Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα
Νεαρή πανκ βρικόλακας περιφέρεται ελεύθερη στους έρημους δρόμους της «πόλης των παλαιών ιδεών» αποκαθιστώντας ισορροπία.
Ατμοσφαιρική, αργή, ασπρόμαυρη σκηνοθεσία. Βασισμένο σε προηγούμενη μικρού μήκους της σκηνοθέτιδος Άνα Λίλι Αμιρπούρ του 2011, που κέρδισε στο φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στο Ιράν για να φτάσει μετά από λίγα χρόνια να παρουσιαστεί ως μεγάλου μήκους ταινία και να κερδίσει περισσότερα βραβεία και αναγνώριση παγκοσμίως. Νεανική ρετρό-πανκ και ντίσκο, σε μια χώρα που ζει ακόμα με παλιές αντιλήψεις πίσω από τα 60’s και κάνει σιγά σιγά την επανάσταση της χρησιμοποιώντας αρκετά από τα όπλα της αντίστοιχης επανάστασης του δυτικού πολιτισμού. Γιατί ο συμβολισμός είναι πολύ έντονος σε αυτό το χαρακτηριστικό δείγμα ιρανικού νέου κύματος, με πάμπολλες αναφορές. Η πόλη που διαδραματίζεται ονομάζεται «Κακή Πόλη» (κατά το Sin City). Προσεγμένα καλλιτεχνικά πλάνα, ωραίος ήχος και μουσική ποικίλων γεύσεων. Στο στιλ της πάλι, ενσωματώνει στοιχεία γουέστερν, παλιού αμερικάνικου κινηματογράφου, νουβέλ βαγκ, ολίγον Ταραντίνο, μπόλικο ανεξάρτητο κινηματογράφο (Λιντς και Τζιμ Τζάρμους: Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί και Άσε το Κακό να Μπει). Όλα αυτά μαζί και πολλά άλλα θα βρείτε σε αυτή την υπέροχη ταινία που προασπίζεται το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης και τον έρωτα και το κάνει με τρόπο όμορφο όσο και ευφυή.
Βασικό θέμα του A Girl Walks Home Alone at Night, είναι η θέση της γυναίκας και τα δικαιώματα της στη σύγχρονη ιρανική κοινωνία και γενικότερα του ανατολικού κόσμου. Πατώντας πάνω στα λιθαράκια που έχουν βάλει άλλες ταινίες πριν από αυτό (Η Πέτρα της Υπομονής, Όταν θέλουν οι Γυναίκες, Cairo 678 κα). Μπορεί για εμάς να είναι πράγματα που έχουμε ξαναδεί αλλά για αυτούς είναι μεγάλη γροθιά στον καθωσπρεπισμό της κουλτούρας τους. Από το δικαίωμα στη γύμνια, όπως και το δικαίωμα αφαίρεσης της μαντίλας, μέχρι το δικαίωμα στην πλαστική εγχείρηση στη μύτη για καλλωπισμό ή το ξέσπασμα και αποτίναξη του ρόλου της καλής μάνας. Τα κεντρικά πρόσωπα που παρακολουθούμε είναι νέοι άνθρωποι που είναι εγκλωβισμένοι στην Κακιά Πόλη, ένας νεαρός που ψάχνει κάτι το διαφορετικό, μια νεαρή βρικόλακας που νιώθει μόνη και μια ιερόδουλη που έχει πλέον παραιτηθεί από το να αγωνίζεται για τα δικαιώματα της.
Γιατί είναι έξυπνη η χρήση της γυναίκας βρικόλακα; Αντιστρέφει τον κλασικό μύθο του κόμη δράκουλα που εξέφραζε την επιβολή και τελική επικράτηση του άντρα στο γυναικείο φύλλο. Εδώ το αδύναμο φύλλο παίρνει την εκδίκηση του. O μύθος του βρικόλακα έχει δυο δυναμικά σημεία, τη δύναμη και τη δίψα. Αν το δείτε με ανοιχτό μυαλό θα δείτε ότι παίζει με το ρόλο του σκοτεινού εκδικητή θυμίζοντας σε σημεία τον Μπάτμαν ή κάποιον άλλο μασκοφόρο κολασμένο τιμωρό. Δείτε στη σκηνή που κάνει σκέιτ αφήνοντας τη μαντίλα να ανεμίζει σαν μπέρτα. Με υπόγειο χιούμορ διασκεδάζει με τις αρχές του είδους, όπως τα αργά βήματα καθώς ακολουθεί το θύμα, ενώ ταυτόχρονα κάτω από την κάπα της μοιάζει να κρύβεται ο Μάρκι Ραμόν με τα allstar παπούτσια του και το ριγέ του μπλουζάκι. Όταν τελικά το Κορίτσι θα συναντήσει τον Αράς αυτός θα στέκεται μόνος μετά από μασκέ πάρτι, ντυμένος κόμης δράκουλας, μαστουρωμένος να κοιτά μια λάμπα από τα φώτα του δρόμου, σαν το έντομο που έλκεται από το φως της φλόγας.
Η αντιπαράθεση με τις παλιές παραδόσεις εκφράζεται κυρίως μέσω της κόντρας του νεαρού και του μισότρελου πατέρα του και κοντράρεται στα ίσια και άμεσα με γνώμονα την κοινή λογική. Ο νεαρός, που σε σημεία θυμίζει Τζέιμς Ντιν στον Επαναστάτη χωρίς Αιτία, χωρίς να λείπουν φυσικά και τα σημεία που μοιάζει με νεκραναστημένο Μάικλ Τζάκσον. Οι γυναίκες γύρω του εκμοντερνίζονται, μεταμορφώνονται, αποκτούν φωνή και αυτός δεν έχει άλλη τελική επιλογή από το να το αποδεχθεί και να αφεθεί να παρασυρθεί από το ρεύμα.
Με λίγους αλλά ζυγισμένους διαλόγους οι ηθοποιοί παίζουν αρκετά με τα μάτια και τις εκφράσεις τους. Οι περισσότεροι ηθοποιοί που εμφανίζονται κάνουν ήδη καριέρα στο Χόλιγουντ. Η Σέιλα Βαντ έχει εμφανιστεί σε αρκετές σειρές ανάμεσα στις οποίες και το State of Affairs και έχει παίξει στο Argo, Prom Queen και In the Dark. Ο Μαρσάλ Μανές στο ρόλο του πατέρα είναι από τους πιο γνωστούς ιρανούς ηθοποιούς με αρκετές εμφανίσεις, όπως στο Μεγάλο Λεμπόφσκι, Αληθινά Ψέματα, Πειρατές της Καραϊβικής, Ψάχνοντας ένα φίλο για το Τέλος του Κόσμου (Χάρηκα που σε Γνώρισα) και Showtime. Η Μοζάν Μαρνό παίζει στη δημοφιλή σειρά House of Cards και Blacklist, ενώ έχει εμφανιστεί στα Παιχνίδια Εξουσίας, Traitor και δανείζει τη φωνή της στο δημοφιλής παιχνίδι Skyrim.
Ανάποδα στη τη λογική σειρά που θέλει την ταινία να ακολουθεί κόμικ, έγινε και η κυκλοφορία του ομότιτλου κόμικ, A Girl Walks Home Alone At Night, το οποίο βασίστηκε στην ταινία αφού αυτή προβλήθηκε στο φεστιβάλ του Sundance. Το εξίσου ατμοσφαιρικό κόμικ κυκλοφόρησε ο Jon Conrad.
Τελικά να τη δω; Ναι για την έξυπνη ιδέα, ναι για τη σκηνοθεσία, ναι για τη φωτογραφία της και τις ωραίες ερμηνείες. Είναι πραγματικά μια πολύ καλή επιλογή για να δείτε κάτι διαφορετικό των τετριμμένων. Δεν έχει την κλασική ροή μιας ταινίας τρόμου, έχει όμως υπέροχους συμβολισμούς και στιλ και αν όμως μπείτε στο ρυθμό της θα την βρείτε διασκεδαστικότατη.