από τη Ρώμη, σημείο που αναφέρεται συχνά στα μυθιστορήματα του Παζολίνι. Ενώ αρχικά για το θάνατο φαινόταν να είχε ομολογήσει ένας νεαρός, τριάντα χρόνια μετά, το 2005 απέσυρε την ομολογία του και υποστήριξε ότι άγνωστοι δολοφόνησαν τον Παζολίνι και ότι δέχθηκε απειλές και πιέσεις για την πρώτη του κατάθεση. Η ταινία καταναλώνει χρόνο στο γεγονός, συμπεριλαμβάνει και τα νέα στοιχεία, χωρίς όμως να ρίξει περισσότερο φως.

pasolini 2014 000Ο Παζολίνι, μεγάλος σκηνοθέτης, συγγραφέας, ηθοποιός, ποιητής και σεναριογράφος, παρουσιάζεται ως ένας καλλιτέχνης που προτιμούσε να τον αποκαλούν συγγραφέα, που σόκαρε όσο και ενέπνευσε, αναγνωρίστηκε, αλλά τελικά δολοφονήθηκε επειδή ήταν ομοφυλόφιλος. Όλο αυτό συχνά μοιάζει μια διάλεξη ή ξαφνική λογοδιάρροια, άλλοτε απλά ως μία συνέντευξη βγαλμένη από το αρχείο ενός παλιού ντοκιμαντέρ. Το κύριο δημιούργημα στο οποίο εστιάζει ο Φερράρα, το Salò, 120 Μέρες στα Σόδομα, είναι σίγουρα το πιο αναγνωρίσιμο έργο του Παζολίνι. Ο Νταφόε έχει το ατού της φυσικής εξωτερικής ομοιότητας με τον ιταλό, ιδίως με την προσθήκη των γυαλιών με τον μαύρο σκελετό (μόδα που εδραίωσε ο Αριστοτέλης Ωνάσσης). Υπάρχουν στιγμές που ο Νταφόε είναι πολύ καλός, είναι δυνατός και στο αφηγηματικό κομμάτι, σε στιγμές όμως μοιάζει «παγωμένος» και φανερά απών, σαν να ξεχνά τον ρόλο του.

Ο σκηνοθέτης του Welcome to N.Y. συνεχίζει το μπερδεμένο παιχνίδι, μπλέκοντας ιταλικά, γαλλικά και αγγλικά, γεγονός που τον χαρακτηρίζει στις τελευταίες του ταινίες, αλλά δεν βοηθά την ταινία.

soccer balls 001

Ενδιαφέρον το σημείο της αλάνας, με την μπάλα ποδοσφαίρου. Ο Φερράρα αναβίωσε μια μικρή αλάνα στην Ιταλία, την περίοδο (αρχές ’70) που έχει πρωτοκάνει την εμφάνιση της η ασπρόμαυρη έκδοση της «στρογγυλής θεάς», αφήνοντας πίσω την προηγούμενη και βαρύτερη έκδοση της με τα κορδώνια, χωρίς την προσθήκη της βαλβίδα ασφαλείας.

Τελικά να τη δώ; Σε ένα έργο που τιτλοφορείται με το όνομα ενός δημιουργού, θα περίμενε κανείς πολύ περισσότερα από ένα γρήγορο πασάλειμμα. Σίγουρα αγγίζει κάποιες από τις πτυχές που θέλει να συμπεριλάβει, αλλά δεν καταφέρνει να καλύψει πλήρως κανέναν από τους τομείς αυτούς.

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *