ΕΠΙΚΑΙΡΑΦεστιβάλ

16o ΦΝΘ: Τα βραβεία

Με μια απλή και σύντομη τελετή -όπως ταιριάζει σε ένα χαλαρό και ιδιαίτερο Φεστιβάλ- έπεσε η αυλαία του 16ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Εκεί το μεγάλο βραβείο το δίνει το κοινό (με ό,τι αυτό συνεπάγεται) και το κοινό επέλεξε φέτος να τιμήσει ταινίες που είχαν σχέση με τη νεανική ηλικία. Στο Με διαφορά τεσσάρων γραμμάτων – Παιδιά στην εποχή του ΣΔΠΥ απονεμήθηκε το  βραβείο κοινού «Πήτερ Ουιντόνικ» για ξένη παραγωγή μεγαλύτερη των 45 λεπτών. Το τρυφερό ντοκιμαντέρ παρακολουθεί παιδιά από τη Δανία που πάσχουν από Σύνδρομο Διάσπασης Προσοχής και Υπερκινητικότητας και τις προσπάθειες των δασκάλων τους να επικοινωνήσουν μαζί τους.

Από την άλλη, ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος (δεύτερη φορά νικητής μετά τον Μανάβη) κέρδισε με το ντοκιμαντέρ Ηθοποιοί: Ημερολόγιο Σπουδής, με το οποίο κατέγραψε τις ανησυχίες και τις ελπίδες μίας τάξης φοιτητών υποκριτικής. Ο σκηνοθέτης είπε ότι αυτή η ταινία αποτελεί ανεξάρτητη παραγωγή, «πράγμα που σημαίνει ότι έγινε χωρίς καμία απολύτως υποστήριξη», όπως είπε, και συγκινημένος αφιέρωσε το βραβείο στη μνήμη του αδελφού του Πέτρου Κουτσιαμπασάκου που πέθανε πρόσφατα.

Όσον αφορά τα μικρότερης διάρκειας ντοκιμαντέρ, το βραβείο κοινού για ελληνική παραγωγή κάτω των 45 λεπτών κέρδισε η ταινία Κοινωνικό Ωδείο-Notes. Οι δύο ιδιαίτερα νεαρές σκηνοθέτιδες, Θέκλα Μαλάμου και Αλεξάνδρα Σαλίμπα, μίλησαν για το The Caravan Project, ένα σχέδιο παρουσίασης πλευρών της Ελλάδας άγνωστων και αισιόδοξων. Για ξένη παραγωγή (κάτω των 45 λεπτών) το βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία Το αγόρι της πλαζ σε σκηνοθεσία του Εμίλ Λάνγκμπαλε. Ο σκηνοθέτης και το μόνιμο χαμόγελό του ήταν η χαρά του Φεστιβάλ.

Βραβεία FIPRESCI: 

Όσον αφορά τα βραβεία της Ένωσης Κριτικών, FIPRESCI, αυτά πήγαν στην καταγραφή της μνήμης και στο ντοκιμαντέρ του Ηλία Γιαννακάκη, Καλάβρυτα: Άνθρωποι και Σκιές (από ελληνικής πλευράς) και στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ Στο Χείλος του Κόσμου, ένα ντοκιμαντέρ για τους άστεγους του Παρισιού.

Ακολουθεί το σκεπτικό της επιτροπής:

«Το βραβείο FIPRESCI για το καλύτερο ελληνικό ντοκιμαντέρ απονέμεται στην ταινία Καλάβρυτα-Άνθρωποι και σκιές, διότι διερευνά ένα ιστορικό τραύμα του ελληνικού λαού το οποίο εξακολουθεί να υφίσταται, καθώς κι επειδή τεκμηριώνει τη σημασία του αντιφασιστικού αγώνα στο παρελθόν κάνοντας παράλληλα και αναφορά στο παρόν».

«Το βραβείο FIPRESCI για το καλύτερο ξένο ντοκιμαντέρ απονέμεται στην ταινία Στο χείλος του κόσμου, διότι εισάγει τον θεατή στο ασταθές περιβάλλον όπου ζουν οι παριζιάνοι κλοσάρ’ με έναν μαγευτικό και απροσδόκητο τρόπο. Ο σκηνοθέτης Κλάους Ντρέξελ και ο διευθυντής φωτογραφίας Σιλβέν Λεσέρ επιδεικνύουν πλήρη στυλιστικό έλεγχο, κινηματογραφώντας τους χαρακτήρες τους από μια απόσταση και προνομιακή σκοπιά, που κάνει αυτούς τους άστεγους ανθρώπους να ξεχωρίζουν ως άτομα με αξιοπρέπεια και σοφία».

Βραβείο Διεθνούς Αμνηστίας: Στο ντοκιμαντέρ Τσαπουλτζού: Φωνές από το Γκεζί σε σκηνοθεσία Μπενεντέτα Αρτζεντιέρι, Κλάουντιο Καζάτσα, Κάρλο Πρεβόστι, Ντούτσο Σέρβι και Στέφανο Ζόγια (Ιταλία-Τουρκία).

Βραβείο WWF: Στην ταινία Χειμώνας σε σκηνοθεσία Κριστίνα Πίκι (Ρωσία)

Βραβείο Docs in Progress: Στο ντοκιμαντέρ Sad People Factory (Γαλλία), σε σκηνοθεσία Michèle Dominici και παραγωγή Karina Si Ahmed & Jean-François Lepetit – Flach Film Production. Το έπαθό του βραβείου είναι υπηρεσίες post-production αξίας 15.000 ευρώ από την εταιρεία Authorwave.

Βραβείο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ (EDN): Το βραβείο τιμά πρόσωπα και οργανισμούς από την Ευρώπη με μεγάλη συνεισφορά στον τομέα του ντοκιμαντέρ. Απονεμήθηκε φέτος στον Tue Steen Mϋller, μια εξέχουσα φυσιογνωμία στο χώρο των ταινιών τεκμηρίωσης, με σπουδαίο έργο στο ενεργητικό του.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *