ΚΡΙΤΙΚΕΣΣινεμά

Ένα Γενναίο Ψέμα (the Good Lie)

two-half-popcorn

good-lie001Μια ομάδα μικρών παιδιών από το Σουδάν, που έχουν αναγκαστεί να παρακολουθήσουν την καταστροφή του χωριού τους και την σφαγή των γονιών τους λόγω ενός εμφυλίου πολέμου, θα περπατήσουν χιλιάδες χιλιόμετρα επιβιώνοντας στην αφρικανική ήπειρο – συναντώντας λιοντάρια, στρατιώτες καθώς και άλλους πρόσφυγες- για να καταλήξουν σ’ ένα καταυλισμό συντηρούμενο από ανθρωπιστικές βοήθειες. Όμως, η αρχική ομάδα έχει υποστεί απώλειες καθώς ο μεγαλύτερος, Θίο, στην προσπάθεια του να απομακρύνει τους στρατιώτες από την ανακάλυψη των υπολοίπων θα παραδοθεί και θα αφήσει πίσω του τον μικρότερο αδερφό του, Μαμέρ, και την αδερφή τους, Αμπιτάλ. Μετά από 15 χρόνια στον καταυλισμό θα έρθει η ελπίδα για τα δύο αδέρφια, αλλά και τους συνοδοιπόρους τους Τζερεμάια και Πολ, που ακούει στο όνομα Αμερική. Οι τέσσερίς τους θα πανηγυρίσουν την ευκαιρία που τους δίνεται να γίνουν μέρος του δυτικού πολιτισμού, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι δεν γνωρίζουν τι ακριβώς σημαίνει αυτό. Για εκείνους αρκεί που θα εγκαταλείψουν τις συνθήκες ζωής ενός καταυλισμού και την στέρηση όποιων ονείρων θα μπορούσαν να έχουν.

good-lie002Στην Αμερική η πρώτη δυσάρεστη έκπληξη τους περιμένει στο αεροδρόμιο όπου τα τρία αγόρια θα αναγκαστούν λόγω νόμων που υποχρεώνουν τις γυναίκες πρόσφυγες να ζήσουν σε ανάδοχο οικογένεια, να χωριστούν από την Αμπιτάλ και να ζήσουν σε διαφορετικές πολιτείες. Μια υπάλληλος του γραφείου εύρεσης εργασίας, Ρις Γουίδερσπουν, θα αναλάβει να τους βρει δουλειά ώστε να γίνουν αυτόνομοι πολίτες, να μπορούν να συντηρούν τον εαυτό τους και την διαβίωση τους και φυσικά να μπορέσουν να συνεχίσουν να ονειρεύονται το μέλλον τους. Εκείνη και το αφεντικό της Τζακ, Κόρι Στολ, θα ξεπεράσουν τη καθαρά επαγγελματική υποχρέωση απέναντί τους, θα τους προσφέρουν πολύτιμη βοήθεια για να ξεμπλέξουν από το δίκτυο της γραφειοκρατίας και του παραλόγου της Αμερικής και τελικά θα αναπτύξουν μια ιδιαίτερη φιλία μαζί τους που θα λειτουργήσει αμφίδρομα καθώς και οι δύο πλευρές θα επανεκτιμήσουν τις αξίες της ζωής.

Οι τρεις νεαροί θα έρθουν, όμως, αντιμέτωποι με την σκληρότητα του πολιτισμένου λαού που τόσο ήθελαν να γίνουν μέρος του, του εργοδότη που προτιμά να πετάξει τρόφιμα σε ικανοποιητική κατάσταση από το να τα δώσει τσάμπα σε κάποιον που πεινάει και εκείνων των συναδέρφων που θα σε «μάθουν» στα ναρκωτικά από το να συνεχίσεις να έχεις μια εξωφρενικά γρήγορη επίδοση σε σχέση με τις δικές τους ικανότητες. Όμως η προσπάθεια να ξαναενωθούν με την Αμπιτάλ αλλά και μια ελπίδα να ξαναβρούν εκείνον της παρέας που χάθηκε για την δική τους σωτηρία, τον Θίο, θα τους κρατήσει ενωμένους όπως τότε που ήταν παιδιά.

good-lie005good-lie004

Ο Φιλίπ Φαλαρντό, μετά τον Εξαιρετικό Κύριο Λαζάρ, κάνει ένα μεγαλύτερο βήμα με μια ακριβότερη παραγωγή και με μια σταρ στο καστ του, δεν απομακρύνεται όμως από την θεματολογία που φαίνεται να αγαπά, αυτή του κοινωνικού δράματος που αυτή τη φορά είναι βασισμένο σε αληθινά γεγονότα. Όμως, το Γενναίο Ψέμα του δεν καταφέρνει να αγγίξει εκείνες τις χορδές που άγγιξε ο Κύριος Λαζάρ, παρά την πραγματική φύση των γεγονότων που παρουσιάζει.

good-lie003Η ουσία του θέματος μοιάζει να έχει χαθεί και η τελική προσέγγιση ενός ταλαιπωρημένου λαού παραμένει επιφανειακή. Το πρώτο κομμάτι της ταινίας με πρωταγωνιστές τα παιδιά είναι πιο δεμένο και ρεαλιστικό σε σχέση με την ενήλικη ζωή τους. Οι αντιδράσεις των ανθρώπων που αντικρίζουν πρώτη φορά το ηλεκτρικό ρεύμα ή ένα ζελέ είναι σίγουρα κάτι που δύσκολα θα έμοιαζε αυθεντικό, αλλά στην συγκεκριμένη περίπτωση προκαλούν γέλιο κυρίως λόγω καρτουνίστικης μίμησης.

Βέβαια, μπορεί το Ψέμα να μην σε ευαισθητοποιήσει ιδιαίτερα καθαρά και μόνο από την κινηματογράφηση του αλλά θα σε κάνει γνώστη μιας κατάστασης που χρειάζεται την προσοχή μας και απαιτεί το κάτι παραπάνω από το απλά να παρακολουθήσεις μια ταινία. Ήδη, στους τίτλους τέλους παρουσιάζονται συνοπτικά «βιογραφικά» των πρωταγωνιστών της ταινίας, οι οποίοι είναι και οι ίδιοι παιδιά πολέμου, αλλά και σε παροτρύνει να συνεισφέρεις μέσα από το thegoodliefund.org.

Γιώτα Τσιορβά

Θυμάται τον εαυτό της να κλαίει επειδή η μαμά της δεν ήθελε να την πάει να δει το «Μπάμπι το Ελαφάκι»... Σκασίλα της για το ελαφάκι, σινεμά ήθελε να πάει… και ακόμα αυτό θέλει… να πηγαίνει σινεμά… να βλέπει ταινίες… με αδυναμία στα κινούμενα σχέδια (όσα χρόνια και αν περάσουν!) και μεγάλη της αμαρτία οι ταινίες με μεταφυσικούς πρωταγωνιστές (βαμπίρ, λυκανθρώπους, ζόμπι κτλ.). Παρ’όλα αυτά θα δει τα πάντα. Και σημαντική σημείωση: δεν έχει κοιμηθεί ποτέ σε ταινία, όσο κουρασμένη και αν είναι, όσο βαρετή και να είναι η ταινία. Αρκεί να είναι σινεμά… χόμπι, ανάγκη, εξάρτηση, έρωτας…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *