ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Η Αρχαιολόγος

3popcorn

Σε μία περίοδο που το ενδιαφέρον του κοινού για τα αρχαιολογικά ευρήματα μοιάζει να έχει χτυπήσει κόκκινο, ο Κίμων Τσακίρης φέρνει ένα ντοκιμαντέρ για μία αρχαιολόγο που προσπαθεί να σώσει τα ευρήματα μιας ανασκαφής πριν περάσει από αυτή το νερό μίας τεχνητής λίμνης.

archaeologist-004

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ, τόσο λόγω της σκηνοθετικής δεινότητας του Τσακίρη (γνωστός για τη δουλειά του Sugartown) όσο και λόγω της βασικής «πρωταγωνίστριάς» του. Η αρχαιολόγος Γεωργία Καραμήτρου ήταν αυτή που αρχικά προσέγγισε τη Faliro House productions, ελπίζοντας πως θα γυριστεί ένα παραδοσιακό αρχαιολογικό ντοκιμαντέρ. Ο Κίμων Τσακίρης είχε κάτι άλλο στο μυαλό του.

Παρακολουθεί, φυσικά, την ανασκαφή και την αγωνία πριν η ανασκαφή βρεθεί στον βυθό μίας τεχνητής λίμνης, αλλά από την άλλη το ντοκιμαντέρ αποτελεί και ένα ντοκιμαντέρ μνήμης. Η ανάπτυξη δεν αφήνει πίσω της μόνο ερείπια μιας αρχαίας εποχής, αλλά και μίας σύγχρονης. Η εξόρυξη λιγνίτη στην ίδια περιοχή, για παράδειγμα, έχει αφήσει πολλά ερειπωμένα χωριά, κουρεία άδεια, μνήμες μετέωρες.

archaeologist-003

Η κυρία Καραμήτρου λυπάται όχι για την ανάπτυξη, αλλά για τις καθυστερήσεις που εμπόδισαν τη δουλειά να ολοκληρωθεί πολύ πιο γρήγορα. Επί τέσσερα περίπου χρόνια, υπήρχαν άνθρωποι που στις εκκλήσεις της να προχωρήσει η ανασκαφή της έλεγαν ότι τα αρχαία θα διατηρηθούν μέσα στο νερό της τεχνητής λίμνης!

Η ίδια δεν το έβαλε κάτω. Ο σεβασμός των ανθρώπων της αρχαιολογικής υπηρεσίας, των συνεργατών της και των ανθρώπων της περιοχής που εργάζονται στην ανασκαφή είναι φανερός. Η ίδια είναι μία «ντίβα» -το λέω με την καλύτερη δυνατή σημασία. Είναι ένας άνθρωπος που γνωρίζει τι θέλει, κάνει προσπάθειες να το πάρει, δεν διστάζει να κοντραριστεί ή να διαφωνήσει (ακόμα και με τον σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ), να επιμείνει και να συνεχίσει. Όπως ένας άνθρωπος που έχει θυσιάσει τη ζωή του για κάτι μεγαλύτερο από τον ίδιο.

archaeologist-002

Ο Κίμων Τσακίρης έχει μια ενδιαφέρουσα ματιά. Το πώς επιλέγει να δείξει το νερό, τη φύση, οι επιλογές για το πότε να μείνει μακριά και το πότε να πλησιάσει δείχνουν έναν άνθρωπο με ιδιαίτερη ευαισθησία και ήθος (πράγμα μάλλον σπάνιο στην εποχή μας). Οι μουσικές επιλογές εκπλήσσουν (ανάμεσά τους και ο Αγγελάκας), ενώ η ταινία διαθέτει ένα μάλλον ποιητικό τέλος και γυρίσματα στον βυθό της τεχνητής λίμνης που από σχέδιο γίνεται πραγματικότητα.

archaeologist-005

Για να επιστρέψω στην αρχή, σε μία εποχή όπου η αρχαιολογία γίνεται ακόμα και αντικείμενο εκμετάλλευσης, η Αρχαιολόγος ρίχνει μια διεισδυτική ματιά στις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά οι άνθρωποι που την υπηρετούν.

Τελικά να τη δω;

Μια ενδιαφέρουσα σκηνοθετικά και διεισδυτική ματιά στην αρχαιολογία, αλλά και σε μία συγκεκριμένη αρχαιολόγο που δίνει μάχη με τον χρόνο προσπαθώντας να διασώσει… τον χρόνο.

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *