ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Bikes vs Cars

bikes vs cars 004

3popcorn

Το Bikes vs Cars παρουσιάζει μια παγκόσμια κρίση με πολλές όψεις: κλιματική αλλαγή, μείωση των φυσικών πόρων, πόλεις «πνιγμένες» στα αυτοκίνητα και κάτοικοι που ζουν σε ένα περιβάλλον με επικίνδυνη ρύπανση και αφόρητο θόρυβο. Το ποδήλατο και η χρήση του μπορούν να αποτελέσουν μια πρόταση απέναντι σε αυτό το αδιέξοδο;

Το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του σουηδού Φρέντερικ Γκέρτεν, έκανε πρεμιέρα χθές, Τετάρτη 7/10, στο Γαλλικό Ινστιντούτο, στα πλαίσια του Cine Doc 2015-16 και από Πέμπτη 8/10 ξεκινά να προβάλλεται και στις αίθουσες.

bikes vs cars 005

Στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, σε μια επικίνδυνη πόλη για τους ποδηλάτες, γεμάτη με ποδήλατα φαντάσματα ως εικονοστάσια των νεκρών από ατυχήματα, ζει η Αλίν μια ακτιβίστρια, που πριν κάτσει στον υπολογιστή της βγάζει τα παπούτσια της και τοποθετεί κάτω από τα πόδια της μια γλάστρα με γκαζόν.

BIKESvsCARS_11

Η Urban Repair Squad του Τορόντο κάθε βράδυ επιστρατεύει σπρέι και στένσιλ για να ξαναφτιάξει τους ποδηλατόδρομους που ο δήμαρχος ξηλώνει, την ίδια στιγμή που στην Κοπεγχάγη το 40% του πληθυσμού επιλέγει το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του, εξοργίζοντας έναν δανό ταξιτζή. Παράλληλα, στο Λος Άντζελες του σήμερα, ο Νταν αναζητά τους τεράστιους εντυπωσιακούς ποδηλατόδρομους του χθες, που μας δείχνει με φωτογραφίες ντοκουμέντα και έχουν πλέον εξαφανιστεί.

bikes vs cars 003

Συγκλονιστική η ιστορία του Λος Άντζελες. Σιγά σιγά οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι επικράτησαν, ξηλώνοντας τα τρόλεϊ, τα τρένα, ακόμα και τις γραμμές λεωφορίων. Τελικά, μέσα σε λίγα χρόνια, ενώ ο πληθυσμός δεν αυξήθηκε πάνω από 20%, τα αυτοκίνητα μέσα σε λίγα χρόνια υπερπολλαπλασιάστηκαν και οι αυτοκινητόδρομοι που υποτίθεται θα έλυναν τα προβλήματα παρέχοντας ταχύτητα και ευκολία, κατέληξαν να είναι μονίμως μποτιλιαρισμένοι. Οι πορωμένοι αυτοκινητιστές όμως στο Ίβραϊν δηλώνουν ότι έχουν οικολογική συνείδηση, όμως είναι εθισμένοι στο πετρέλαιο και τα αυτοκίνητα. Αξίζει όμως να είσαι άνετος, μέσα στο πολυτελές αυτοκίνητο σου, αν είσαι κολλημένος για ώρα στην κίνηση; Ένας μέσος αμερικάνος περνά κατά προσέγγιση 55 μέρες το χρόνο ακινητοποιημένος στην κίνηση!

bikes vs cars 000

«Μήπως τελικά το Carmagedon είναι μια παραδεισένια ουτοποιία»;

Βλέποντας ορισμένους πολιτικούς να επιτήθονται με τόσο άσχημο τρόπο φραστικά κατά των ποδηλατών, με τα δολάρια ζωγραφισμένα στα μάτια τους από τα συμφέροντα, καταλαβαίνουμε πόσο η ζωή μας και το μέλλον μας εξαρτάται από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η εξέλιξη της ανάγκης να πουληθούν αυτοκίνητα ανά ιδιοκτήτη, παλιότερα κάθε δέκα χρόνια, μετά κάθε πέντε χρόνια, σιγά σιγά όλο και πιο συχνά. Μεγάλα συμφέροντα χτίζει τεράστια συγκροτήματα στα περίχωρα των πόλεων, όπου το κόστος γης είναι φθηνό, μετά τις πουλάνε πανάκριβα και χτίζουν τεράστιους αυτοκινητόδρομους για να τις ενώνουμε με τις πόλεις. Όσο το ντοκιμαντέρ ξεδιπλώνεται, τα σοκαριστικά ντοκουμέντα από όλο τον κόσμο θα σας αποκαλυφθούν. Ίσως η ροή κόβεται, με τις συχνές εναλλαγές και υπάρχουν κουραστικά σημεία, όμως το Bikes vs Cars έχει πραγματικά πολλά να δώσει στον θεατή που αξίζει να το δει κάθε πολίτης.

 Τελικά να τη δω;
To να χρησιμοποιεί κάποιος όσο μπορεί περισσότερο ποδήλατο, δεν είναι οικολογική μόδα, είναι τρόπος ζωής. Με το κίνημα των ποδηλατών να έχει αρχίσει να αποκτά πολλούς φίλους και στη χώρα μας, όλα δείχνουν ότι ο κόσμος έχει αρχίσει να αλλάζει, τουλάχιστον σε συνήθιση. Αξίζει, λοιπόν, να το δει -κυρίως- η νέα γενιά, διότι αυτή θα κληθεί να διεκδικήσει ένα καλύτερο αύριο στη ζωή στις μεγαλουπόλεις. Αν πάλι είστε από αυτούς που πάνε ακόμα και στο περίπτερο ή να πετάξουν τα σκουπίδια με το αυτοκίνητο, τότε καλύτερα περιμένετε μήπως η ταινία βγει σε κάποιο drive-in για να τη δείτε!

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *