ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Snowpiercer

Στο κοντινό μέλλον,ένα πείραμα για την αντιμετώπιση της υπερθέρμανσης του πλανήτη προκαλεί μια εποχή των παγετώνων που σκοτώνει σχεδόν όλη τη ζωή στη Γη. Οι μόνοι επιζώντες είναι οι επιβάτες του Snowpiercer, ενός τεράστιου τρένου που τροφοδοτείται από μια μηχανή αέναης κίνησης, το οποίο κάνει το γύρο της γης πάνω στις ειδικά σχεδιασμένες ράγες, Ένα σύστημα τάξεων έχει εγκατασταθεί με την ελίτ να κατοικεί στο μπροστινό μέρος του τρένου και τους φτωχούς να κατοικούν στην ουρά. Δεκαεπτά χρόνια αργότερα, το έτος 2031, οι κάτοικοι της ουράς προετοιμάζονται για μια ακόμα εξέγερση. Οι Φρουροί περνούν καθημερινά για να καταμετρήσουν τους επιβάτες,να τους μοιράσουν ένα απαίσιο μείγμα πρωτεϊνών και να πάρουν κάποια από τα παιδιά που πληρούν κάποιες προϋποθέσεις. Οι επιβάτες της ουράς δεν αντέχουν άλλο και αποφασίζουν,με αρχηγό τον Κέρτις,να επιτεθούν και να καταλάβουν το τρένο. Για αυτό πρέπει να ελευθερώσουν τον Νάμγκουνγκ Μινσού από τη φυλακή καθώς είναι αυτός που έχει σχεδιάσει το σύστημα που ανοίγει τις πόρτες. Μια λυσσαλέα μάχη με τον χρόνο αρχίζει.

Το σενάριο είναι μια ελεύθερη διασκευή του κόμικ των Γάλλων σχεδιαστών Ζαν Μαρκ Ροσέτ και Ζακ Λόμπ. Το σενάριο της ταινίας που συνυπογράφει ο σκηνοθέτης δείχνει την επανάσταση σαν μια δίκαιη ανάγκη αλλά και ταυτόχρονα άρρωστη.Στην μυθοπλασία του Τζουν-Xο Μπονγκ  η εξέγερση είναι ένας διφορούμενος μηχανισμός οπού ο ατομικισμός προηγείται πάντα του ηρωισμού. Καθώς η ταινία εξελίσσεται έτσι ώστε να αποκαλύψει την αληθινή φύση και τις μυστικές φιλοδοξίες των ηγετών της,ο Κέρτις για να ξορκίσει τραύματα του παρελθόντος και ο Μινσού για να πραγματοποιήσει ένα παράτολμο σχέδιο που κρύβει δήθεν πίσω από τον εθισμό του στα ναρκωτικά. Η ίδια η επανάσταση είναι εδώ μια χίμαιρα, αποτελεί ένα από τα γρανάζια του συστήματος.Η επανάσταση είναι ένα ψέμα στο οποίο αντιστέκεται μόνο η αθώα δύναμη της νεολαίας. Η δράση της ταινίας εξελίσσεται διαρκώς και οι κωμικοτραγικές σκηνές συγκρούονται με τις τραγικές εικόνες της αιματηρής εξέγερσης δημιουργώντας μια συνολική εικόνα που ξεφεύγει από τα στερεότυπα μιας ταινίας μπλοκμπάστερ. Μοναδικό μελανό στοιχείο η συνάντηση με τον μεγάλο κακό που θυμίζει αρκετά την συνάντηση του Νέο με τον αρχιτέκτονα στο Matrix.

Στο σκηνοθετικό τομέα ο Τζουν-Xο Μπονγκ χρησιμοποιεί τις άπειρες δυνατότητες που του δίνει η αέναη κίνηση του τρένου για να μας προσφέρει μια δυνατή κινηματογραφική εμπειρία. Χωρίς ποτέ να εγκαταλείψει το περιορισμένο χώρο αυτού του σιδερένιου τέρατος,τον οποίο αναπαριστά με όμορφη οπτικά λεπτομέρεια,η σκηνοθεσία του παίρνει την μορφή ενός  βιντεοπαιχνιδιού του οποίου δανείζεται όλους τους κώδικες: οι ήρωες προχωρούν επίπεδο με επίπεδο αντιμετωπίζοντας κακούς που γίνονται όλο και πιο δυνατοί,η οπτική γωνία αλλάζει συχνά και υπάρχει μια ευαίσθητη αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Είτε περνά μέσα από ένα τούνελ δίνοντας την αφορμή για μια θαυμασία σκηνή μάχης στο σκοτάδι, είτε διασχίζει το χιονισμένο τοπίο σπάζοντας βράχους από πάγο, το τρένο υποβάλλεται σε μια σειρά δοκιμασιών που είναι προκλήσεις για ένα βιρτουόζο σκηνοθέτη όπως ο Τζουν-Xο Μπονγκ. Κάθε καινούργιο σκηνικό είναι και ένα οπτικό και πνευματικό παιχνίδι με τον θεατή που ξεκινάει από την γκρίζα πραγματικότητα των τελευταίων βαγονιών για να φτάσει στο απόλυτο λευκό του τέλους.

Οι δυνατοί χαρακτήρες της ταινίας βρίσκουν άξιους ερμηνευτές. Ο Κρίς Έβανς σπάει την εικόνα του ιδανικού αρραβωνιαστικού που είχε με τον Κάπτεν Αμέρικα και δείχνει τις δυνατότητες που έχει ως ηθοποιός. Οι βετεράνοι ηθοποιοί Τζον Χερτ και Εντ Χάρις είναι μεστοί και διακριτικοί σε ρόλους μικρούς αλλά σημαντικούς και η Τίλντα Σουίντον είναι απολαυστική στο γκροτέσκο ρόλο της αντιπροσώπου της εξουσίας που απευθύνεται στους φτωχούς σαν να απευθύνεται σε καθυστερημένα παιδιά και δείχνει το μεγάλο της ταλέντο παίζοντας ένα χαρακτήρα υπέροχα απωθητικό. Οι δύο Κορεάτες ηθοποιοί,o Σονγκ Κα Χο και η Κο Α Σεόνγκ, δημιουργούν ένα απολαυστικό δίδυμο πατέρα κόρης που ο καθένας είναι χαρισματικός στον τομέα του και συμπληρωματικός του άλλου. Ο Τζέιμι Μπέλ γίνεται καλύτερος από ταινία σε ταινία και δημιουργεί ένα απίστευτα συμπαθητικό χαρακτήρα όπως και η Ολίβια Σπένσερ που δίνει μια δραματική υφή στην παράταιρη ηρωίδα δράσης που υποδύεται.

Ένα έργο διασκεδαστικό και θεαματικό ή μια σκοτεινή αλληγορία που αφήνει την πόρτα ανοιχτή για την αισιοδοξία και την ελπίδα της ανθρωπότητας; Το Snowpiercer είναι και τα δύο και αυτή η λεπτή ισορροπία είναι που κάνει την ταινία γοητευτική και σας υπόσχεται ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό ταξίδι.

Κωνσταντίνος Σκαρμούτσος

Παρά το γαλλικό μου ψευδώνυμο που είναι και το φιλμικό alter ego του Francois Truffaut, γεννήθηκα στην Αλεξανδρούπολη στης οποίας τους κινηματογράφους είχα τις πρώτες επαφές με τον κινηματογράφο. Από τη μια «Ο πόλεμος των άστρων» και από την άλλη ο «Τοίχος» του Γιλμάζ Γκιουνέι συνέστησαν το δίπολο πού με κυνηγάει. Τα άστρα του Χόλιγουντ και τα διακριτικά φώτα του cinéma d’auteur με οδήγησαν στην Γαλλία όπου ανδρώθηκα στην κινηματογραφική σκέψη. Τι μ’αρέσει; Απλό: όλες οι καλές ταινίες από όλα τα είδη εκτός από τις ρομαντικές κομεντί. Ιδιαίτερη προτίμηση σε ευρωπαïκό, ανεξάρτητο αμερικάνικο και ασιατικό κινηματογράφο. Κλείνω εδώ γιατί ως γνήσιος λάτρης του γαλλικού νέου κύματος μου αρέσει να μιλάω με τις ώρες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *