TV - ΣΕΙΡΕΣTV Κριτικές

The Crown: τα λαμπερά και γελοία απολιθώματα

11 THE CROWN

Οι απανταχού θιασώτες της μοναρχίας καθώς και οι συντελεστές της πανάκριβης σειράς  του Netflix  THE CROWN, σίγουρα κάνουν πάρτι εδώ και 2 χρόνια. Η σειρά που φιλοδοξεί να έχει άλλες 4 σεζόν (προβλήθηκαν οι 2 πρώτες ήδη) με 10 επεισόδια ωριαίας διάρκειας η κάθε μία, εστιάζει στη ζωή και την βασιλεία της Ελισάβετ ΙΙ, καλύπτοντας περίπου μία δεκαετία ανά σεζόν. Εξαιρετικές ερμηνείες, με προεξάρχουσα την υπέροχη Claire Foy που υποδύεται την Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ, καταπληκτικά κοστούμια,σκηνικά, ανατριχιαστικά υποβλητική μουσική (το μουσικό θέμα είναι του Hans Zimmer, και στην μουσική επένδυση της σειράς έχουμε τους Rupert Gregson-Williams και Lorne Balfe) συνθέτουν μία μεγαλειώδη παραγωγή, “a PR triumph for the Windsors” όπως έγραψε η Daily Telegraph, μία πλούσια απεικόνιση ενός άχρηστου θεσμού, και υποτιμητικού της ανθρώπινης νοημοσύνης (έχει παρέλθει προ πολλού η εποχή των διακρίσεων, βρισκόμαστε στην εποχή της ισότητας).

Η Claire Foy είναι απλώς έξοχη και περιστοιχίζεται από ένα άξιο επιτελείο ηθοποιών.  στις 2 σεζόν που πρωταγωνιστεί κατορθώνει να δημιουργήσει την ψευδαίσθηση πως είναι η Βασίλισσα Ελισάβετ, έχει γίνει εκπληκτική δουλειά με τα κοστούμια, κομμώσεις και μακιγιάζ, αλλά και με το βάδισμα, ομιλία ώστε η ομοιότητά της με την αληθινή μονάρχη να είναι φοβερή. Η φυσιογνωμική ομοιότητα έχει επιτευχθεί και με τα υπόλοιπα πρόσωπα αυτού του πολυτελούς δράματος : ο Matt Smith που υποδύεται τον σύζυγο της Ελισάβετ, Πρίγκιπα Φίλιπ- Δούκα του Εδιμβούργου είναι επίσης εξαιρετικός στο ρόλο του, η Vanessa Kirby πλάθει μία εκρηκτική Πριγκίπισσα Μαργαρίτα και μαζί με τον Φίλιππο αποτελούν (τουλάχιστον όπως φαίνεται στη σειρά) το αντίβαρο στη στεγνή αφοσίωση στα συμφέροντα του Στέμματος που ενσαρκώνει η Ελισάβετ.

Ο Φίλιπ αλλά και η Μαργαρίτα, ασφυκτιούν  πολλάκις και δυσφορούν με την διακριτική ή μη, παρέμβαση του Παλατιού στη ζωή ή την προσωπικότητά τους− είναι  χαρακτηριστικοί οι διάλογοι  Ελισάβετ-Φίλιπ ή Ελισάβετ- Μαργαρίτας, γιατί σκιαγραφούν τους συσχετισμούς δυνάμεων μεταξύ των μελών της Βασιλικής Οικογένειας, καθώς και τις συνέπειες του να είναι κάποιος μέλος αυτής. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει για την ερμηνεία του John Lithgow που υποδύεται τον Τσώρτσιλ στην α’ σεζόν ( και αυτός και η Foy έχουν βραβευθεί για τις ερμηνείες τους στη σειρά), όπως και γι’ αυτήν του Will Keen που υποδύεται υπέροχα τον Βασιλικό Γραμματέα της Ελισάβετ, Μάϊκλ Άντεν− ένα έξοχο παράδειγμα ευσυνείδητης, ακάματης και αποτελεσματικότατης  υποτέλειας… Σημειώστε επίσης τ’ απαραίτητα «δάνεια» απ΄το GoT, Που είναι εκτός της ενδυματολόγου Michele Clapton, ο Anton Lesser (aka Μέηστερ Κουίμπορν) στο ρόλο του Πρωθυπουργού Χάρολντ  ΜακΜίλαν, και η πραγματικά αγνώριστη εδώ Gemma Whelan (aka Γιάρα Γκρέητζοϊ ) υποδυόμενη υπάλληλο του Λόρδου Ώλτρινχαμ.

14 THE CROWN

20 THE CROWN

“Our authority, our absolutism, our divine rights” λέει η Βασιλομήτωρ (την υποδύεται η Victoria Hamilton) στην Ελισάβετ σε μία αποκαλυπτική και χαρακτηριστική σκηνή του 6ου επεισοδίου στον 2ο κύκλο, ενώ ετοιμάζονται να υποδεχτούν μερικούς «κοινούς θνητούς» σε μία προσπάθεια ανοίγματος κι «εκδημοκρατισμού» του θεσμού της μοναρχίας. Αυτή η ατάκα, όπως κι αυτή που λέει ο Λόρδος Ώλτρινχαμ ότι η συνταγματική μοναρχία είναι «η μεγαλύτερη εφεύρεση της Μεγάλης Βρετανίας» συνοψίζουν πιστεύω, την άδηλη επιδίωξη των σκανδαλιστικά και εξωφρενικά προνομιούχων ενοίκων αυτού του καλά προφυλαγμένου μικρόκοσμου που είναι το Παλάτι: η βασική μέριμνά τους είναι η διατήρηση/διαιώνιση του status quo γιατί μόνο έτσι θα παραμείνουν κι αυτοί στη θέση τους, μόνο όταν ο θεσμός της μοναρχίας παραμείνει στη θέση του. Με τις κοινωνίες ν’ αλλάζουν συνεχώς μπροστά στα έντρομα μάτια τους και τις δημοκρατίες ν’ αποτελούν την πλειοψηφία και όχι την εξαίρεση, απαιτούνται  λεπτοί χειρισμοί, διπλωματία και υπομονή ώστε τίποτα να μην λερώσει την εικόνα του θεσμού της μοναρχίας στα μάτια του λαού (και απαιτήσει την κατάργησή του).

Χαρακτηριστική ωστόσο, της βλακώδους και βολικότατης για το Στέμμα αμφιθυμίας που επιδεικνύει ο αγγλικός λαός είναι η παρατήρηση του πρώην Βασιλικού Γραμματέα Τόμι Λασέλς (τον υποδύεται ο Pip Torrens) ο οποίος λέει ότι ο ίδιος λαός που τυχόν εξοργιστεί με κάτι που θα διαβάσει για την Βασιλική Οικογένεια στις  εφημερίδες και στραφεί εναντίον της, είναι αυτός ακριβώς που αγοράζει αυτές τις εφημερίδες, άρα οποιαδήποτε απειλή εκτοξεύει ο Τύπος κατά του Παλατιού, γυρίζει μπούμερανγκ σ’αυτόν γιατί  αν το Παλάτι αποκλείσει τον Τύπο από κάποιο βασιλικό συμβάν, αμέσως πλήττει τις πωλήσεις των εφημερίδων.

21 THE CROWN

Αν αφήσει κάποιος προς στιγμήν, την καθηλωτική παρουσία της Foy και παρατηρήσει όλον αυτό τον «θίασο» τιτλούχων και Αυλικών, θα δεί ότι νοιάζονται και εργάζονται νυχθημερόν για ένα μόνο πράγμα: την διατήρηση της κατάστασης ως έχει, τίποτα και κανείς δεν πρέπει να κηλιδώσει την εικόνα του Παλατιού προς τα έξω, γιατι αυτό θα έδινε επιχειρήματα για τον ολοκληρωτικό παραγκωνισμό του. Το ότι στη σειρά διαφαίνεται ο εν πολλοίς «διακοσμητικός» και παροπλισμένος ρόλος της Ελισάβετ (με τον οποίο η ίδια δεν συμφωνεί καθόλου) προσδίδει μία γελοιότητα στην όλη κατάσταση δεδομένης της συνειδητοποίησης  πως όλος αυτός ο συρφετός είναι στην ουσία άχρηστος. Θεωρώ σημαντικό το επεισόδιο που ασχολείται με τις προσπάθειες που κάνει ο θείος της Ελισάβετ Εδουάρδος-Δούκας του Γουίνδσορ (τον υποδύεται εξαιρετικά ο Alex Jennings) «να επανέλθει στη δημόσια ζωή»αφού είχε παραιτηθεί των δικαιωμάτων του στο θρόνο για τα μάτια της Γουώλις Σίμπσον, κι ενώ είχε πολύ λερωμένη τη φωλιά του λόγω σχέσεων με τον Χίτλερ. Βλέπουμε έναν καλοθρεμμένο τύπο στην ουσία bon-viveur, να κάνει ό,τι μπορεί χρησιμοποιώντας τις ισχυρές και πειστικές γνωριμίες του για να του βρούν ένα πόστο, ώστε να έχει σκοπό όπως λέει, θέλει να προσφέρει, να υπηρετήσει τη χώρα του. Το ότι δεν πείθει και προκαλεί ακόμα και απέχθεια η επιδίωξή του, ίσως είναι αυστηρά προσωπική  μου εντύπωση.

Αυτή την πολυτελή και καλά φρουρούμενη γυάλινη σφαίρα που είναι το Παλάτι,τα σημαντικά γεγονότα φαίνεται να την προσπερνάνε χωρίς να την απειλούν σοβαρά, βλέπουμε την Ελισάβετ να δέχεται την παραίτηση του ΜακΜίλαν λόγω του σκανδάλου Προφιούμο, όπως και την αντίδρασή της στο άκουσμα της είδησης της δολοφονίας  του Τζων Κένεντι. Ο Michael C.Hall υποδύεται τον Πρόεδρο των Η.Π.Α, μάλλον σαν άξεστο ελαφρώς, cowboy με σμόκιν, και η Jodi Balfour είναι φτυστή η Τζάκι Κένεντι.

10 THE CROWN

Είναι πολύ διδακτική αυτή η πολυβραβευμένη σειρά, και άκρως διαφωτιστική αναφορικά με τη νοοτροπία των λεγόμενων «γαλαζοαίματων» (βλέπε για παράδειγμα την υπεροψία με την οποία ο Φίλιπ και η Μαργαρίτα αντιμετωπίζουν  την έλευση των πολιτών στο Μπάκινχαμ) οι οποίοι είναι ανυποχώρητα πεπεισμένοι πως είναι κατά τι ανώτεροι των υπολοίπων άρα και γι αυτό το λόγο, γεννημένοι και προορισμένοι να ηγεμονεύουν. Οι πολύ εντυπωσιακοί τίτλοι έναρξης με την αργή σφυρυλάτηση του στέμματος μπορούν να ιδωθούν και ως μία ωραιότατη αλληγορία περί του περίτεχνου «χτισίματος» του θεσμού της μοναρχίας και της επιβίωσής του ακόμα και στις μέρες μας. Ένας απαράδεκτος θεσμός του οποίου η διατήρηση φαίνεται πως εξυπηρετεί εμφανείς και αφανείς λειτουργίες…

 

Trivia :

  • Λόγω του ότι κάθε σεζόν ασχολείται με μία δεκαετία της βασιλείας της Ελισάβετ, αποφασίστηκε η ανανέωση του καστ κάθε δύο σεζόν, επειδή οι χαρακτήρες που εμφανίζονται στη σειρά γερνούν ταχύτερα απ΄τους ηθοποιούς που τους υποδύονται. Συνέπεια αυτού είναι ότι η «βασιλεία» της υπέροχης Claire Foy έληξε με το φινάλε της 2ης σεζόν, και ανακοινώθηκε πως στις σεζόν 3,4 την Ελισάβετ θα υποδυθεί η Olivia Colman του The Night Manager.
  • Τον σύζυγο της Πριγκίπισσας Μαργαρίτας υποδύεται ο γοητευτικότατος Matthew Goode.
  • Η Ελισάβετ Αλεξάνδρα Μαίρη (όπως είναι το πλήρες όνομά της) είναι βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου, Καναδά, Αυστραλίας και Νέας Ζηλανδίας απ΄τον Φεβρουάριο του 1952! Επίσης είναι η κεφαλή της Εκκλησίας της Αγγλίας, και της Κοινοπολιτείας.
  • Η α’ σεζόν προβλήθηκε το Νοέμβριο του 2016 και ασχολείται με την περίοδο 1947-1955. Η β’ σεζόν προβλήθηκε τον Δεκέμβριο του 2017 και εστιάζει στην περίοδο 1956-1964.
  • Τον Μάϊο του 2017 η Daily Express δημοσίευσε πως η Βασίλισσα παρακολούθησε την α’ σεζόν μαζί με το γιό της πρίγκηπα Έντουαρντ και τη σύζυγό του. Επίσης οι εγγονές της Βασίλισσας δήλωσαν θαυμάστριες της α’σεζόν.

30 THE CROWN

 

Κατερίνα Καρά

Την πρώτη ταινία την είδε πριν πολλά χρόνια σε συνοικιακό σινεμά. Τραυματική εμπειρία... Επική η ταινία. Από τότε δηλώνει ανερυθριάστως ότι οι ταινίες (όπως και τα βιβλία) την έχουν πάρει κανονικά στο λαιμό τους. Πιστεύει ότι το σινεμά, όπως και η Τέχνη γενικώς, ΔΕΝ θα πεθάνει ποτέ, επειδή η τρισάθλια πραγματικότητα ειρωνεύεται χοντρά τις προθέσεις και τα όνειρά μας... Άρα κάπως πρέπει να αποδίδεται δικαιοσύνη.

Μια σκέψη για το “The Crown: τα λαμπερά και γελοία απολιθώματα

  • τελεια σειρα.τελειες ερμηνειες.με καθηλωσε.εμαθα και ξεχωρησα συναισθηματα,αξιες,ιστορια,αναθεώρησα συμπεριφορες και καταλαβα τι δυναμη ψυχης μπορει να κρυβει ενας τιτλος….ενα στεμα….μια προσωπικοτητα.δεν μου αλλαζει κανεις γωμη.τελεια σειρα,τελειοι οι ηθοποιοι.

    Σχολιάστε

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *