ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινε-προτάσειςΣινεμά

Deepwater Horizon

two-half-popcorn

Η τραγωδία στην πλατφόρμα πετρελαίου Deepwater Horizon μετατρέπεται σε καλοκουρδισμένη περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον Μαρκ Γουόλμπεργκ στον ρόλο του Μάικι ενός εργαζομένου στην πλατφόρμα. Αφού αποχαιρετούν τις οικογένειές τους, οι εργαζόμενοι φεύγουν για τρεις εβδομάδες στην πλατφόρμα Deepwater Horizon. Η πλατφόρμα συμφερόντων BP έχει καθυστερήσει την εξόρυξη πετρελαίου, καθώς ο υπεύθυνος της πλατφόρμας (τον ερμηνεύει ο Κερτ Ράσελ) μοιάζει να θεωρεί πολύ «εύθραυστη» την πετρελαιοπηγή. Η επιμονή των στελεχών της BP θα οδηγήσει στη συνέχιση του εγχειρήματος, με αποτέλεσμα την έκρηξη στην πλατφόρμα και την τραγωδία.

deepwater003

Μετά το Lone Survivor, ο Πήτερ Μπεργκ συνεργάζεται ξανά με τον Μαρκ Γουόλμπεργκ σε μία περιπέτεια που έχει μπόλικους τεχνικούς όρους. Το πρώτο μέρος της ταινίας αναλώνεται σε μία προσπάθεια επεξήγησης ειδικών όρων, ενώ το δεύτερο μέρος φιλοξενεί εκρήξεις και ανθρώπινες ιστορίες. Αρκετά κλειστοφοβική, η ταινία σου μεταδίδει μία αίσθηση αγωνίας ακολουθούμενη από σκηνές δράσεις, φλόγες και φυσικά την επιβίωση στο επίκεντρο. Οι ανθρώπινες ιστορίες έχουν εδώ τον πρώτο ρόλο, αν και σε ορισμένες σκηνές η ταινία δυσκολεύεται να κάνει τον θεατή να συμπάσχει με τους κεντρικούς χαρακτήρες. Το ανθρώπινο δράμα αποκαλύπτεται, πάντως, τέλεια σε μία σκηνή της ταινίας, κατά την οποία οι επιζώντες καλούνται να μετρηθούν και να βρουν ποιος δεν τα κατάφερε.

Κι αν η ταινία σας φέρει στο νου το πρόσφατο «Sully» του Κλιντ Ίστγουντ, αυτό είναι γιατί υπάρχει μία ιδεολογική συνάφεια. Και οι δύο ταινίες μιλούν για μια ανθρώπινη τραγωδία, αναφέρονται στις προσπάθειες των διασωστών, στην αγωνία των οικογενειών, ενώ περιλαμβάνουν ένα φορτισμένο συναισθηματικά τέλος με τους ανθρώπους που έζησαν την «τραγωδία» να παρουσιάζονται στον θεατή.

deepwater002

Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορώ να συγχωρέσω την σκηνή με την προσευχή: δείγμα ενός συντηρητισμού που διαπερνά τις ΗΠΑ και ξέρει να «τρυπώνει» και σε ταινίες του Χόλιγουντ. Σίγουρα θα μπορούσε να λείπει.

Ο Μαρκ Γουόλμπεργκ είναι ιδανικός για τέτοιους ρόλους: ρόλους blue collar worker, ενός σκληρά εργαζόμενου Αμερικανού ή ενός στρατιώτη. Αντίστοιχα αξιοπρεπής και η ερμηνεία του Κερτ Ράσελ, σε μία ταινία που θέλει περισσότερο να θυμίσει περιπέτειες όπως τον «Πύργο της Κολάσεως».

deepwater001

Αν και μία ταινία πρέπει να την κρίνει κανείς για αυτό που είναι και όχι για αυτό που θα έπρεπε ίσως να είναι, δεν μπορεί παρά να σχολιάσει κανείς την παντελή απουσία της αναφοράς στην τεράστια οικολογική καταστροφή που προκάλεσε η τραγωδία στο Deepwater Horizon. Δεν είναι απλά -όπως σημειώνει η ταινία «μία από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές καταστροφές» στην ιστορία των ΗΠΑ (στην πραγματικότητα είναι η μεγαλύτερη)-, αλλά είναι και μία από τις μεγαλύτερες οικολογικές καταστροφές στην σύγχρονη ιστορία. Αφηγηματικά ο Μπεργκ μπορεί να θεωρούσε ότι δεν θα ταίριαζε μία αναφορά στην καταστροφή, αλλά πρόκειται για ένα θέμα που όλοι γνωρίζουν και είναι επιλογή το να παραλείψεις μία από τις πιο σημαντικές διαστάσεις του.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *