ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Στην Κορυφή του Κόσμου

three-half-popcorn

Στο αμήχανο διάστημα που χωρίζει την παιδική ηλικία από την εφηβεία, βρίσκεται το γαλλικό animation στην «Κορυφή του Κόσμου» του Ρεμί Τσαγιέ -το οποίο έφυγε και με βραβείο κοινού από το φημισμένο φεστιβάλ του Ανεσί.

long-way-north-0002

Η ταινία εκτυλίσσεται στην Ρωσική Αυτοκρατορία, όπου μία νεαρή αριστοκράτισσα είναι αποφασισμένη να βρει τον καπετάνιο παππού της, ο οποίος ξεκίνησε για ένα ταξίδι στον Βόρειο Πόλο και χάθηκε. Την ώρα που η τσαρική αυλή αμφισβητεί τη σημασία του παππού της και οι γονείς της εκφράζουν την δυσαρέσκειά τους για τη συμπεριφορά της κόρης τους και την απώλεια της φήμης της οικογένειας, η νεαρή Σάσα θα πραγματοποιήσει ένα ταξίδι γεμάτο δυσκολίες.

Δεν θα μπορούσα να περιγράψω το «Στην Κορυφή του Κόσμου» ως τίποτε άλλο από μία χορταστική περιπέτεια, από εκείνες που δεν βλέπουμε συχνά στην οθόνη. Από την Αγία Πετρούπολη του 1882 στις παγωμένες εκτάσεις του Βόρειου Πόλου, το Στην Κορυφή του Κόσμου είναι μία φεμινιστική εξερεύνηση και ταυτόχρονα μια ιστορία επιβίωσης. Η κεντρική ηρωίδα της ταινίας είναι αριστοκράτισσα -σε μια παραλλαγή των γνωστών πριγκιπισσών της Disney- που πρέπει να βρει μόνη της τον τρόπο για να αποκαταστήσει τη φήμη του εξερευνητή παππού της. Όπως η πρόσφατη Βαϊάνα, η Σάσα θα κάνει μόνη της το ταξίδι αυτό και θα έρθει αντιμέτωπη με την αμφισβήτηση των ανδρών του πλοίου στο οποίο επιβαίνει.

long-way-north-001

Ο Τσαγιέ δεν αμφισβητεί ούτε στιγμή τη νεαρή ηρωίδα του. Ξέρει ότι θα καταφέρει να ολοκληρώσει την περιπέτειά της, αν και μην περιμένετε το ξεκάθαρο happy ending που θα φανταζόταν κανείς. Δεν βλέπουμε τη νεαρή Σάσα να επιστρέφει στα λούσα της κοσμικής ζωής της Αγίας Πετρούπολης και η δικαίωση για τον θεατή έρχεται μέσα από την αποφασιστικότητα και τη συνέπεια της νεαρής ηρωίδας της ταινίας.

Εξαιρετική δουλειά έχει γίνει στον ήχο: το σπάσιμο του πάγου, οι γλάροι που πετούν μάς μεταφέρουν στον κόσμο της θάλασσας και του παγωμένου Βόρειου Πόλου, ενώ ενδιαφέρουσα είναι και η μουσική του Τζόναθαν Μόραλι -αν και έχω μία ένσταση με τη χρήση του τραγουδιού Hi Life που εδώ μοιάζει αταίριαστη. Οι ήχοι συνοδεύονται από εικόνες που μοιάζουν να έχουν βγει από πίνακες ζωγραφικής: είτε πρόκειται για το παγωμένο πλοίο, είτε για τον αποχαιρετισμό στο λιμάνι.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *