ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Πριν έρθεις εσύ (Me before you)

3popcorn

Η Λου, μια γλυκιά 26χρονη, έχει αφιερώσει την ζωή της στην οικονομική στήριξη της οικογένειας της. Όταν χάνει την δουλειά της ως σερβιτόρα σ’ ένα καφέ αποφασίζει να αναλάβει τη φροντίδα του Γουίλ, ενός νεαρού άνδρα με βλάβη στο νωτιαίο μυελό που παραμένει καθηλωμένος σε αναπηρικό καρότσι, μην έχοντας την ικανότητα να κινήσει τα άκρα του παρά μόνο τα δύο δάκτυλα του δεξιού του χεριού. Ο Γουίλ έχοντας απογοητευτεί από την ζωή που αναγκάζεται πλέον να υπομείνει, γοητεύεται από την νέα του συντροφιά που μπήκε αποφασιστικά στην καθημερινότητά του.unspecified6

Το μυθιστόρημα της  Τζότζο Μόις παίρνει κινηματογραφική σάρκα από την Θία Σάροκ, της οποίας αποτελεί και την πρώτη σκηνοθετική δουλειά. Στον ρόλο της Λου, η αγαπημένη από το Game of Thrones, Εμίλια Κλάρκ και στον ρόλο του πλούσιου Γουίλ, ο  Σαµ Κλάφλιν. Το Πριν έρθεις εσύ προσπαθεί να γίνει εκείνη η ερωτική ιστορία που θα ενώσει δύο διαφορετικούς κόσμους, όμως οι κόσμοι που επιλέγει να χρησιμοποιήσει – ειδικά στην περίπτωση του Γουίλ- είναι κάτι παραπάνω από μια δύσκολη κατάσταση. Από την μία, έχουμε την Λου μια νεαρή κοπέλα που μοιάζει ευτυχισμένη απλά και μόνο που ζει. Απολαμβάνει την κάθε στιγμή, αγνοεί την αδιάφορη προς εκείνη συμπεριφορά του συντρόφου της, την οικονομική εκμετάλλευση από την οικογένεια της και φυσικά έχει πάψει να ονειρεύεται για τον εαυτό της. Είναι όμως πάντα χαμογελαστή, πρόθυμη να βοηθήσει και της αρέσει να ντύνεται με πολύχρωμα ρούχα σε ιδιαίτερους συνδυασμούς. Από την άλλη ο Γουίλ, ένας πάμπλουτος νεαρός ο οποίος πριν το ατύχημα κατάφερε να γνωρίσει την όποια συγκίνηση μπορεί να προσφέρει η ζωή- ερωτεύτηκε παράφορα, έκανε ριψοκίνδυνα σπορ και πέτυχε επαγγελματικά. Όλα όμως ανήκουν στο παρελθόν, καθηλωμένος στην καρέκλα του ανίκανος να τρίψει ακόμα και το μάτι του, είναι συνεχώς δύστροπος και αγενής. Η Λου θέλοντας να αλλάξει την γνώμη του Γουίλ για την ζωή, αποφασίζει να του προσφέρει όσες περισσότερες δραστηριότητες μπορεί στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ένα ταξίδι στον Μαυρίκιο.

unspecified7Η ιστορία της Λου και του Γουίλ βασίζεται στην διαφορετικότητα όπως μπορεί αυτή να εκφραστεί, είτε πρόκειται για ταξική είτε αφορά την σωματική επάρκεια. Η ταινία καταφέρνει να σε παρασύρει σ’ ένα πολύ όμορφο ρομαντικό κλίμα, κυρίως λόγω της σκηνογραφίας (επαρχιακή Αγγλία, κάστρα, μοντέρνοι- μίνιμαλ εσωτερικοί χώροι, τεράστια παράθυρα με θέα, εξωτικά τοπία) αλλά και του χαρακτήρα της Λου. Η Εμίλια Κλάρκ πετυχαίνει στο να ενσαρκώσει ένα κορίτσι που φωτίζει το πρόσωπο του απλά και μόνο επειδή χαμογελάει- ευτυχώς βέβαια,  γιατί οι ελάχιστες σκηνές δράματος της ταινίας αποδεικνύουν ότι δεν είναι το ερμηνευτικό φόρτε της. Η μικροκαμωμένη Εμίλια ταιριάζει απόλυτα στην Λου και η δουλειά της ενδυματολόγου Τζιν Τέιλορ με τις ξεχωριστές επιλογές (λουλουδάτα παπούτσια, «μελισσάτο» καλσόν, πολύχρωμα φορέματα) προσθέτει την νότα που διαφοροποιεί τον χαρακτήρα της ηρωίδας από το οτιδήποτε το συνηθισμένο, που ξεκινά από το ντύσιμο αλλά αντικατοπτρίζει και έναν εσωτερικό κόσμο.unspecified4

Και ενώ όλο το ερμηνευτικό, σκηνοθετικό πλαίσιο μοιάζει να δένει σ’ ένα συγκινητικό αποτέλεσμα που θα οδηγήσει τους πιο ευαίσθητους σε μια δακρύβρεχτη παρακολούθηση υπάρχει και μια δεύτερη ανάγνωση της ιστορίας και αυτή αφορά τον Γουίλ.  Η ταινία συγκέντρωσε τις διαμαρτυρίες των ανθρώπων με αναπηρία, κυρίως λόγω του θέματος της ευθανασίας που προσπαθεί να διαχειριστεί. Το Πριν Έρθεις Εσύ δυστυχώς μειονεκτεί σε σχέση με προκατόχους του (Η θάλασσα μέσα μου, Η Επέλαση των βαρβάρων) που ασχολήθηκαν με το ίδιο ζήτημα κυρίως λόγω της ελαφρότητας της ερωτικής ιστορίας που το συνοδεύει. Το δικαίωμα στην ζωή και στον θάνατο είναι προσωπική υπόθεση και κάθε περίπτωση ευθανασίας λειτουργεί με νέους κανόνες που καθορίζονται από το άτομο που το αφορά.  Έτσι και το Πριν Έρθεις Εσύ, μπορεί να διχάσει αλλά είναι μια ακόμα ευκαιρία για να συζητήσουμε τις απόψεις μας για το δικαίωμα στην επιλογή βγαίνοντας από την αίθουσα.

 

Γιώτα Τσιορβά

Θυμάται τον εαυτό της να κλαίει επειδή η μαμά της δεν ήθελε να την πάει να δει το «Μπάμπι το Ελαφάκι»... Σκασίλα της για το ελαφάκι, σινεμά ήθελε να πάει… και ακόμα αυτό θέλει… να πηγαίνει σινεμά… να βλέπει ταινίες… με αδυναμία στα κινούμενα σχέδια (όσα χρόνια και αν περάσουν!) και μεγάλη της αμαρτία οι ταινίες με μεταφυσικούς πρωταγωνιστές (βαμπίρ, λυκανθρώπους, ζόμπι κτλ.). Παρ’όλα αυτά θα δει τα πάντα. Και σημαντική σημείωση: δεν έχει κοιμηθεί ποτέ σε ταινία, όσο κουρασμένη και αν είναι, όσο βαρετή και να είναι η ταινία. Αρκεί να είναι σινεμά… χόμπι, ανάγκη, εξάρτηση, έρωτας…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *