ΑφιερώματαΘΕΜΑΤΑ

Αφιέρωμα: Ποιος είναι ο Ρόμποκοπ;

«Μόλις» 27 χρόνια έχουν περάσει από το Ρόμποκοπ του 1987 και ήδη ένα ριμέικ της κλασικής ταινίας του 1987 έρχεται στις αίθουσες. Ποιος είναι όμως ο Ρόμποκοπ, ποιες οι καταβολές του και γιατί πρέπει να μας αφορά σήμερα;

Εάν υπάρχουν κάποια πράγματα που είναι γνωστά για το Ντιτρόιτ, αυτά είναι: ότι έχει μια γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία, ότι έχει περάσει δύσκολες οικονομικά στιγμές, ότι έχει εμπνεύσει τραγούδια και ότι εκεί εκτυλίσσεται η δυστοπική ταινία του Πολ Φερχόφεν. Αυτά έγραφε το περιοδικό Empire, το οποίο συμπεριέλαβε τον Ρόμποκοπ του 1987 στη λίστα με τις 500 καλύτερες ταινίες.

Ποιος είναι, όμως, ο Ρόμποκοπ;

Ο σεναριογράφος της ταινίας του 1987, Έντουαρντ Νόιμαϊερ (ένας εκ των δύο, ο άλλος ήταν ο Μάικλ Μάινερ), δηλώνει ότι η ιδέα του ήρθε όταν είδε το πόστερ της ταινίας Blade Runner. Ρώτησε ένα φίλο του: «Με τι έχει να κάνει αυτή η ταινία;» «Είναι για έναν μπάτσο που κυνηγά ρομπότ». Ο Νόιμαϊερ σκέφτηκε τότε να φτιάξει μια ταινία ενός μπάτσου-ρομπότ.

Υπάρχει μια φήμη στο Χόλιγουντ, ότι ενώ προσπαθούσαν να πουλήσουν την ιδέα τους στα μεγάλα στούντιο, έτυχε να μείνουν αποκλεισμένοι στο τέρμιναλ ενός αεροδρομίου με ένα υψηλόβαθμο στέλεχος ενός στούντιο επί ώρες. Εκεί του είπαν για το πρότζεκτ και κάπως έτσι δημιουργήθηκε η ταινία.

Μεγάλη έμπνευση υπήρξε για τους δημιουργούς ο Judge  Dredd. Είναι γι’ αυτό το λόγο που δεν βλέπουμε ποτέ τα μάτια του Άλεξ Μέρφι κάτω από τη μάσκα -στην καινούρια ταινία βλέπουμε περισσότερο το πρόσωπο του αστυνομικού.

Ο ίδιος ο Φερχόφεν δηλώνει ότι όταν πρωτοδιάβασε το σενάριο, το πέταξε στην άκρη αηδιασμένος. Η σύζυγός του το πήρε, το διάβασε πιο προσεκτικά και του είπε ότι στην πραγματικότητα το σενάριο είναι πιο ανατρεπτικό από ότι δείχνει η πρώτη ματιά.

Αυτή είναι και μία από τις μεγάλες αρετές του σεναρίου: ότι δοξάζει το ίδιο πράγμα που κατακρίνει. Τα ρομπότ είναι κακά; Ναι, αλλά αυτό το ρομπότ δεν είναι.

Τόσο ο Νόιμαϊερ, όσο και ο Φερχόφεν ανήκουν στην Αριστερά, ωστόσο ο σεναριογράφος αναφέρει στο commentary του Starship Troopers ότι πολλοί από τους φιλελεύθερους φίλους του θεωρούσαν τον RoboCop ως φασιστική ταινία. Μάλιστα, στην έκδοση για τα 20 χρόνια, ο παραγωγός Τζον Ντέιβισον αναφέρεται στο μήνυμα της ταινίας ως «φασισμός για τους φιλελεύθερους».

Άλλο σημείο αναφοράς για τους σεναριογράφους υπήρξε ο σούπερ ήρωας της Marvel, Rom. Τεύχη του περιοδικού Rom εμφανίζονται μάλιστα επί της οθόνης.

Η ταινία αποτελεί ένα σχόλιο για τα ΜΜΕ, για την όλο και πιο τεχνολογική κοινωνία που έρχεται σε βάρος του ανθρώπινου παράγοντα, για τη βιο-ηθική, ενώ αποτελεί και μία σάτιρα για την πολιτική και την κοινωνία.

Εάν κάποιος δεν είχε δει την ταινία του 1987, υπήρχε και πάλι μεγάλη πιθανότητα να γνωρίζει κάποιος τον αστυνομικό ρομπότ. Κι αυτό γιατί η επιτυχία της ταινίας οδήγησε σε μία τηλεοπτική σειρά, δύο -κατώτερα της αρχικής- σίκουελ, μία σειρά κινουμένων σχεδίων, video games, καθώς σε κόμικ και σειρές.

Η στολή

Βασικό κομμάτι του μύθου του Ρόμποκοπ είναι -φυσικά- η στολή. Το εξωτερικό τμήμα της είναι κατασκευασμένο από fiberglass, ενώ τα εσωτερικά της κομμάτια αποτελούν συνδυασμό πλαστικού και αφρολέξ.

Η στολή που χρησιμοποιήθηκε στη μίνι σειρά RoboCop: Prime Directives ζύγιζε γύρω στα 24 κιλά. Η αρχική ρομπο-στολή ήταν βαρύτερη και σιγά σιγά έγινε πιο ελαφριά.

Για την ταινία του 1987 είχαν κατασκευαστεί επτά πλήρεις ρομπο-στολές (εκτός από εκείνες που φτιάχτηκαν τμηματικά για να πυροβολούνται, κοπανιούνται, καταστρέφονται στη διάρκεια της δράσης).

Και πάμε τώρα στο χρώμα: το χρώμα της στολής παίζει σημαντικό ρόλο στο νέο RoboCop, καθώς ο Μάικλ Κίτον, ιδιοκτήτης της OmniCorp ζητά «η στολή να γίνει μαύρη». Αυτή η απόφαση προκάλεσε μάλλον υστερία στους θαυμαστές του RoboCop (ιεροσυλία!), ενώ και ο Μάικλ Κίτον έσπευσε να την κοροϊδέψει, λέγοντας ότι η στολή που φορούσε ο ίδιος στον Μπάτμαν ήταν πιο μάτσο από τη νέα στολή του Ρόμποκοπ.

Ο Μπάτμαν δεν αναφέρεται τυχαία εδώ. Φαίνεται ότι οι δημιουργοί της ταινίας θέλησαν να ξεφύγουν από το «αλουμινένιο» look και να στραφούν σε ένα περισσότερο super-hero look.

Βέβαια, στην πρώτη επαφή του Μέρφι με τη στολή, βλέπουμε το ασημένιο μοντέλο που όλοι γνωρίζουμε ως φόρο τιμής στην ταινία του Φερχόφεν.

Οι στολές στην πρώτη και την τρίτη ταινία ήταν πολύ γκρι, ενώ στη δεύτερη ήταν περισσότερο μπλε. Στη σειρά  RoboCop: Prime Directives επιστρέφουμε πάλι στο γκρι.

Έχει θέση ο Ρόμποκοπ στο 2014;

Έχει και μάλιστα μεγαλύτερη από ότι είχε το 1987. Αν και ένα reboot δεν ήταν απαραίτητο -η αρχική ταινία ήταν καλή-, το Ρόμποκοπ του 2014 διατηρεί τα ζητήματα που απασχολούσαν την ταινία του 1987, ενώ επικεντρώνεται και σε θέματα εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ (όπως τη χρήση των drones σε  μη αμερικανικό έδαφος) ή την αυτοματοποίηση των δυνάμεων ασφαλείας.

Ίσως θα ήταν καλύτερα να βλέπαμε ένα σίκουελ: ο Ρόμποκοπ 27 χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση. Πόσα, άραγε, έχουν αλλάξει από το 1987 μέχρι σήμερα;

Αγγελική Στελλάκη

Η πρώτη ταινία που είδε σε κινηματογραφική αίθουσα ήταν το Χορεύοντας με τους Λύκους. Κατά τη διάρκεια του οποίου διάβαζε Μίκι Μάους, σπάζοντας τα νεύρα όλων. Σε σινεφίλ μονοπάτια οδηγήθηκε όταν, κατά τη διάρκεια μοναχικών κινηματογραφικών βραδινών περιπλανήσεων, διαπίστωσε ότι νοιώθει μια παράξενη ευτυχία, κάθε φορά που τα φώτα χαμηλώνουν, ο ήχος του προτζέκτορα πλημμυρίζει το χώρο και μυρωδιά ποπ κορν ξεχύνεται στην αίθουσα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *