ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Ποιος σώζει ποιον

two-half-popcorn

whos-saving-whom-002Με την οικονομική κρίση να αποτελεί το μείζον θέμα των τελευταίων ετών –όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για την Ευρώπη και για όλο τον πλανήτη- είναι φυσικό να έχει αυξηθεί και το ενδιαφέρον των κινηματογραφιστών για όσα συμβαίνουν γύρω μας.

Οι Λέσλι Φράνκε και Χέρντολορ Λόρεντς καταπιάνονται και εκείνοι με το θέμα και εργάζονται πάνω σε δύο άξονες: ο πρώτος άξονας αφορά τα «ψυχρά» στοιχεία, τις πολιτικές τραπεζών, αλλά και κυβερνήσεων που αποφασίζουν να διασώσουν τις τράπεζες εις βάρος των φορολογούμενων.

Ο δεύτερος άξονας είναι το ανθρώπινο πλευρό της κρίσης: οι εξώσεις, η ανεργία, η φτώχεια.

Για το σκοπό αυτό ταξιδεύουν σε διάφορες χώρες (Ισλανδία, Ιρλανδία, Ελλάδα, Ισπανία, ΗΠΑ, Γερμανία), παρατηρώντας την πορεία της κρίσης και τον τρόπο αντιμετώπισής της σε κάθε περιοχή.

Ένα ντοκιμαντέρ τέτοιου βεληνεκούς «απλώνεται» σε πολλά θέματα και φυσικό είναι να μην τα καταφέρνει σε όλα καλά. Δεν μπορεί παρά να σου έρθει στο μυαλό το βραβευμένο με Όσκαρ ντοκιμαντέρ του 2010, Inside Job. Παρουσιάζοντας με ψύχραιμο, απλό, κατανοητό τρόπο το τι συμβαίνει και γιατί (καθώς και το από πού ξεκίνησε) το ντοκιμαντέρ προσέφερε μία ολοκληρωμένη οπτική σε όλα αυτά που μας απασχολούν σήμερα πολύ έντονα.

whos-saving-whom-003

Η σύγκριση δεν είναι τυχαία. Το ντοκιμαντέρ των Φράνκε και Λόρεντς κάνει σχεδόν τις ίδιες διαδρομές και καταλήγει σε παρόμοια συμπεράσματα. Εκεί που κατά τη γνώμη μου χάνει το παιχνίδι είναι όταν προσπαθεί να παρουσιάσει με τρόπο κάπως μελό την ανθρωπιστική κρίση. Με το να δείχνεις μία οικογένεια να της κάνουν έξωση ή ένα κοινωνικό ιατρείο στην Ελλάδα της κρίσης, αφήνεις απέξω δεκάδες άλλα δράματα. Ποιο δράμα επιλέγεις να δείξεις και ποιο να αφήσεις;

Στο διεθνές κομμάτι, παρουσιάζεται μία πλήρης και εμπεριστατωμένη έρευνα με ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις τόσο από ανθρώπους που λαμβάνουν τις αποφάσεις, όσο και από απλούς πολίτες. Δεν προσφέρει κάτι καινούριο, σε όποιον έχει διαβάσει μερικά άρθρα ή έχει δει κάποιες εκπομπές, αλλά είναι μία αρκετά καλή και ολοκληρωμένη «επανάληψη» των όσων γνωρίζουμε.

whos-saving-whom

Όσον αφορά το ελληνικό κομμάτι, αυτό το βρήκα ελλιπές και αποσπασματικό. Το ότι είναι στρατευμένο μοιάζει λογικό και κατανοητό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία γυρίστηκε με την οικονομική βοήθεια πολιτών που θέλησαν να συνδράμουν οικονομικά στη δημιουργία της.

Τελικά να τη δω;

Εάν θέλετε να κατανοήσετε μερικούς από τους όρους που ακούτε γύρω σας, το Ποιος Σώζει Ποιον είναι μια καλή ευκαιρία να το πράξετε.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *