ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Κοινός Παρονομαστής

2popcorn

koinos_paronomastis_1

Τρεις άνδρες άγνωστοι μεταξύ τους σταματούν να πιούν ένα καφέ σε ένα παραδοσιακό καφενείο. Ο κάθε ένας από αυτούς μοιάζει να περιμένει κάποιον, έχοντας διαφορετικές προσδοκίες από αυτή την συνάντηση. Μια συζήτηση γύρω από τις γυναίκες θα τους ενώσει και την παρέα τους θα συμπληρώσει ο καφετζής και ιδιοκτήτης του καφενείου, Κύριος Πλάτωνας. Ο κύριος Πλάτωνας, που με την σοφία που του επιτρέπει η ηλικία του αλλά και υπόσχεται το όνομά του, θα πυροδοτήσει μια συζήτηση όπου το κάθε μέλος αυτής της παράδοξης συνάντησης θα δώσει την δική του ερμηνεία και αντιμετώπιση στο αιώνιο ζήτημα για το τι είναι αγάπη.

1b65f7322f8758cb1957aa26b1aa013fΟ Σωτήρης Τσαφούλιας γράφει και σκηνοθετεί μια ταινία-συζήτηση που διαδραματίζεται στο σύνολο της μέσα στο χώρο ενός καφενείου. Επηρεασμένος από την αντρική σκοπιά δημιουργεί τρεις διαφορετικούς αντρικούς χαρακτήρες που καλύπτουν σε μεγάλη έκταση τις διαφορετικές προσωπικές αντιλήψεις που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος για το θέμα των σχέσεων. Ο Αλέξανδρος (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης) είναι ένας ρομαντικός νεαρός που δεν πιστεύει στην σαρκική επαφή αλλά στην ψυχική, του αρκεί η επαφή που έχει αναπτύξει με μια κοπέλα από το διαδίκτυο, και νιώθει ολοκληρωμένος από την πνευματική ταύτιση. Ο Νίκος (Βλαδίμηρος Κυριακίδης) είναι πιο λαϊκός μεταξύ τους, θεωρώντας ότι όλες οι γυναίκες έχουν σκοπό να του συμπεριφερθούν σκάρτα και καμία δεν αξίζει τον έρωτα και την αφοσίωσή του. Πιο προσγειωμένος στην πραγματικότητα μοιάζει ο Δημήτρης (Ρένος Χαραλαμπίδης), ο οποίος μετά από δύο χρόνια ήρεμης και ευτυχισμένης σχέσης προγραμματίζει να παντρευτεί με την αγαπημένη του. Κορωνίδα των χαρακτήρων ο μεγάλος σε ηλικία ιδιοκτήτης του καφενείου Πλάτων (Αντώνης Αντωνίου), ο οποίος έχει απομακρυνθεί από τις συναισθηματικές αναζητήσεις και έχει εστιάσει το επίκεντρο της προσοχής του και της αγάπης του στην μονάκριβη κόρη του.

021Ο Κοινός Παρονομαστής είναι μια κωμωδία που σαν στόχο έχει να διατυπώσει απόψεις, να προβληματίσει και να μας διασκεδάσει γύρω από τα θέματα της επαφής των δύο φύλων. Οι διαλογικές ανταλλαγές σαφώς θυμίζουν κάτι από παρεΐστικη συζήτηση χωρίς κάποια ιδιαίτερη εμβάθυνση στα θέματα που θίγονται, παρά μόνο επιφανειακές αναφορές γύρω σχεδόν από τα πάντα που προβληματίζουν σε μια σχέση. Μια ταινία όπως ο Παρονομαστής είναι σαφώς δύσκολο να ξεχωρίσει από την δόμηση και την συρραφή των πλάνων της (πόσο μάλλον όταν όλο το έργο θα μπορούσε να περιορίσει τις κουραστικές εναλλαγές των κοντινών σε μονοπλάνα) παρά μόνο από την δυναμική του λόγου της, και εκεί θα μπορούσαν οι σεναριακές ανατροπές να είναι περισσότερο ευφάνταστες.

KOinos1-2Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν στιγμές χιούμορ που ξεχωρίζουν κυρίως στην σύγκρουση των δύο ακραίων χαρακτήρων του Νίκου και του Αλέξανδρου, αν και μετά από κάποιο σημείο η μόνιμη τοποθέτηση του κέντρου γέλιου σ’ αυτό το δίπολο αρχίζει να κουράζει. Το απόλυτα θετικό σημείο της ταινίας είναι οι ερμηνείες που προσφέρουν και οι τέσσερις ηθοποιοί με τον Αντωνίου να ξεχωρίζει για την σοβαρότητα και την οικειότητα του χαρακτήρα του.

Η ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια βραβεύτηκε στο Χρυσή Αφροδίτη Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στο πλαίσιο του 9ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Κύπρου.

Γιώτα Τσιορβά

Θυμάται τον εαυτό της να κλαίει επειδή η μαμά της δεν ήθελε να την πάει να δει το «Μπάμπι το Ελαφάκι»... Σκασίλα της για το ελαφάκι, σινεμά ήθελε να πάει… και ακόμα αυτό θέλει… να πηγαίνει σινεμά… να βλέπει ταινίες… με αδυναμία στα κινούμενα σχέδια (όσα χρόνια και αν περάσουν!) και μεγάλη της αμαρτία οι ταινίες με μεταφυσικούς πρωταγωνιστές (βαμπίρ, λυκανθρώπους, ζόμπι κτλ.). Παρ’όλα αυτά θα δει τα πάντα. Και σημαντική σημείωση: δεν έχει κοιμηθεί ποτέ σε ταινία, όσο κουρασμένη και αν είναι, όσο βαρετή και να είναι η ταινία. Αρκεί να είναι σινεμά… χόμπι, ανάγκη, εξάρτηση, έρωτας…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *