ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Suzanne

H Σουζάν και η μεγαλύτερη αδερφή της Μαρία ζουν μαζί με τον χήρο πατέρα τους Νικολά. Τα δύο κορίτσια είναι πολύ δεμένα μεταξύ τους, παρά τους διαφορετικούς χαρακτήρες τους: η χαμηλών τόνων Σουζάν απολαμβάνει την παρέα και την αγάπη της δυναμικής, ανεξάρτητης Μαρίας. Τις γνωρίζουμε σαν μαθήτριες του δημοτικού, ενώ σύντομα βλέπουμε την έφηβη Σουζάν να ανακοινώνει ότι είναι έγκυος. Αμέσως μεταφερόμαστε πέντε χρόνια μετά και ο γιος της Τσάρλι, είναι ήδη μέλος της οικογένειας, ενώ ο πατέρας του είναι απών και δεν αναφέρεται ποτέ. Την περίοδο εκείνη, η Σουζάν εργάζεται στην ίδια μεταφορική εταιρεία, στην οποία είναι υπάλληλος ο πατέρας της. Η ζωή τους περιπλέκεται όταν εκείνη γνωρίζει τον Ζουλιέν, έναν γοητευτικό μικροκακοποιό με τον οποίο ερωτεύονται αμέσως. Η Σουζάν θα κληθεί να λάβει δύσκολες αποφάσεις, καθώς η ζωή της θα αλλάξει τροπή.

Η πρόταση της Katell Quillévéré που βραβεύτηκε στη Θεσσαλονίκη με τον Αργυρό Αλέξανδρο, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας και εκείνο της καλλιτεχνικής επίτευξης για τον Φρανσουά Νταμιάν, έκανε πρεμιέρα στο 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, αποτελώντας την ταινία έναρξης της Εβδομάδας Κριτικής.

Ο φακός προσεγγίζει με ρεαλισμό το θέμα της ιστορίας και τους χαρακτήρες, ενώ ταυτόχρονα αποπνέει μια φρεσκάδα που οφείλεται στη σκηνοθεσία και τους ηθοποιούς.

Σε μία εποχή που το Χόλιγουντ μάς έχει συνηθίσει σε μασημένη τροφή, η σκηνοθέτις, χρησιμοποιώντας έξυπνα μικρά αφηγηματικά κενά, αφήνει το θεατή να καταλάβει το τι συμβαίνει σε μία χρονική περίοδο που καλύπτει αρκετά χρόνια.

Πολύ καλή μουσική, κρατά το κλίμα της ταινίας ανάλαφρο όσο χρειάζεται, χωρίς να γίνεται «βαριά». Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στον τρόπο που ο χρόνος περνά πάνω από τους χαρακτήρες. Το μακιγιάζ, ιδίως στον πατέρα, είναι εξαιρετικό και αναδεικνύει την πολύ καλή ερμηνεία του Φρανσουά Νταμιάν, χωρίς αυτό να υποβαθμίζει τις πολύ δυνατές ερμηνείες των δύο κοριτσιών.

Η Σάρα Φορεστιέ, και χωρίς τη βοήθεια του μακιγιάζ, αποτυπώνει στο πρόσωπό της τις εποχές: τόσο τη νεαρή παιδούλα, τη μετέπειτα έφηβη, όσο και την πιο ώριμη μητέρα. Η αδελφή της είναι ο άνθρωπος που κρατάει τις ισορροπίες στην οικογένεια, μετά τη ρήξη της  Σουζάν με τον πατέρα της. Την ερμηνεύει η Αντέλ Ενέλ, η οποία, μάλιστα, βραβεύτηκε με Σεζάρ Β’ Γυναικείου Ρόλου (το αντίστοιχο γαλλικό των Όσκαρ).

Είναι σπάνιες οι φορές που βλέπουμε στη μεγάλη οθόνη τη σχέση δύο κοριτσιών αδελφών να παρουσιάζεται τόσο τρυφερά και ρεαλιστικά. Στην ταινία της  Katell Quillévéré το διακρίνουμε στις θυσίες που κάνει η μία για την άλλη, αλλά και στους έντονους διαπληκτισμούς τους.

Ο Πολ Αμί ερμηνεύει το κακό παιδί και έχει ένα χαμόγελο που θυμίζει τον Μίκι Ρουρκ στα νιάτα του, συμβολίζοντας έναν μικρό «διαβολάκο» που έρχεται να παρασύρει την πρωταγωνίστρια. Φέρνει στη ζωή της Σουζάν τον παθιασμένο έρωτα που εκείνη επιζητεί, αλλά και ανακατωσούρες, μιας και έρχεται σε στιγμές που η ηρωίδα προσπαθεί να βάλει τη ζωή της σε τάξη.

Η ταινία θα φέρει στο μυαλό σας τη Ζωή της Αντέλ (και σκηνοθετικά). Και εδώ η κάμερα επικεντρώνεται στο πρόσωπο της ηρωίδας, ενώ  ο έρωτας, ο οποίος φέρνει τα καλά και τα άσχημα στη ζωή της, τελικά καθορίζει την πορεία της. Είμαστε τελικά δέσμιοι των συναισθημάτων μας και κατά πόσον αυτά καθορίζουν την ζωή μας; Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ερωτήματα που θέτει η ταινία.

Αντώνης Γκούμας

Θα μπορούσε να ζήσει εξίσου ευχάριστα στη Μέση Γη όσο στη Metropolis, από τα πιο ρεαλιστικά πλάνα στα πιο σουρεαλιστικά συννεφάκια. Μπαίνοντας στις αίθουσες παθιάζεται αμετανόητα κάθε φορά που σβήνουν τα φώτα. Στα Φεστιβάλ που καλύπτει αντί για τις πολυαναμενόμενες ταινίες προτιμά να ανακαλύπτει άγνωστα μικρά διαμαντάκια που ίσως να μην δούμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες. Συνήθως καλοπροαίρετος, προσέξτε, όμως, όταν κραδαίνει το «τσεκούρι» του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *