Αφιερώματα

Φόρος τιμής στον κινηματογραφικό Ελμορ Λέοναρντ

Είναι γνωστό ότι το Χόλιγουντ λάτρευε να «καταστρέφει» τα βιβλία του. Ο λόγος για τον Έλμορ Λέοναρντ, τον συγγραφέα αστυνομικών μυθιστορημάτων που αγάπησε το Χόλιγουντ.

Όπως γράφει και ο Μάικ Φλέμινγκ Τζούνιορ στο Deadline, τα στελέχη των στούντιο «δανείζονταν την υπόθεση των βιβλίων του αλλά την μετέτρεπαν σε κάτι πολύ σοβαρό, χωρίς να καταλαβαίνουν ότι δεν ήταν η πλοκή τόσο πολύ, αλλά ο διάλογος και η αλληλεπίδραση ανάμεσα στους χαρακτήρες που έκαναν τα βιβλία του αξέχαστα».

Στο «Πιάστε τον Κοντό», ένας μικροκακοποιός, που είναι φανατικός σινεφίλ, έρχεται στο Χόλιγουντ για να κυνηγήσει κάποιους οφειλέτες και μπλέκει με την παραγωγή μιας αστυνομικής ταινίας. Η ταινία του Μπάρι Σόνενφελντ μπορεί να μην είναι κανένα αριστούργημα, αλλά συλλαμβάνει τον παιχνιδιάρικο τόνο του έργου του Έλμορ Λέοναρντ.

Χιούμορ και έγκλημα ταυτίζονται (στο σινεμά τουλάχιστον) με τον Κουέντιν Ταραντίνο, ο οποίος δεν θα μπορούσε να μείνει ασυγκίνητος από το έργο του Λέοναρντ.

Το τρομερό παιδί του αμερικανικού σινεμά αποφάσισε να πάρει το βιβλίο Rum Punch και να το μετατρέψει σε… Τζάκι Μπράουν.

Η αεροσυνοδός Jackie Brown βοηθάει έναν έμπορο όπλων να μεταφέρει χρήματα από το Μεξικό στην Αμερική.

Όπως αναφέρει και ο Nemo, ίσως η λιγότερο βίαιη και η πιο υποτιμημένη ταινία του Ταραντίνο που αναδεικνύει την υπέρτατη θεά Παμ Γκρίερ, μιας ξεχασμένης –τότε- ηθοποιού, που αναδεικνύεται σε απόλυτο θηλυκό!

Από τις πλέον ευτυχείς συναντήσεις του Λέοναρντ με το σινεμά είναι και το Out of Sight (στα ελληνικά Εκτός Ελέγχου).

Η ταινία παρακολουθεί τον πρώην κατάδικο Τζακ Φόλεϊ να ληστεύει μια τράπεζα. Τα πράγματα, όμως, πηγαίνουν στραβά, το αμάξι του παθαίνει βλάβη και καταλήγει για μια ακόμη φορά έγκλειστος των φυλακών της Φλόριντα. Η απόδρασή του δεν έγινε όπως την είχε σχεδιάσει, αφού κατά τη διάρκειά της, έτυχε να είναι παρούσα και η πράκτορας του FBI, Κάρεν Σίσκο. Οι δυο τους βρίσκονται κλεισμένοι στο ίδιο πορτπαγκάζ.

Η ταινία απέδειξε ότι το Σεξ, Ψέμματα και Βιντεοταινίες δεν ήταν τυχαίο φαινόμενο και κατέδειξε περίτρανα το ταλέντο του Στίβεν Σόντερμπεργκ. Άσε που ανέδειξε τον Τζορτζ Κλούνι και απετέλεσε μία από τις καλές στιγμές της Τζένιφερ Λόπεζ στο σινεμά (αλλά και γενικά…) Η σκηνή στο πορτπαγκάζ είναι γεμάτη ερωτικό ηλεκτρισμό και ο κυνισμός του Λέοναρντ είναι και πάλι παρόν…

Δεν είχαν όλες οι ταινίες καλή τύχη…

Το Be Cool είναι η συνέχεια του Πιάστε τον Κοντό, στο οποίο μαφιόζοι και μικροεγκληματίες προσπαθούν να κατακτήσουν ένα κομμάτι της μουσικής βιομηχανίας. Υστερεί του προκατόχου του σε χιούμορ και πρωτοτυπία.

Το 3:10 to Yuma του 2007 αποτελεί ριμέικ της ταινίας του 1957.

Ο κατά τα άλλα όχι τόσο πετυχημένος στη ζωή του ή ιδιαίτερα ηρωικός εκπρόσωπος του νόμου σε μια μικρή πόλη (Κρίστιαν Μπέιλ) με πρόβλημα στο πόδι του που τον κάνει να κουτσαίνει αναλαμβάνει να κρατήσει τον μεγαλο-εγκληματία, αρχηγό συμμορίας (Ράσελ Κρόου) αιχμάλωτο μέχρι να έρθει το τραίνο των 3:10 που θα τον πάει στο Yuma να δικαστεί. Καθώς οι άνθρωποι του κακοποιού έχουν το αριθμητικό πλεονέκτημα αυτό φαίνεται σχεδόν ακατόρθωτο.

Η ταινία δεν ξεχωρίζει τόσο για τη δράση της όσο για τα ψυχογραφήματα των δυο κεντρικών ηρώων της και τα ηθικά διλήμματα τους. Όπως μας λέει ο Γκίμλι, ωραία δίνεται η σχέση του Μπέιλ με το γιο του (που πιστεύει ότι ο πατέρας του είναι ήρωας) ή με τη γυναίκα του, ενώ παίζει με τις ιδέες της αιχμαλωσίας και της ελευθερίας.

Ο ίδιος ο Έλμορ Λέοναρντ αντιμετώπιζε κάπως έτσι τις μεταφορές των βιβλίων του στο σινεμά: «Κάθε φορά που γυρίζεται μια ταινία, είμαι αισιόδοξος και σκέφτομαι: «Λοιπόν, είναι ένα καλό βιβλίο, οπότε θα είναι εύκολο να μεταφερθεί στο σινεμά». Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα όταν τα κάνουν θάλασσα, παρά μόνο να πεις «τι να γίνει…» και στη συνέχεια να γράψεις ένα ακόμα βιβλίο. Αυτός είναι ο τρόπος να κινείται κανείς».

* Ο Λέοναρντ πέθανε σε ηλικία 87 ετών. Είχε γράψει 45 μυθιστορήματα στη διάρκεια της καριέρας του, πολλά από τα οποία μεταφέρθηκαν στο σινεμά και την τηλεόραση.

(για το άρθρο συνεργάστηκαν οι Tyler, Nemo, Gimli)

Διαβάστε επίσης: Έλμορ Λέοναρντ: Τελευταία Πιστολιά

cinepivates

Συντακτική ομάδα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *