Ο Συγγραφέας (Un homme idéal)
Όταν το όνειρο να γίνεις συγγραφέας μετατρέπεται σε εφιάλτη. Ο Ματιέ θέλει απεγνωσμένα να γράψει ένα βιβλίο που θα τον κάνει διάσημο. Οι προσπάθειες του όμως το μόνο που έχουν ως αποτέλεσμα είναι γράμματα απόρριψης από τους εκδοτικούς οίκους. Και ενώ ζει σ’ ένα σπίτι γεμάτο βιβλία, δουλεύει ως μεταφορέας για να βγάλει τα προς το ζην. Στο σπίτι ενός ηλικιωμένου που πέθανε, ανακαλύπτει το ημερολόγιο του από τον πόλεμο στην Αλγερία και αποφασίζει ότι τελικά αυτό θα είναι το νέο του βιβλίο –ακριβώς αυτό όμως! Η αντιγραφή του ημερολογίου τον κάνει τελικά διάσημο συγγραφέα και φέρνει στην αγκαλιά του την Άλις, που ερωτεύτηκε από την πρώτη στιγμή που την είδε. Η λογοκλοπή δεν θα μείνει ατιμώρητη καθώς στην ζωή του Ματιέ εμφανίζεται κάποιος που ξέρει την πηγή της έμπνευσης του.
Ο Γιαν Γκοζλάν στην δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του ασχολείται με την δίψα ενός νεαρού να καταξιωθεί ως λογοτέχνης. Ο Ματιέ είναι απελπισμένος να γράψει ένα επιτυχημένο μυθιστόρημα χωρίς όμως να έχει το απαραίτητο ταλέντο. Η εμμονή του για καλλιτεχνική επιτυχία θα τον οδηγήσει σε μια πράξη κλοπής που προσωρινά και μόνο θα τον οδηγήσει στην ευτυχία που ονειρευόταν. Όταν θα πλησιάσει ο κίνδυνος της αποκάλυψης του μυστικού του Ματιέ, εκείνος δεν διστάζει να προβεί σε φόνο με στόχο να προστατεύσει όλα όσα κατέκτησε χωρίς να αξίζει.
Ο Πιερ Νινέ, που γνωρίσαμε ως Ιβ Σεν Λοράν, ενσαρκώνει τον Συγγραφέα και ταιριάζει απόλυτα σ’ έναν ήρωα που το μυαλό του συνεχώς σκαρφίζεται πως θα κρατηθεί ζωντανός στον ψεύτικο κόσμο που δημιούργησε. Η φυσιογνωμία του Νινέ είναι εκείνη που δίνει στον Ματιέ ψυχή, καθώς αντικατοπτρίζει έναν τύπο που και μισείς και λυπάσαι. Και ενώ η έναρξη της ταινίας φέρει κοινωνική χροιά καταλήγει σε θρίλερ όχι και τόσο πρωτότυπο. Οι αντιδράσεις του Ματιέ, αν και ακραίες, δεν είναι μη αναμενόμενες. Για την ακρίβεια γνωρίζει και ο θεατής ήδη ποια είναι η λύση σ’ αυτά τα προβλήματα. Η ηθική δεν έχει θέση στην θεματολογία της ταινίας καθώς η δόμηση του χαρακτήρα δεν σου δημιουργεί στιγμή κάποια αμφιβολία για τις επιλογές του. Δίπλα του στον ρόλο της συντρόφου και βασική αιτία των επιλογών του Ματιέ η Αν Ζιραρντό.
Ο Συγγραφέας δεν έχει ιδιαίτερη σεναριακή έμπνευση – όπως ακριβώς και ο ήρωας της ταινίας. Πρόκειται για ένα θέαμα που δεν θα βαρεθείς αλλά ούτε ακριβώς και θα απολαύσεις. Η προσεγμένη σκηνοθεσία και η δυνατή ερμηνεία του Ματιέ όμως ανεβάζουν το επίπεδο στην ταινία διαμορφώνοντας την ως μια αξιοπρεπή κινηματογραφική επιλογή. Εντάξει, αν θες και εσύ απεγνωσμένα να γίνεις συγγραφέας άστο καλύτερα μη σου μπουν ιδέες!