Αφιερώματα

Οι κινηματογραφικές γυναίκες του Γούντι Άλεν

«Πολλοί με κατηγορούν για ναρκισσισμό, άλλοι υποστηρίζουν πως τα έχω με την εβραϊκή καταγωγή μου. Αλλά ελάχιστοι έχουν αμφισβητήσει την ικανότητά μου να δημιουργώ ενδιαφέρουσες γυναίκες» Γούντι Άλεν.

Μπορεί ο ιδιοφυής σκηνοθέτης να αποκαλύπτει τις ανδρικές νευρώσεις όπως κανένας άλλος, ωστόσο, έχει την απίστευτη δυνατότητα να γράφει υπέροχους γυναικείους χαρακτήρες. Άλλοτε μελαγχολικούς, άλλοτε δυναμικούς, άλλοτε αδύναμους, άλλοτε ονειροπόλους. Ο Γούντι Άλεν είναι ο σκηνοθέτης που εισήγαγε την έννοια του Sex And the City πολύ πριν η Κάρι και η παρέα της αρχίσουν τις τσάρκες τους στη Νέα Υόρκη.

Μία γυναίκα μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνη για την προσοχή που ο Γούντι Άλεν άρχισε να δείχνει στους γυναικείους χαρακτήρες. Η κάποτε σύντροφός του, Ντάιαν Κίτον. «Τη θαύμαζα τόσο πολύ και ως ηθοποιό και ως άνθρωπο, ώστε άρχισα να αναζητώ και τη γυναικεία πλευρά των ιστοριών μου. Και η αλήθεια είναι πως νιώθω πολύ πιο άνετα όταν “δημιουργώ” γυναίκες» θα έλεγε ο Άλεν.

Oι cinepivates επέλεξαν πέντε μόνο από τις κινηματογραφικές γυναίκες του Γούντι και επιλέγουν κυρίως αυτές που ο σκηνοθέτης μετέτρεψε σε πρωταγωνίστριές του (με εξαίρεση την Τρέισι του Manhattan).

Annie Hall (Νευρικός Εραστής)

Πώς θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Ο Γούντι Άλεν έγραψε τον χαρακτήρα της Άνι Χολ βασισμένος στη Ντάιαν Κίτον και θέλοντας την Ντάιαν Κίτον να τον παίξει (αρχικά ο χαρακτήρας επρόκειτο να ονομάζεται Ντάιαν Ανι Χολ). Εκείνη απάντησε, χαρίζοντάς μας μία από τις καλύτερες γυναικείες ερμηνείες που έχουμε δει στην οθόνη. Η Ντάιαν Κίτον δεν φοβάται να φορέσει στο μανίκι της τις αδυναμίες του χαρακτήρα της, να φτιάξει μια γυναίκα-πραγματικό πρόσωπο με ιδιοσυγκρασίες, κάνοντας φανερή τη δυναμική της προσωπικότητα και την εξυπνάδα της. Όχι άδικα, χάρισε στην ταινία τον τίτλο της (αν και οι Έλληνες διανομείς επέλεξαν να ρίξουν το βάρος στον… νευρικό πρωταγωνιστή).

Τρέισι (Μανχάταν)

Πρόκειται για μία από τις πολλές νεαρές ενζενί που θα έπαιζαν δίπλα στον Γούντι Άλεν στη διάρκεια της καριέρας του (Σκάρλετ Γιόχανσον). Ωστόσο, η Μάριελ Χέμινγουεϊ δεν υποκύπτει στα κλισέ του χαρακτήρα της 17χρονης με ζητήματα με τον μπαμπά που επιλέγει να κάνει σχέση με έναν 42χρονο. Στη σκηνή που φεύγει για Αγγλία, ο τρόπος που μιλάει στον Άιζακ είναι σχεδόν σπαρακτικός. «Θα έπρεπε να έχεις μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους ανθρώπους» του λέει, δίνοντας ένα μάθημα σε έναν πολύ μεγαλύτερό της, αλλά λιγότερο σοφό της άνδρα.

Σεσίλια (Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου)

Η Σεσίλια (Μία Φάροου) είναι ένα πλάσμα ονειροπόλο και αδύναμο. Ορισμένοι θα έλεγαν και σαχλό. Γιατί πώς αλλιώς να χαρακτηρίσει κανείς μια γυναίκα που βρίσκει καταφύγιο στην αγκαλιά του αγαπημένου της ηθοποιού, όταν εκείνος βγαίνει από την οθόνη. Και όμως. Η Σεσίλια δεν είναι ούτε σαχλή, ούτε χαζή. Πιστεύει αθεράπευτα στις ψευδαισθήσεις που μπορούν να της χαρίσουν οι εικόνες, πιστεύει ότι το σινεμά μπορεί να αλλάξει μια βαλτωμένη ζωή, πιστεύει ότι το όνειρο έχει θέση στον ρεαλισμό. Και διαψεύδεται πανηγυρικά. Αλλά δεν έχει σημασία. Γιατί και ποιος άνθρωπος δεν έχει εμπιστευτεί κάποια στιγμή φρούδες ελπίδες; Και ποιος άνθρωπος δεν έχει βρει καταφύγιο στις ψευδαισθήσεις;

Μαρία Έλενα (Βίκυ, Κριστίνα, Μπαρτσελόνα)

Στο Vicky, Christina, Barcelona η Πενέλοπε Κρουθ δεν ερμηνεύει ούτε τη Βίκυ, ούτε την Κριστίνα του τίτλου. Η μούσα του Αλμοδοβάρ ερμηνεύει την Μαρία Έλενα, το παθιασμένο θηλυκό με το οποίο διατηρεί σχέση ο Χαβιέ Μπαρδέμ, πλάι στην άλλη μούσα… του Άλεν αυτή, την Σκάρλετ Γιόχανσον. Με ταμπεραμέντο ισάξιο της ισπανικής της καταγωγής, η Μαρία Έλενα του Γούντι Άλεν δεν κάνει συμβιβασμούς. Επιδίδεται σε εκρήξεις οργής απέναντι στον πρώην σύντροφό της –με τον οποίο είναι ακόμα ερωτευμένη- και αποφασίζει να επιδοθεί σε ένα τρίο, με την ελπίδα να επέλθει ισορροπία στη σχέση της μαζί του. Σίγουρα μία από τις πιο εκρηκτικές και ασυμβίβαστες ηρωίδες του έργου του Άλεν.

Η Χάνα (και οι αδελφές της)

Μόνο ο Γούντι θα μπορούσε να χειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τρεις γυναίκες ταυτόχρονα. Στην ταινία Η Χάνα και οι αδελφές της, ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης δίνει χώρο σε όλες να αναπνεύσουν. Τα ερωτικά σκιρτήματα, οι αδυναμίες, οι ζήλιες, αλλά και η αγάπη μεταξύ των τριών αδελφών (και μία εμφάνιση από την Κάρι Φίσερ στο ρόλο μιας φίλης τους). Φυσικά όταν έχεις τρεις ηθοποιούς όπως η Μπάρμπαρα Χέρσεϊ, η Μία Φάροου και η Ντάιαν Γουίστ δεν μπορείς να περιμένεις τίποτα κατώτερο από το τέλειο.

Και οι άλλες…

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Μια σκέψη για το “Οι κινηματογραφικές γυναίκες του Γούντι Άλεν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *